Hij stond al even op mijn gravellijstje (ja, ik heb een gravellijstje), de Cervélo Áspero! Ten eerste omdat hij er supergaaf uitziet. Maar ook omdat hij werd aangekondigd met de term “Speed in Gravel”, waar de meeste gravelbikes in eerste instantie juist niet mikken op de gasgevers. Dus soms hoor je in plaats van gravelbike de term gravelracer en dat zou dan in dit geval ook echt moeten kloppen. De vraag is of ik dat dus gaat merken.

Cervelo Aspera Apex 1 Disc

Wij reden met de goedkoopste van de reeks

Het model dat ik krijg opgestuurd, is de goedkoopste van de reeks. De Áspero Apex 1 Disc. Hydraulische remmen maar met een Sram Apex 1 groep, waar de duurdere modellen met Shimano GRX of met Force eTap zijn afgemonteerd. De prijs van mijn fiets is € 2.999,- wat een stevig bedrag is. Maar als je bedenkt dat een frameset al € 2.499,- kost, dan weet je dat je een goede prijs betaalt voor al de onderdelen. Wil je toch voor het topmodel met Force eTap AXS 1 en DT Swiss GRC 1650 Disc wielen gaan, dan moet je daarvoor € 5.999,- neertellen. Dat is een flink verschil. Je krijgt bij alle modellen in ieder geval hetzelfde frame waarbij ik deze kleur toch echt het mooist vind. Mid Olive/Dune, heet de kleur.

Cervelo Aspera Apex 1 Disc

Hoe ziet onze fiets er uit?

Het frame is volledig van carbon en heeft een speciale voorvork, maar daarover later meer. De Áspero heeft Alexrims Boondocks 7-D wielen met Donnely X’Plor 40 mm banden. Het voorblad van de Apex groep heeft 40 tandjes en achter krijg je er standaard een 11 – 42 cassette bij. De cockpit en zadelpen zijn van Easton, de EA50 om precies te zijn. Zitten doe je op een eigen Cervélo zadel.

Veel nokjes, maar geen trekking bike

Ook al ken je fiets misschien beter in de eTap versie, met de hoge wielen en de gumwall banden zoals deze tijdens de introductie van de Áspero aan het publiek werd laten zien. Dat is stiekem mijn favoriet qua looks, maar ondanks dat deze Apex versie het instapmodel is, vind ik hem er zo ook al heel dik uit zien. Het frame is erg strak afgewerkt en in combinatie met de lak zie je gewoon dat het een duur frame is. Het frame zit vol met nokjes voor bidonhouders of tasjes, ook op de bovenbuis, maar aan de voor en achtervork zul je geen nokje vinden. Daarmee geven ze al aan dat het geen trekking bike is.

Cervelo Aspera Apex 1 Disc top tube

Al bij de eerste meters merk je hoe stijf dit frame is. Aanzetten wordt ook echt vertaald in versnellen. Wat je ook direct merkt, is hoe de hobbels in het wegdek doorkomen. Best hard voor een gravelbike, maar goed, dat was ons ook beloofd. Daarmee hou je een goed gecontroleerd gevoel op de fiets. Lekker comfortabel toeren, daar is hij duidelijk niet voor gemaakt. Tijdens de ritjes heb ik wat gespeeld met de bandendruk. Met zo’n 2 bar is hij duidelijk meer comfortabel dan met 4 bar maar je blijft het racegevoel van het frame duidelijk merken. Wat hieraan ook bijdraagt, is het relatief dunne stuur met dito stuurlint. Hierdoor heb je ook een super direct gevoel, maar ook gaat dit weer ten koste van het comfort. Ook loopt het stuur bij de beugels iets breder naar buiten. Dit voor extra controle en voor een betere houding. Erg fijn!

Cervelo Aspera Apex 1 Disc voorkant

Rijgedrag aanpassen

Het sturen gaat heel erg direct. Weer iets wat ons was beloofd door de marketing van Cervélo. Maar het directe sturen gaat gelukkig ook erg licht en toch ook nog verrassend gecontroleerd. Joris Nieuwenhuis van Team Sunweb rijdt met dit frame cyclocrosswedstrijden omdat Cervélo niet een specifiek crossframe heeft, maar dat even terzijde. Wil je iets minder direct sturen maar nog een beetje meer controle op de lange rechte stukken. Dat kan, want nou komt het mooie van de voorvork tevoorschijn. Je kan de trail of vorksprong korter of langer maken. TrailMixer noemen ze dit bij Cervélo. Dit doe je door de dropouts in je voorvork om te draaien. Daarbij komt de as en dus je voorwiel iet meer naar achteren te staan wat moet zorgen voor een iets ander rijgedrag wat je met name in het stuurgedrag kan merken.

Cervelo Aspera Apex 1 Disc

Omdraaien van de TrailMixer

Uiteraard heb ik de TrailMixer getest. Eerst over het omwisselen, dat gaat redelijk makkelijk maar ook weer niet zo makkelijk dat je dat tijdens een ritje even onderweg doet. Dat komt omdat je een paar dingen moet losdraaien, waaronder de TrailMixer zelf. Deze draai je makkelijk om, maar omdat het wiel ook iets verplaatsen, passen de remmen niet meer. Daarom moet je de remklauw ook nog voorzien van een andere adapter. Wanneer alles weer vast zit, ben ik benieuwd of deze kleine aanpassing merkbaar is. Want het is toch maar een paar millimeter dat de as meer naar achteren staat.

Merken doe je het zeker. Ze hebben het bij Cervélo wel subtiel gehouden zodat het ook weer geen wereld van verschil is, maar ik ga nu van een super direct sturende fiets naar een iets meer gecontroleerd sturende fiets. Ik merk dit het beste wanneer ik met mijn handen van het stuur een beetje heen en weer, van links naar rechts leun. Hij gaat nu veel glooiender de bochten in dan toen de TrailMixer nog omgekeerd zat. Deze stand is vind ik zelf fijner omdat ik iets meer controle krijg op het rechte, waardoor ik ook iets relaxter fiets. En ondanks dat ik van dat snelle en directe op de weg houd, gaat mijn voorkeur op gravel toch naar een iets meer relaxte rijstijl als ik dan toch mag kiezen met deze fiets.

Cervelo Aspera Apex 1 Disc

Het blijft toch een echte racer

Maar vergis je niet, het is nu met de omgekeerde TrailMixer nog steeds geen gesapige gravelbike. Nee, nog steeds is het een strakke gravelracer. In de praktijk zet je de TrailMixer in jouw favoriete stand en dan misschien een aantal keer per jaar wanneer je tijdens een wedstrijd de andere setting fijner vind wissel je die om. Soms kan het fijner zijn om nog directer te sturen. Bijvoorbeeld wanneer je besluit een crosswedstrijdje mee te doen. Ik hoorde dat Joris crosst met de TrailMixer in de voorste stand. Dus die TrailMixer doet echt zijn werk, en ook al zal je hem niet dagelijks gebruiken, het is toch een goede feature die de fiets net even veelzijdiger maakt.

Waarom Sram Apex 1?

Wat ik me ook afvroeg, is waarom een fiets die als frameset € 2.499,- kost met onderdelen wordt afgemonteerd die wat minder high end zijn, om niet te zeggen low end. Nu kom ik prima vooruit met Apex 1 en de Alexrims Boondocks 7-D wielen maar je merkt toch dat dit niet de high end onderdelen zijn die je bij het frame zou verwachten. Apex is kwalitatief minder dan bijvoorbeeld de Force eTap. Neem de shifters en remmen, deze voelen wat minder robuust aan. En ook de wielen rollen goed hoor, maar het rolt niet als de duurdere wielen. Ja, maar dat is logisch met een prijsverschil, zul je denken. Dat klopt, maar dit frame is wat mij betreft zo verfijnd en gedetailleerd en gemaakt om te racen dat deze afmontage er niet bijpast. Want dan geeft je veel geld uit aan een snel en stijf frame en dan komt je gewicht op 9,47 kg zoals onze fiets in maat 56 weegt. Dat past wat mij betreft niet bij elkaar.

Cervelo Aspera Apex 1 Disc drivetrain

Ik snap het ook wel weer, want zo kan je voor € 2.999,- toch al fietsen op de Áspero terwijl je nog even kan doorsparen voor bijvoorbeeld lichtere wielen. Het eerstvolgende model met GRX afgemonteerd kost namelijk al € 1000,- meer. Dus met onze afmontage maak je de fiets toegankelijk voor meer mensen.

Specificaties

Frame: Cervélo Áspero
Vork: Cervélo All-Carbon, Tapered Áspero Fork
Groepset: SRAM Apex 1
Cassette: SRAM, 11 – 42
Crankset: SRAM Apex 1 40t
Remmen: SRAM Apex HRD
Stuur: Easton EA50 AX
Stuurpen: Easton EA50
Zadelpen: Easton EA50
Zadel: Cervélo Road
Wielen: Alexrims Boondocks 7-D Tubeless
Banden: Donnelly X’Plor 700 x 40 mm
Gemeten gewicht: 9,47 kg in maat 56
Adviesprijs: € 2999,-
Extra informatie over de Áspero vind je bij Cervélo

Cervelo Aspera Apex 1 Disc

Conclusie

Ik wil je natuurlijk niet op kosten jagen, maar dat is wel de uitkomst van mijn conclusie. Allereerst is dit een heel fijn frame. Hard, stijf en erg direct sturend. Ik houd wel van dat racey gevoel. Wil je lekker met je handjes op het stuur de gravelpaadjes afstruinen, dan kan dat wel met deze fiets maar daar is hij niet voor gemaakt. Want echt comfortabel deinend door het landschap zal met de Aspero niet gebeuren. Wel krijg je met deze gravelracer het gevoel om nog één keertje aan te zetten tot de volgende bocht. En bij de volgende bocht denk je weer hetzelfde, en daarna weer, en daarna weer.

De voorvork maakt dat je kan kiezen uit 2 verschillende rijeigenschappen wat een mooie extra is. Daarbij ziet de fiets in deze kleur er erg gaaf uit. Maar dan kom ik bij het punt dat ik je niet op kosten wil jagen, maar dat ik dus wel ga doen. Ga je voor deze fiets ga dan direct voor het topmodel met Sram Force eTap en de DT Swiss wielen. Dat verdient dit frame gewoon, en jij eigenlijk ook als je voor een gravelracer in plaats van een gravelbike gaat. Is dat toch net even te duur, vooruit, dan kan je ook voor dit model gaan en dan direct doorsparen voor upgrade onderdelen. Kan je ondertussen wel al lekker fietsen met je Áspero.

Cervelo Aspera Apex 1 Disc
Cervelo Aspera Apex 1 Disc Donnely
Cervelo Aspera Apex 1 Disc
Cervelo Aspera Apex 1 Disc
Cervelo Aspera Apex 1 Disc head tube
Cervelo Aspera Apex 1 Disc
Cervelo Aspera Apex 1 Disc
Cervelo Aspera Apex 1 Disc
Cervelo Aspera Apex 1 Disc
Cervelo Aspera Apex 1 Disc
Cervelo Aspera Apex 1 Disc