Niet iedereen heeft het geld en de ruimte om voor elke discipline of situatie een aparte fiets ter beschikking te hebben. Wil je met 1 fiets het hele jaar door plezier hebben, dan zou deze Canyon Inflite AL wel eens wat voor jou kunnen zijn.
Uitpakken
De Inflite die we hebben mogen testen van Canyon is grijs, maar allerminst saai. Met zwarte onderdelen en de subtiele groene decals is het een ingetogen doch stoere verschijning. De zwarte Canyon logo’s gaan goed samen met het grijs van het frame. De zwarte DT Swiss R24 velgen passen hier ook goed bij. Er is geen velgrand want de Inflite heeft schijfremmen, mechanische schijfremmen om precies te zijn. Onze testfiets is uitgerust met Schwalbe Racing Ralph crossbanden. De fiets heeft een 105 groep met een non-series Shimano crankstel. Niet het mooiste crankstel dat er is, maar wel laag in prijs wat de prijs van de fiets aantrekkelijk houdt. De carbon voorvork is recht en heeft ruimte voor brede banden (max. 32mm). De Canyon S14 VCLS zadelpen en het Ergon SM30 zadel vallen op. De pen bestaat uit twee delen voor extra comfort, je kijkt er zo doorheen! Het Ergon zadel zie je niet vaak. Het lijkt wat hoog op zijn poten te staan, maar bijzondere kenmerken zijn er niet echt.
Veldonderzoek
We kregen de Inflite met crossbandjes dus ben ik er ook meteen het veld mee ingedoken. De eerste rit was droog, maar verder heeft de Canyon vooral modder gezien. De Racing Ralph’s met hun noppen deden het wat beter in de blubber, maar wisten zich over het algemeen op hardere ondergrond goed staande te houden. De fiets laat zich makkelijk sturen en voelt al rijdend lichter aan dan hij in werkelijkheid is. Want met ruim 9kg is het geen lichtgewicht, maar gezien de prijs en uitrusting is dit nog wel heel netjes.
Het aluminium frame is lekker stijf. Canyon heeft hier ook extra aandacht aan besteed met wat ze ‘F8′ technologie noemen voor een speciale aluminiumlegering. De combinatie met de carbon One One Four SL Disc voorvork voelt in ieder geval erg goed. Die vork ziet er trouwens ook nog eens mooi uit, de nok voor remklauw is erg fraai verwerkt vind ik. Canyon’s eigen VCLS zadelpen komt goed tot zijn recht bij het stijve frame. Zeker als je overstapt van een andere fiets merk je goed de achterwaartse flex die de grote klappen opvangt. Even wennen, maar wel lekker! Ook prettig is de afgevlakte bovenbuis waardoor deze net wat fijner draagt bij het schouderen, goed over nagedacht. Ondanks dat de mechanische schijfremmen prima vertragen, remmen hydraulische schijfremmen net even soepeler en meer gecontroleerd. Het leuke is dat de 2017 versie van deze fiets is overgestapt naar hydraulische schijfremmen. De prijs is dan wel iets hoger geworden.
De fiets biedt dus veel plezier in het veld en je zou hem zo als cyclocrosser kunnen positioneren, zoals Canyon zelf ook in eerste instantie doet. Maar de Inflite laat zich niet zo makkelijk in een hokje plaatsen. Waarom niet ook als gravelbike of als racer inzetten? Het is slechts een kwestie van andere bandjes eronder zetten en gaan. Je zit bij de voorkettingbladen wel met een typisch cross-setup van 46-36, maar zolang je niet als een sprintkanon over het asfalt raast kom je daar een heel eind mee. Canyon gebruikt ook een classificatie voor hun fietsen. De Inflite valt onder classificatie 2; “Categorie 2 fietsen zijn bedoeld voor enigszins onderhouden grindpaden en andersoortig aangestampte paden, waarbij de banden nu en dan het contact verliezen met de ondergrond”. Primair off-road dus, maar uitstapjes op asfalt kunnen ook wat ons betreft.
Details
Canyon Inflite AL 8.0 2016
Gemeten gewicht: 9,22 kg (zonder pedalen)
Adviesprijs EUR 1.399,-
Te koop bij Canyon
Specificaties
Frame: Canyon Inflite AL
Voorvork: Canyon F21 – One One Four SL Disk
Balhoofdstel: Acros AI-Fiber
Achterderailleur: Shimano 105
Voorderailleur: Shimano 105
Shifters: Shimano 105
Cassette: Shimano 105, 11s 11-28
Remmen: Shimano BR-CX77
Wielen: DT Swiss R 24 SPLINE DB
Banden: Schwalbe Racing Ralph
Crankstel: Shimano FC-RS500 (46-36)
Stuurpen: Canyon V13
Stuur: Canyon H17 ERGO AL
Stuurlint: Canyon Ergospeed GEL
Zadel: Ergon SM30 EVO
Zadelpen: Canyon S14 VCLS 2.0 CF
Plus
+ Lekker stijf maar comfortabel alu frame
+ Uitstraling
+ Afgevlakte bovenbuis voor schouderen
Min
– Liever hydraulische remmen (zit wel op de 2017 versie)
Conclusie
Hij is moeilijk in een hokje te duwen, de Inflite, en dat is eigenlijk heel positief. Hij heeft van alles een beetje en blinkt vooral uit in veelzijdigheid hoewel hij met name in het veld in zijn element is. Met de geleverde setup (en banden dus) hebben we ook veel plezier gehad in het veld, maar met een setje racebanden was de harde ondergrond net zo goed te doen. Zet er wat bredere banden onder en je hebt zoweer een avontuurlijke gravelracer of een woon-werkracer, met of zonder spatborden. Hij is stijf, robuust en daarmee geen lichtgewicht, maar dat zal geen verrassing zijn. Desalniettemin laat hij zich lekker sturen en voelt hij iets lichter aan dan hij werkelijk is. Veelzijdig met off-road als specialiteit en een prijskaartje van EUR 1.399,-. Klinkt ons als de ideale aanvulling op je wegracer om het hele jaar op alle terreinen veel plezier te kunnen hebben. De 2017 versie heeft wel hydraulische remmen waarmee de setup net even fijner is. De prijs is dan EUR 200,- hoger.