Ondertussen hebben we op al redelijk wat verschillende race e-bikes gereden en afgelopen tijd was het de beurt aan de Cube Agree Hybrid C:62. Nu zullen de criticasters direct zeggen dat zo’n fiets niet voor een wielrenner is, maar daar ben ik het niet helemaal mee eens. Daarover lees je later meer. Eerst maar eens iets over de fiets.

Bij Cube heb je keus uit drie uitvoeringen van de Agree Hybrid C:62. Wij kregen de middelste van de drie, de SL Disc met de kleurnaam White’N’Black. Het frame is gemaakt van het C:62 carbon en qua geometrie kun je zeggen dat het een comfort racer is. De maatvoering komt niet exact overeen met de Agree racefiets maar zit daar in de buurt. De testversie die wij kregen was nog een soort prototype waardoor sommige onderdelen anders waren dan de uiteindelijke versie, helemaal onderaan staat de lijst met de huidige configuratie.

Fazua Evation
De motor die voor de Cube is gebruikt is de Fazua Evation. Dat is niet zo’n hele gekke keus, deze motor wordt door veel andere merken gebruikt voor de e-racer. Wel een opvallend feitje is dat Cube op dit moment de grootste afnemer van deze Fazua motor is. Dat komt deels ook omdat ze als een van de eersten deze motor gingen gebruiken. De motor valt op doordat de batterij en de motor een geheel zijn. Wanneer je de batterij uit de fiets haalt, is de motor er ook uit en dit scheelt weer gewicht wanneer je zonder batterij wil rijden. Het systeem werkt heel intuïtief. Als je vol trapt krijg je alle vermogen, als je rustig trapt krijg je een deel van het beschikbare vermogen. Je krijgt als het ware een percentage van het wattage dat je zelf trapt. Dat maakt het een soepele ervaring. Zo soepel dat ik soms twijfelde of ik wel ondersteuning kreeg. Maar als ik dan het systeem uitzette, merkte ik dat ik wel degelijk ondersteuning had. Boven de 25 km/u stopt de ondersteuning op een geleidelijke mannier en wordt de motor van de aandrijving losgekoppeld. Hierdoor heb je tijdens het fietsen boven de 25 km/u niet extra weerstand van de motor.

De accu haal je eerst uit de fiets om het op te kunnen laden. Je haalt de accu eruit door de knop in het frame in te drukken en dan klikt de accu los. Met een sleuteltje kan je de accu op slot zetten zodat je hem er niet zomaar uit kan halen. Het laden gebeurd met een adapter met een magneetstekker die maar op één manier in de accu kan. Kan niet fout dus. Een lampje geeft aan hoeveel accuspanning er nog in zit. Een testlampje geeft aan hoeveel er nog in zit. Tijdens het laden knippert het lampje. Het opladen van de accu duurt zo’n 4 uur en is een beetje afhankelijk van hoe leeg de accu precies is.

De Cube rijdt als een erg solide racefiets. De versie van ons had nog wat onderdelen die op de versie zoals hij wordt verkocht zijn veranderd. De fiets wordt geleverd met de strakke Ultegra shifters in plaats van die op onze foto’s. Ook worden onze Fulcrum wielen vervangen voor een Newmen Evolution wielset. Ook ontbraken er nog enkele afdekplaatjes die er wel allemaal netjes op zitten wanneer je de fiets koopt. Volgens Fazua moet de motor in de 250 W stand zo’n 50 km kunnen rijden. De afstand is heel erg afhankelijk van hoeveel en hoe hard je trapt. Dit omdat er niet constant dezelfde ondersteuning wordt gegeven. Ik heb er zelf wel rondjes van 60 km mee gefietst, maar dan met soms wat meer ondersteuning en soms wat minder als ik het minder nodig had. Dit is ook hoe je in de praktijk fietst. Als je bijvoorbeeld de wind in de rug hebt, heb je geen of minder ondersteuning nodig. Heb je een stukje de wind op kop, dan wil je iets meer ondersteuning.

Gewicht blijft een puntje, maar ook weer niet
Wanneer je boven die 25 km/u uitkomt merk je het gewicht van de fiets, vooral wanneer je uit bochten accelereert. Dan is 14,43 kg toch best een gewicht dat je in gang moet brengen. Nu kan je de motor ook thuislaten wanneer je zonder ondersteuning wil fietsen. In dat geval weegt onze fiets toch nog 11,16 kg. Wel een stuk minder dan met batterij en motor, maar toch nog best flink voor een racefiets. Dus mocht je toch het idee hebben dat je af en toe zonder motor of boven de 25 km/u wil fietsen, dan valt dat toch een beetje tegen. Het kan wel natuurlijk, maar ik denk dat deze fiets dan niet is wat je zoekt. Wanneer je de ondersteuning van de motor gebruikt maakt, en dat is ook het hele idee van de fiets, dan maakt het gewicht van de fiets niet zo heel veel uit. Dus eigenlijk is het gewicht van deze fiets geen punt voor de doelgroep.

