Dat je Canyon kent van haar fietsen, daar twijfel ik niet aan. Maar dat je Canyon kent van haar kleding, dat is iets minder waarschijnlijk. Dat je Canyon kent van haar bel is misschien nog onwaarschijnlijker. Ik had in ieder geval de Canyon RING Bar End Bell nog niet eerder gezien.
Misschien komt dat ook wel dat hij niet zo opvalt wanneer hij op de fiets is gemonteerd. Hij zit namelijk niet op je stuur of stuurpen maar in de opening van de dropbar. Daar waar normaal een dop zit om je stuurlint op z’n plek te houden. Of misschien je Shimano Di2 Junction box als je elektrisch schakelt met Shimano. En zeker wanneer je stuurlint zwart is, gaat de zwarte bel er vloeiend in over.
Heerlijke ting
De Canyon RING fietsbel is klein en weegt 41 gram. De insert die je in je dropbar-uiteinde schuift is van kunstof. De bel zelf is van messing. En wanneer ik bel geeft dit een mooie verfijnde ting die lang doorklinkt. Zo’n vijf seconden voordat het geluid helemaal weg is.
Wanneer je de bel monteert haal je eerst de dop uit je dropbar einde. En dan prop je de bel erin totdat hij niet verder kan. Een randje zorgt ervoor dat de daadwerkelijke bel eruit blijft steken. De klepel schuift dan over de buitenkant van het stuur. Ik heb de bel op verschillende sturen getest. Sturen met een dik stuurlint en met een dun stuurlint. Hij past overal op, alleen moet je met een dik stuurlint even voorzichtig doen dat de klepel goed over het stuurlint schuift. Klinkt allemaal ingewikkeld maar dat is het niet, zie de foto hieronder.
De bel zit bij mij aan de rechterkant omdat dat voor mijn gevoel mijn belhand is. En ik kies ervoor om de klepel naar onderen te laten wijzen. Maar je kan de bel ook links plaatsen en de klepel naar buiten of binnen, net wat je fijn vindt. Zit hij goed, dan draai je aan de messing bel net zolang tot het binnengedeelte zich strak trekt. Letterlijk in 1 minuut is de bel geplaatst.
85 dB(A) op vijf meter
Canyon zegt dat de bel 85 dB qua sterkte moet halen. We hebben dat hier getest op vijf meter afstand. En na meerdere keren bellen zit de piek bij ons precies op 85 dB(A). Op de fiets blijkt dat je met dit geluid van ver wordt gehoord en dat is toch wel het belangrijkste bij een bel. In het begin is het even wennen om de bel te vinden, hij zit voor mij op een ongebruikelijke plek. Wanneer je met de handen bovenop het stuur fietst moet je even met een hand naar beneden voor de bel. Mijn ervaring is dat ik alleen bel als ik in de verte iemand zie fietsen en dan is er tijd genoeg. Maar eenmaal gewend gaat het prima. Ik heb er op de weg maar ook op gravel mee gereden en de bel zit gewoon vast en tingelt niet vanzelf bij hobbels.
De RING ziet er erg clean uit. Hij is zwart en op bel zit een zwart op zwart in het messing verwerkt logo van Canyon, die twee bergjes. Die zie je alleen wanneer het licht er goed op valt. Dat maakt hem wat mij betreft lekker allround en misstaat hij niet op een ander merk fiets. Dat zou anders zijn geweest wanneer er in het wit Canyon op had gestaan. Dus dit hebben ze mooi gedaan. Wanneer je de bel zelf hebt en je denkt dat het logootje een stickertje is, dan zit het beschermplakkertje er nog op :-). De Canyon RING heeft een adviesprijs van € 19,95.
Conclusie
Hoeveel kan je over een bel zeggen. Hij moet goed bellen, check. Hij moet er goed uitzien, check. Ook moet hij zo min mogelijk opvallen, check. De plek onder in de beugel is even wennen, maar dat was bij mij geen probleem. Oh, en dan vergeet ik bijna nog de verfijnde ting. Erg goed gedaan!
Meer info via Canyon