Endurance racers zijn hot, zoveel is wel duidelijk. Wielrennen is niet alleen maar rondjes races rond de kerk meer, een dag lang toeren en genieten is voor veel renners belangrijk. En daar past een endurance racer heel goed bij. Dat moet Cervélo ook gedacht hebben. Ze introduceerden in december de C3 en C5. Voor de lange afstanden op de weg, maar ook om af en toe van de weg af te gaan.
Met de nieuwe C-serie streeft Cervélo naar een fiets die comfortabel is, zonder op efficiëntie in te hoeven leveren. Het is dan ook het endurance model van Cervélo. Endurance staat in de fietswereld voor comfortabel fietsen ongeacht de afstand. De fietsen in de C-serie hebben de typische kenmerken van een endurance racer: dikkere banden, een flexibele achterkant en een relaxte geometrie. Gecombineerd met schijfremmen, steekassen en een stijf bottom bracket is het model helemaal up-to-date met de laatste trends. Cervélo heeft de C-serie ontworpen met de bedoeling je avonturen uit te breiden naar onverharde paden waarbij vertrouwen en betrouwbaarheid hoog in het vaandel staan. De mogelijkheid om tot 32mm banden te monteren toont het avontuurlijke karakter van de fiets, maar een echte gravelracer kan de fiets ook weer niet worden genoemd. Daarvoor zijn 32mm banden net te smal.
De C-serie omvat twee modellen, de C3 en C5. De C5 is het topmodel met het lichtste frame en voorvork van de twee. Cervélo claimt dat de C5 met 850 gram het lichtste verkrijgbare frame is onder de endurance racers. De fietsen worden geleverd met verschillende afmontages. Voor de C5 heb je de keuze uit een afmontage met Shimano Dura-Ace, Di2 of mechanisch. Voor de C3 heb je de keuze uit Sram Force 1 of Shimano Ultegra, Di2 of mechanisch. De C3 met Ultegra mechanische schakelen, maar met hydraulische schijfremmen hebben wij aan een test onderworpen.
Eerste blik
De Cervélo C3 is geen opvallende fiets, net als de C5. Het ingetogen uiterlijk met antraciet als hoofdkleur en rood witte accenten is tijdloos. Dit uiterlijk past bij het betrouwbare karakter van de fiets. Op detailniveau is te zien dat het afwerkingsniveau hoog is. De onopvallende aansluiting voor spatborden is een mooi voorbeeld. Fijn om die aansluiting te hebben, maar nog fijner om er niets van te zien als de spatborden niet zijn gemonteerd. De kabels gaan, tegenwoordig bijna vanzelfsprekend, door het frame. Aan de voorkant zijn de kabels nog altijd aanwezig, maar aan de achterkant komt de derailleurkabel pas echt op het allerlaatste moment uit de volledig carbon drop-out. Ook de rubber beschermplaat op de onderste buis tegen opspattende steentjes toont de doordachtheid van de fiets.
Aan de voorkant heeft de C3 Squoval buizen die een vorm tussen vierkant en ovaal hebben, voor het optimaal opvangen van buig- en torsiekrachten. De achterkant valt op door asymmetrische achtervork. De staande achtervorken hebben een verschillende buiging en de liggende achtervorken verschillen van dikte. Aan de schijfremkant is te zien dat de liggende achtervork en het bracket dikker is voor een hogere stijfheid. Cervélo maakt hier gebruik van de ruimte, want aan de andere kant zit de aandrijving namelijk in de weg.
Comfort en Stabiliteit
Het woord vertrouwen is op papier nog niet zo sprekend, maar tijdens het fietsen wordt duidelijk wat Cervélo ermee bedoelt. In de eerste meters voel je gelijk de stabiliteit en het comfort van de fiets. Dit vertrouwen nodigt je uit om de slechtste paden op te zoeken. Kasseien, gravel en ieder stuk slecht asfalt in de buurt werd opgezocht. Ook olifantenpaadjes werden niet overgeslagen. Nergens laat de fiets je op dit soort paden in de steek. Het opvangen van trillingen aan de achterkant werkt uitstekend door de 28mm band in combinatie met de dunne staande achtervork en zadelpen. Aan de voorkant doet ook de 28mm band zijn werk, geholpen door het stevig, maar dempende stuurlint. Het opvangen van trillingen levert veel comfort op. Door het hoge balhoofd, de korte bovenbuis en het stuur met weinig drop zit je comfortabel rechtop voor een racefiets, zonder het gevoel te krijgen dat je met een toerfiets onderweg bent. De geometrie met een lage trapas en een minder steile balhoofdhoek levert ook comfort op in de vorm van stabiliteit. De stabiliteit helpt in het berijden van slechte paden, want de fiets houdt gemakkelijk zijn lijn. Op hoge snelheid merk je ook de stabiliteit in de vorm van een relaxed gevoel, waardoor je soms de snelheid niet door hebt. Het scheppen van vertrouwen heeft Cervélo dus goed volbracht.
