Canyon verraste vriend en vijand met hun eigenzinnige Grail. Een carbon gravelbike met de opvallende Hover Bar. Maar carbon heeft een prijs. De lager geprijsde aluminium variant kwam er gelukkig ook en wij hebben er nu eindelijk mee kunnen rijden.

Logo op bovenbuis Canyon Grail AL

Er valt ook wat te zeggen voor aluminium, hoor

Er valt veel te zeggen voor carbon en tegelijk valt er ook veel te zeggen voor aluminium. Afhankelijk van de situatie is er altijd wel een winnaar. Wil je letten op je uitgave en staat een laag gewicht niet helemaal bovenaan je lijst met eisen, dan is aluminium iets voor jou. Bij Canyon kan je aan de naamgeving zien om welk materiaal het gaat: CF voor carbon (fiber) en AL voor aluminium. Maar altijd met een carbon voorvork, zo ook in dit geval. SL staat voor Super Light. Het lagere gewicht komt uit de onderdelen, niet uit het frame die is gelijk aan de niet-SL. De 1×11 groep zorgt hier eigenlijk voor de SL ‘titel’. Dat je het even weet.

Canyon Grail AL 7.0 SL

Top afmontage

De fiets mag dan vriendelijker zijn geprijsd dan zijn carbon-broers en -zussen, de afmontage doet er niet veel aan onder. Hij heeft DT Swiss C 1850 (c van cross) wielen die iets smaller zijn dan de G 1800 (g van gravel) die je op de carbonfietsen ziet. De Schwalbe G-One Bite van 40 mm breed (iets breder kan er ook nog in) zijn tamelijk grof. Goed voor off-road natuurlijk en ik moet zeggen dat ze op het verharde ook nog behoorlijk goed rollen. Het is niet dat je als een tank aan komt rijden zoals bij een mountainbike, al zijn het ook geen racebandjes natuurlijk. Er is een complete SRAM Rival 1 groep gemonteerd. 42 tanden vóór in combinatie met een 10-42T cassette achter. Stoppen doe je met hydraulische schijfremmen en die grote maar fijne shifters.

Canyon Grail AL 7.0 SL met SRAM Rival 1 aandrijflijn

Veel uit eigen huis

De componenten zijn zoals we gewend zijn uit eigen huis. Dat doen ze toch goed altijd, vind ik. Het uiterlijk is ingetogen en je krijgt er een carbon VCLS zadelpen met setback bij. Het stuur en de stuurpen zijn van aluminium. Het stuur is fijn en breed (44 cm), al zie ik bij gravelbikes graag dat het stuur wat flare heeft. Dus dat de uiteindes iets naar buiten lopen. Die extra breedte onderin de beugels kan je net wat meer controle geven als de situatie erom vraagt.

Stuur en stuurpen van de Canyon Grail AL 7.0 SL 2020

Details doen er toe

Het van 6061 aluminium vervaardigde frame ziet er echte goed uit in het matte zilver en de zwarte decals. De aluminium lasnaden zijn fors, zoals je dat vaker ziet bij dit materiaal. Ze zijn moeilijk te verhullen. Het kan wel, maar daar zijn weer speciale technieken voor die je ook weer terug zal zien in de prijs. Het stoort mij in ieder geval niet bij deze Grail en de prijs telt ook, prima dus.

aluminium lasnaden van de Canyon Grail AL 7.0 SL

De carbon voorvork is mat zwart met een subtiele graphic aan het uiteinde van de vorkpoten. Het zijn van die details waardoor de fiets iets extra’s meekrijgt en zich kan onderscheiden, al gaat het om uiterlijk. De kabels gaan keurig binnendoor. Alleen bij de achtervork lopen ze buitenom onder de chainstays naar de derailleur en rem. Canyon heeft ook gekozen voor de skinwall uitvoering van de Schwalbe G-One Bites en ook dat hebben ze goed gedaan, want het geeft de fiets een geheel eigen uitstraling.

Schwalbe G-One Bite op DT Swiss C1850 wielen op de Canyon Grail AL 7.0 SL

Snel rijden en snel handelen

De Grail krijgt een vrij korte stuurpen mee van 8 cm. Op mijn racefietsen geeft ik de voorkeur aan 10 cm en die 2 cm verschil valt dan toch op. Optisch, maar ook qua rijeigenschap. Het laat de fiets lekker direct sturen zonder nerveus te worden waarbij het eerder genoemde brede stuur ook zijn steentje bijdraagt. En dat vind ik wel fijn, zeker op onverharde ondergrond. Want je kan er goed snelheid mee maken, maar dan moet je ook wat sneller reageren en handelen. En dan is het ook fijn als de fiets met je mee kan.

Aluminium moet in demping zijn meerdere erkennen in carbon, zo ook bij deze Grail. Maar de 27,2 mm carbon zadelpen en de 40 mm banden helpen goed de klappen deels weg te filteren. Aan de voorkant heb je stijve aluminium componenten, maar het stuur is breed en het – Canyon – stuurlint is dik en grippy waardoor het toch comfortabel is. Maar goed, op onverhard terrein rijden zonder verende voorvork betekent dat je armen en schouders veel moeten opvangen. Goed je stuur vasthouden dus, zoals altijd.

Details van de Canyon Grail AL 7.0 SL

Frame: Canyon Grail AL (6061 aluminium)
Voorvork: Canyon FK0070 CF Disc (carbon)
Groepset: SRAM Rival 1 met 42T kettingblad en 10-42T cassette
Stuur en stuurpen: Canyon Ergobar AL en Canyon V13
Wielen: DT Swiss C 1850 Spline
Banden: Schwalbe G-One Bite 40 mm (28×1.50 / 40-622)
Gemeten gewicht: 9,31 kg (in maat M)
Adviesprijs: € 1.699,-
Alle info en hoe te bestellen bij Canyon

Canyon Grail AL 7.0 SL van de zijkant gezien

Conclusie

Je hebt een racefiets, maar een gravelbike lijkt je toch ook wel erg leuk. Het ligt er zoals altijd maar aan hoeveel je te besteden hebt, maar deze Canyon Grail AL 7.0 SL kan de keuze makkelijker maken. Het één sluit het ander namelijk niet uit. Veel gravelbikes als deze, die in het midden- of lagere segment vallen, zijn veelzijdig. Je hoeft het asfalt er niet helemaal voor te schuwen. Maar het is natuurlijk bovenal een gravelbike. Met een sportieve maar comfortabele zit, breed stuur, wendbaarheid, bredere banden, carbon voorvork en zadelpen, en extra nokjes voor accessoires. Het is echt een leuke fiets die je graag meepakt en waarmee je heerlijk onbekende achteraf paadjes mee kan verkennen. Maar ook van de betere singletracks is hij niet vies. Het gewicht is in orde gezien de uitrusting en prijsklasse, maar zou nog wat omlaag mogen met lichtere wielen bijvoorbeeld. Dat kan ook later nog, want zo uit de doos heb je al er zat plezier van!

SRAM 10-42 XD cassette op de Canyon Grail Al 7.0 SL
noppen van de schwalbe g-one bite op de Canyon Grail Al 7.0 SL