Voor wie dan wel?
Dan het leuke onderdeel. Voor wie is deze race e-bike nou geschikt. De meningen zijn daarover verdeeld en sommige meningen zijn heel kort door de bocht. Een ding waar iedereen het mee eens is, is dat als je gewoon een fitte wielrenner bent die met een gangetje van 28 km/u of meer zijn rondjes rijdt, deze fiets in principe niet voor jou is. Dat is ook niet de doelgroep van deze Cube. Maar voor wie dan wel? Je kan misschien wel tig situaties schetsen waarbij je blij zou zijn met deze racefiets met ondersteuning. Je wil op vakantie de Stelvio beklimmen maar je hebt geen tijd om te trainen. Je wil diezelfde Stelvio beklimmen maar vanwege de ouderdom en/of fysieke beperkingen gaat dat zonder ondersteuning niet meer. Je vrouw is wielrenster en fietst graag in de bergen en je wil graag meefietsen voor de gezelligheid maar je bent niet getraind. Je hebt niet meer zoveel power en boven de 25 km/u gemiddeld is te veel voor je, maar je wordt er ook gefrustreerd van om door jan en alleman voorbij gefietst te worden. Voor al deze situaties en nog andere die je ook kan bedenken, is zo’n e-bike een uitkomst. De fiets is er maar in drie maten dus het beste laat je je bij de dealer even goed op de fiets zetten.

Rijplezier
Met de doelgroep van deze fiets in gedachten heb ik mijn rondjes ermee gereden. Hij fietst erg comfortabel en als je op gang bent dan rollen de 32 mm banden ondanks de breedte toch erg soepel. De houding is als de gewone Agree die als comfort-racer door het leven gaat, al kan je met het weghalen van spacers nog wel een beetje spelen met een diepere zit. Wat er grappig uitziet is dat als je terugtrapt, het voorblad stil blijft staan. Dat heeft te maken met de constructie van de aandrijving. Ondanks dat hij een comfortabele houding heeft en een iets hoger gewicht dan de gemiddelde racefiets zonder motor stuurt hij best direct in bochten en ook laat hij zich makkelijk staand heen en weer gooien. Dit komt ook doordat het meeste van het gewicht van de fiets onderaan zit rondom je bracket. De steekassen geven verder nog extra stijfheid mee aan de fiets.

Je hoeft niet bang te zijn dat zo’n elektrische racefiets het gevoel van wielrennen mist. Je voelt je wel degelijk wielrenner. Zoals eerder al gezegd is werkt de motor erg soepel en krijg je subtiele ondersteuning. Op het stuur zit de bediening. Dat kastje ziet er een beetje goedkoop uit en geeft met kleurenledjes zien in welke stand hij staat. Wit is geen power, groen is tot 125 W, blauw is tot 250 W en paars is tot 400 W. Het aantal brandende ledjes geeft aan hoe vol de accu is en met 2 knoppen kan je meer of minder ondersteuning regelen. Je kan hem ook gewoon uitzetten via de bediening. De kabels zijn netjes weggewerkt door het frame en met een kleinste verzet van 34-32 kom je eigenlijk overal boven.

Specificaties
Frame: C:62 Carbon Advanced Twin Mold Technology Aero Frame
Voorvork: CUBE CSL Evo Aero C:62
Achterderailleur: Shimano Ultegra 11-speed
Voorderailleur: Shimano Ultegra
Shifters: Shimano Ultegra 11-speed
Remmen: Shimano Ultegra Disc 160 mm
Crankstel: FSA CK 8685 – 50/34
Ketting: Shimano HG601 – 11-speed
Cassette: Shimano 105 11-32 – 11-speed
Wielen: Newmen Evolution SL R.32 Tubeless Ready
Banden: Schwalbe Durano E 32 mm
Stuurpen: CUBE Performance Stem Pro 31,8 mm
Stuur: CUBE Gravel Race Bar
Zadelpen: CUBE Prolight, 27,2 mm
Zadel: Selle Royal Asphalt
Motor: Fazua Evation 1.0 Drive Pack, 60 Nm, 250 Watt
Gemeten gewicht: 14,43 kg (zonder pedalen in maat 56)
Gemeten gewicht zonder batterij: 11,16 kg (zonder pedalen in maat 56)
Adviesprijs: € 3799,-
Verkrijgbaar in de maten 53, 56, 59 cm (getest in maat 56)
Meer informatie bij Cube

Conclusie
Zo’n Cube racefiets met een elektrische ondersteuning is echt wel fijn. Nee, niet voor de fanatieke wielrenner die zonder ondersteuning makkelijk zo rond de 28 km/u fiets want dan is een fiets die boven de 25 km/u geen ondersteuning meer biedt best zwaar met 14,43 kg. Daar zijn we het waarschijnlijk wel over eens dus daar hoeven we dan ook niet over te discussiëren. Er zijn doelgroepen genoeg te vinden voor deze Cube en ik denk dat je die verschillende groepen ook echt blij kan maken met zo’n fiets. Comfortabel, stabiel door het gewicht in combinatie met de bredere banden. Maar toch heb je nog steeds het gevoel dat je op een echte racefiets zit. De Fazua motor is even wennen omdat het geleidelijk ondersteuning geeft. Hoe harder je trapt hoe meer hulp je krijgt. Eigenlijk is dit heel fijn voor op de weg, en daarom zie je ook bij veel andere merken deze motor terug. De afmontage is prima, veel is gericht op comfort. En ondanks dat onze demo fiets nog een paar specificaties had die anders zijn dat bij de fiets zoals je die koopt. Door de strak weggewerkte motor moet je toch echt twee keer kijken om te zien dat het om een elektrische fiets gaat.

             

Tags: