Het is alweer even geleden dat Canyon de vernieuwde Grail lanceerde, en de afgelopen periode heb ik deze gravelbike uitgebreid mogen testen. Een snelle carbon gravelbike die gemaakt is om te racen, en daar hebben we een hoop plezier aan beleefd.

Veel nieuwe features

Afgelopen jaar was het groot nieuws, de lancering van de nieuwe Canyon Grail. Het dubbele stuur is verdwenen, er is een opbergruimte in de onderbuis gecreëerd én de geometrie is aangepast naar de behoefte van wedstrijdrijders. Want op die manier wil Canyon de nieuwe Grail ook neerzetten. Waar die andere gravelbike van Canyon, de Grizl, meer een allround gravelbike is, kun je met de Grail gaan koersen op verschillende ondergronden.

Technisch en optisch dik in orde

Mijn testfiets is de Grail CF SLX 8 Di2 in de kleur Metal Grind. Deze uitvoering kost € 5.099,- en is opgebouwd met de elektronische Shimano GRX 11-speed groepset en een carbon DT Swiss GRC1400 Spline wielset. Het zadel is de Fizik Terra Argo X3 en de banden zijn van Schwalbe, de G-One RS Evo in een 40 mm uitvoering.

De gravelbike ziet er optisch piekfijn uit. De one-piece cockpit met semi-geïntegreerde bekabeling zorgt voor een strak geheel zonder kabels in het zicht, en de 42 millimeter hoge carbon DT Swiss velgen geven de fiets strakke looks. De GRX groepset, het keurige lakwerk en de Schwalbe banden met bruine zijkant maken het plaatje compleet.

De geometrie is aangepast in vergelijking met de vorige Grail; de stack is iets hoger geworden en de reach wat korter voor een meer racey houding. Verder zijn er features overgenomen van de Ultimate, zoals de vorm van de framebuizen en de zadelpen. Verder is het frame geschikt voor buitenbanden met een maximale breedte van 42 millimeter.

De kleur Metal Grind splitst de Grail in tweeën

De kleur Metal Grind bestaat eigenlijk uit twee delen. Het voorste deel van de fiets is matzwart en loopt tot halverwege de boven- en onderbuis. Het achterste deel van de fiets heeft een glanzende grijsgroene kleur, voorzien van matzwarte decals met de merknaam en typeaanduiding. In deze uitvoering is de Grail er ook nog in de kleur Sand Grain, en dan is de grijsgroene kleur vervangen door een crème zandkleur. Ook een hele mooie combinatie als je het mij vraagt. Misschien wel iets gevoeliger voor viezigheid maar ach, poetsen moet je toch als je gaat gravelen.

Accessoires specifiek ontworpen voor de Grail

In de onderbuis is dus een opbergruimte gecreëerd. Via een klepje boven de bidonhouder heb je toegang tot die ruimte. Aan het klepje zit een mini-tool vast, en je kunt er nog een aantal specifieke accessoires bijkopen. Allereerst een pompje, maar ook een sleeve die precies in de opbergruimte past. Hier kan je dan een binnenbandje, bandenlichters en een CO2-patroon in doen. Handig, en door de sleeve rammelt dit niet tijdens het fietsen.

Canyon heeft specifiek voor de nieuwe Grail ook nog een aantal accessoires gemaakt, zoals een frametas die precies in het frame past en een setje spatborden. En als je wat beter naar de bovenkant van het stuur kijkt zie je daar een klepje, waar mounts onder zitten. Hierop kun je bijvoorbeeld een out front computerhouder monteren, maar ook een opzetstuur dat specifiek voor de nieuwe Grail is gemaakt.

Voor onze testfiets kregen we van Canyon ook de frametas en het opzetstuur opgestuurd, en het is direct duidelijk dat deze accessoires heel specifiek voor de Grail gemaakt zijn. De frametas is zwart, en die past precies in het gedeelte van de driehoek in het frame waar de framekleur zwart is. Om dat voor elkaar te krijgen heeft Canyon voor elke framemaat een specifieke tas gemaakt, zodat het perfect past en aansluit met de kleuren. Dat zorgt voor een strakke combi. De bevestiging werkt met Fidlock magneten en aan de zijkant heeft de tas een rits. De tas is voor € 99,95 los bij te bestellen.

Het opzetstuur monteer je op het midden van de cockpit, en dat ziet er gelikt uit. De positie van de armpads is verstelbaar, net als de lengte van de armsteun en de hoek van het uiteinde. Voordeel van een opzetstuur is dat je tijdens langere ritten kunt wisselen qua positie en dat je aerodynamisch voordeel hebt. Een nadeel is wel dat het opzetstuur niet toegestaan is in UCI gravelkoersen, maar daar zullen de meesten van ons geen last van hebben. Je fietscomputerhouder bevestig je bovenop het opzetstuur, want deze kan je niet meer met een out front mount bevestigen, omdat daar nu het opzetstuur zit. We schrokken wel even van het prijskaartje, want € 499,95 is niet niks.

De fiets op: een snelle alleskunner

Ik heb de Grail een mooie periode kunnen testen, en daardoor heb ik een aantal lange ritten kunnen maken. Van Pathfinder in Eindhoven met een hoop singletracks en boomwortels tot Gooisch gravel met veel verfijnde gravelpaden om lekker gas te geven. En ik heb natuurlijk ook gewoon op asfalt gefietst. Want daar kun je met de nieuwe Grail ook prima mee uit de voeten.

Allereerst merk ik op dat de Grail heerlijk stijf is. Je merkt aan alles dat de fiets snel vooruit wil. Elke aanzet voelt heel direct. Ondanks die stijfheid heeft het frame ook goede absorberende eigenschappen. Veel oneffenheden worden weggefilterd waardoor je alsnog met een comfortabel gevoel op de fiets zit. De GRX Di2 groepset van Shimano schakelt soepel en kun je vergelijken met een Ultegra Di2 groepset. Dat bedoel ik qua techniek want de ergonomie van de shifters is wel anders. De shifter oogt compacter en de vorm ervan ligt lekker in de hand, waardoor je meer houvast hebt op hobbelige ondergronden. Ook de remmen zijn van Shimano’s GRX groepset, en dat remt gewoon goed, in alle weersomstandigheden.

In de Grail zit een setje carbon DT Swiss GRC1400 Spline gravelwielen, en naast de looks is dat natuurlijk prettig gravelen, omdat de wielen lekker stijf en direct zijn. De banden vallen lekker breed op de 24 mm interne velgbreedte. De banden staan tubeless en daardoor kun je met een lage bandenspanning rijden. Afhankelijk van de ondergrond pomp ik zo’n 1.2-1.6 bar in mijn banden, en dat geeft enorm veel comfort. En ook grip, want ik merk dat ik veel vertrouwen heb in de Grail, eigenlijk al vanaf rit één. Elke bocht stuur ik met vertrouwen in, op welke ondergrond dan ook. De combi van goed sturende carbon wielen, banden met grip en een lage bandenspanning geeft heel veel vertrouwen.

Het nieuwe stuur, de Double Drop Bar, voelt comfortabel aan. De 16 graden flair voelt goed en in de beugels is het dan ook comfortabel leunen. Mijn zitpositie is vergelijkbaar met mijn racer, en zeker als je geregeld wisselt tussen verschillende fietsen is dat prettig. Dit komt door de race geometrie van de Grail, waardoor je een redelijk diepe zit hebt.

Een opzetstuur op een gravelbike voelt in eerste instantie een beetje onwennig, en niet alle ondergronden zijn dan ook geschikt om met je armen in de ligbeugels te gaan liggen. In de praktijk gebruik ik het stuur vooral op asfalt en op de rechte en fijne gravelpaden, om snelheid te maken en af te wisselen qua fietsposities. Op die manier kun je je armen soms wat sparen, en ook voor je rug is het afwisselen van posities fijn. Zeker op langere of zelfs meerdaagse tochten is dat fijn.

Specificaties

Canyon Grail CF SLX 8 Di2
Achterderailleur: Shimano RD-RX815
Voorderailleur: Shimano GRX Di2 RX815
Shifters: Shimano GRX Di2 RX815
Remmen: Shimano RX815
Remschijven: Shimano Deore XT MT800 160 mm
Crankstel: Shimano RX810 48/31
Trapas: Token Ninja Lite BB4124
Cassette: Shimano Ultegra HG800 11-34 11s
Ketting: Shimano CN-HG701 11s
Wielen: DT Swiss GRC1400 Spline
Banden: Schwalbe G-One RS Evo 40 mm
Cockpit: Canyon Cockpit CP0039
Stuurlint: Canyon Ergospeed Gel
Zadelpen: Canyon SP0072
Zadel: Fizik Terra Argo X3
Gewicht: 8.50 kilo
Maten: 2XS-2XL
Adviesprijs: € 5.099,-

Conclusie

Wat heb ik een plezier beleefd aan deze gravelbike. Ik merk echt dat de nieuwe Grail een hele snelle allrounder is, waar je veel kanten mee op kan. Van doorrijden op geasfalteerde wegen of fijn gravel, tot ploeteren door de modder of over singletracks, ik vind de nieuwe Grail enorm veelzijdig. En dat is lekker, want daardoor kun je er op elk terrein én op elke snelheid goed mee uit de voeten. De GRX Di2 groepset schakelt vlekkeloos, zelfs als de aandrijflijn van top tot teen onder de modder zit. Kortom: fun gegarandeerd!

Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar een enkel crankstel, vanwege de cleane uitstraling en het mindere onderhoud. Maar met deze verhoudingen heb je natuurlijk wel een maximaal bereik qua vertandingen. En als laatste: de looks. Want laten we eerlijk zijn, de nieuwe Grail ziet er goed uit. De kleuren, de nieuwe cockpit, het plaatje is wat mij betreft compleet. De Grail in deze uitvoering kost € 5.099,- en daar krijg je naar mijn mening héél veel gravelfun voor terug.

Meer info via Canyon.