Maar heeft de fiets door het zoeken naar comfort niet ingeleverd op snelheid? Het korte antwoord daarop is ronduit nee. Hoewel je door het comfort en de stabiliteit een verminderde snelheidssensatie hebt, lever je qua snelheid niet in. De 28mm banden voelen ondanks de afmetingen niet sloom aan. Op de juiste punten is de fiets stijf, waardoor je de snelheid gemakkelijk kunt behouden. De ruim bemeten bottom bracket werd al eerder genoemd, maar ook de steekassen en de brede onderste balhoofdlager dragen bij aan de stijfheid. Ook als je flink aanzet geeft de fiets geen krimp en wordt je energie efficiënt omgezet in snelheid. De combinatie van efficiëntie en comfort bespaart de berijder energie. Energie die op het eind van de tocht van pas kan komen.
Niet voor de kermiskoers
De duidelijkheid waarmee de stabiliteit en het comfort van de fiets naar voren komt, zo duidelijk is ook dat de fiets niet voor een parcours met scherpe bochten is bedoeld. De stabiliteit werkt de fiets enigszins tegen in de bochten. Ruime bochten kun je op hoge snelheid nemen, maar het nemen van scherpe bochten eist meer moeite en inschattingsvermogen. Het uitglijden van het achterwiel in een glibberige bocht levert dan weer geen problemen op, want de fiets laat zich gemakkelijk herstellen door het stabiele karakter. Ook bij het aanzetten na een bocht voelt de fiets minder speels aan. Cervélo heeft een keus gemaakt voor stabiliteit en comfort. Die keus bepaalt deels voor wie de fiets wel en niet is bedoeld.
Afmontage
Over het schakelen met Ultegra valt weinig te zeggen. Ultegra heeft zich namelijk eerder en ook nu bewezen als goed en betrouwbaar. Op de rest van de afmontage valt ook weinig aan te merken. De FSA onderdelen dragen hun steentje bij aan het comfort. Het stuur met een korte bocht is onderdeel van de comfortabele zitpositie. En het meeveren van de dunne FSA carbon zadelpen levert een groot deel van het comfort aan de achterkant op. Het gemonteerde FI’ZI:K Antares zadel heeft een goede mix tussen comfort en stevigheid, ideaal voor lange afstanden. De stopkracht en doseerbaarheid van de Shimano schijfremmen zijn zonder twijfel beter dan velgremmen. Ze worden door de UCI nog als gevaarlijk voor het peloton gezien, maar qua functioneren is er weinig op af te dingen. Het Rotor crankstel valt het meest op door zijn uiterlijk, en ook hier is de functionaliteit en stijfheid meer dan voldoende. Als laatste zijn de HED Ardennes Plus GP wielen. Ze zijn stijf en door de brede velg krijgen de banden nog extra volume. Ze zijn sterk en betrouwbaar, want na een aantal klappen over slecht wegdek zijn ze nog altijd recht.
Bij de C3 is te zien dat er veel geld naar de ontwikkeling van het innovatieve en hoog afgewerkte frame is gegaan. Dat verklaard ook de redelijk hoge prijs. Het gewicht van iets meer dan acht kilogram is niet spectaculair laag. Maar voor een endurance racer is dat zeker niet zwaar, want de dikkere banden en schijfremmen wegen gewoonweg meer dan een traditionele afmontage.
Details
Prijs: EUR 4.999,-
Verkrijgbaar in de maten 48, 51, 54, 56, 58 en 61cm (getest in 56cm)
C3 op Cervélo.com
Frame: Cervélo C3 Carbon
Voorvork: Cervélo All-Carbon Tapered C3 for Disc
Achterderailleur: Shimano Ultegra
Voorderailleur: Shimano Ultegra
Shifters: Shimano ST-R685
Remmen: BR-R805 Hydraulisch, Disc 140mm Shimano RT99
Crankstel: Rotor 3D30 BBRIGHT 50-34
Ketting: Shimano HG700
Cassette: Shimano Ultegra, 11 Speed 11-28
Wielen: HED Ardennes Plus GP Disc
Banden: Continental Grand Sport 700x28c
Stuurpen: FSA SLK
Stuur: FSA Energy Compact
Balhoofd: FSA IS2 1-1/8 X 1-1/2″
Zadelpen: FSA SLK
Zadel: FI’ZI:K Antares VS
Gemeten Gewicht: 8,09 kg (zonder pedalen)
Plus
+ Comfort
+ Stijfheid
+ Vertrouwen
Min
– Gedrag in scherpe bochten
Conclusie
De Cervélo C3 zit vol met innovaties die zich eerder en ook nu weer bewezen hebben. De fiets rijdt comfortabel en geeft de berijder vertrouwen. De fiets voelt zich thuis op het asfalt, maar schuwt de slechtere paden zeker niet. Toch is de C3 geen gravelracer, daarvoor schiet hij op de mogelijkheden voor de banden net te kort. Maar met maximaal 32mm banden levert de C3 levert wel meer off-road mogelijkheden dan andere endurance racers, die vaak tot 28mm gaan. De C3 zit eigenlijk tussen een gravelracer en een endurance racer in, maar hoeft ondanks zijn avontuurlijke karakter weinig in te leveren op stijfheid en gewicht ten op zichte van andere racers. Het enige dat de fiets verweten kan worden is zijn gedrag in de scherpe bochten, maar daarvoor koopt iemand een endurance racer ook niet. Iemand die daar naar op zoek is, kan kijken naar de R3 in het Cervélo assortiment. De Cervélo C3 is bedoeld voor fietsers die op zoek zijn naar een tijdloze en volledig up-to-date fiets die comfort en efficiëntie weet te combineren.