
Foggrey’n’white. Zo wordt de kleur van deze Cube Litening Air Pro omschreven. En dat dekt de lading perfect. Het is met deze ingetogen kleur de minst opvallende kleurstelling, naast de volledig zwarte versie. Deze Pro uitvoering is opgebouwd met SRAM Force AXS, One-piece carbon cockpit en Newmen Streem C.35/38 wielen.

High-end C:68X carbon
Het frame van deze Pro uitvoering is hetzelfde als het topmodel waar de mannen van Intermarché – Wanty mee rijden. Het verschil zit puur in de afmontage. Deze testfiets heeft al een erg fijne afmontage met een SRAM Force AXS groepset en Newmen carbon wielen. Het frame is gemaakt van het C:68X carbon dat volgens Cube de optimale mix is voor een licht, stijf en stevig frame. Voor deze racefiets rekent Cube een prijs van € 5199,-.

Het frame wordt met Twin Mold techniek gefabriceerd. Twin Mold houdt in dat er met behulp van een binnenmal het carbon tegen de buitenmal wordt gedrukt. Hierdoor voorkom je vouwen in het hars en is de binnenkant van het frame ook strak afgewerkt zonder overtollig materiaal en luchtbellen. Dit resulteert in een zo licht mogelijk frame, dat nog steeds stijf en stevig is. Bij deze Cube Litening Air is het gewicht volgens de fabrikant 799 gram voor framemaat 56. Als je dit vergelijkt met de aerodynamische Litening Aero is dit frame zo’n 180 gram lichter. Het frame van de Litening Aero weegt volgens de fabrikant namelijk 980 gram in maat 56.

Lichte klimfiets
Cube heeft twee performance racefietsen die op World Tour-niveau te zien zijn. Deze Litening Air is het lichte frame, en daarmee gemaakt voor de bergen. Zelf geeft Cube aan dat het topmodel van de Litening Air serie 7,1 kg weegt. Deze Pro uitvoering weegt op onze weegschaal 7,25 kg en is daarmee maar 150 gram zwaarder dan het topmodel.
Maar deze fiets is zeker niet alleen maar geschikt om mee te klimmen. Ik heb de fiets namelijk gewoon ook in ons eigen vlakke Nederland getest. Als ik de geometrie erbij pak, zie ik dat deze Cube Litening Air een balhoofd heeft van 157 mm bij maat M. En dat is aan de hoge kant voor een wedstrijdracefiets. Dit maakt dat ik iets meer rechtop zit. Zeker ook, omdat deze testfiets ook nog eens 4 centimeter aan spacers onder de cockpit heeft. Relatief zit je dus iets comfortabeler op deze racefiets

Verrassend fijn
In de periode dat ik met deze fiets rijd, krijg ik veel positieve reacties. Daarbij zijn er ook een paar reacties dat het qua kleurstelling wel wat spectaculairder zou mogen en die mening deel ik. Nu is dat een kwestie van smaak en doet dat niets af aan de prestaties van de fiets, en daarop wordt hij natuurlijk getest.
Dat de fiets licht is, is goed te merken als ik ermee wegrijd. Hij komt lekker makkelijk op gang. Het frame is slank en ook het bottom bracket is niet overdreven groot. Maar het is wel een stijf geheel dat zorgt voor een directe aanzet. Ook onderweg gaat het aanzetten lekker direct, en wanneer ik vol op de pedalen ga staan, merk je dat de fiets echt vooruit wil. Zou ook vreemd zijn als dat niet zo zou zijn bij een wedstrijdfiets.

De fiets is opgebouwd met SRAM Force AXS, het vorige model nog zoals je ziet aan de shifters, en heeft een carbon crankset. De overbrenging van je kracht op de pedalen is mede daardoor lekker direct. Positief puntje daarbij is dat Cube standaard kiest voor de groepset met Powermeter. Daardoor is de fiets wat mij betreft compleet, zoals hij verkocht wordt.
Ik merk dat ik met deze Cube Litening veel in de beugels rijd, daar waar ik normaal veelal boven op de shifters vastpak. Het iets hogere balhoofd en de hoeveelheid spacers maken dat ik erg comfortabel zit met de handen in de drops. Hij rijdt erg fijn en duurritten van 3 of 4 uur zijn voorbij voor ik het in de gaten heb.

Slank en toch aero
Het frame is zoals gezegd slank, maar bij de zadelbuis is er gekozen voor wat meer aerodynamische vormgeving. Dit zie je vooral goed bij de zadelbuis, die naar boven toe meer een druppelvorm krijgt. Dit geldt ook voor de zadelpen, die aerodynamisch is vormgegeven. Vanaf de zijkant oogt hij fors, maar aan de voorkant is hij erg slank. De steekas van zowel het voorwiel als het achterwiel, valt mooi weg in de dropouts. Dit oogt clean, maar heeft ook een aerodynamisch voordeel, omdat er geen uitstekende delen aan het frame aanwezig zijn op die plek.

Ook de aansluiting van de seatstays loopt mooi gestroomlijnd vanaf de zadelbuis. De seatstays zijn iets lager gepositioneerd op de zadelbuis, waardoor het trillingen beter kan opvangen. En dat merk je ook goed, als je over slechte wegen rijdt. Het frame kan goed uit de voeten op slecht wegdek en filtert er veel trillingen uit. Die trillingen worden aan de voorkant ook goed opgevangen door de slanke voorvork.

One piece aero cockpit
De fiets komt met Cube’s eigen One Piece Aero cockpit. Het stuur heeft een forse stuurpen die mooi overloopt in het dunnere stuur. Het stuur is bovenop iets afgevlakt waardoor het lekker in de hand ligt. In de drops is dit rond en in combinatie met het dikke en stroeve ACID-stuurlint pakt dit lekker vast. Het stuurlintje had wat mij betreft wel wat netter gewikkeld gemogen, maar dat is makkelijk aan te passen.

De stijfheid van met name de stuurpen en aansluiting met het frame maakt het heel direct. Het stuur zelf is hard en stijf, maar in combinatie met de slanke voorvork en het hoge balhoofd is dit een prettige combinatie. Daarmee is de voorkant van de fiets verrassend comfortabel. Het stuurgedrag is daardoor voorspelbaar en niet te direct. Dit maakt de fiets aan de voorkant comfortabel, maar het had naar mijn smaak nog iets directer gemogen qua stuurgedrag, omdat we het hier over een wedstrijdfiets hebben
Op hoge snelheid laat de fiets zich mooi vloeiend door de bocht sturen. Lekker hangen in de bocht, en met je lichaam door de bocht sturen gaat vertrouwd. Zeker omdat ik lekker in de beugel kan rijden, voelt dit vertrouwd en stabiel. Het frame is maximaal geschikt voor 31 mm banden.

Newmen Streem C.35/38 wielen
De Litening Air Pro komt met de klimwielen van Newmen. Deze wielset weegt volgens de specificaties 1180 gram. De wielset heeft een 35 mm voorvelg en bij het achterwiel is dit 38 mm. Bij deze fiets waarbij het om een laag gewicht gaat, is dit een logische keuze. Optisch had ik voor de allround A.45/49 wielen gekozen. De naven in deze wielen zijn de Fade R van Newmen zelf. Intern zijn dit dezelfde naven als in de Newmen Streem Sprint wielen, en deze rollen lekker soepel. Dat merk je goed als je de benen stilhoudt, want je blijft mooi doorrollen. Daarbij hebben deze naven een subtiel geluid, en daar houd ik wel van.
Deze klimwielen van Newmen zijn ook voorzien van een geïntegreerd ventiel voor aerodynamisch voordeel. Zoals ik bij de eerder genoemde review van de sprint wielen ook aangaf, is dit een mooie oplossing voor wedstrijdrenners met een volgwagen. Voor een amateur of toerfietser vind ik het onhandig, omdat je te allen tijde extra tools mee moet nemen om je band te kunnen oppompen. Ook onderweg, bij een lekke band bijvoorbeeld.

Specificaties
Cube Litening Air C:68X Pro
Kleur: Foggrey’n’white
Wielen: Newmen Streem C.35/38
Stuur: One Piece carbon cockpit
Groepset: SRAM Force AXS met Powermeter
Gewicht: 7.25 kg (zelf gewogen, zonder pedalen)
Prijs: € 5199,-
Conclusie
Als je kijkt naar de specs, dan had ik het niet raar gevonden als deze fiets € 1000,- duurder zou zijn. Een high-end frame, met full carbon cockpit, carbon wielen en SRAM Force AXS groepset met powermeter voor € 5199,- is erg scherp geprijsd.
Het frame is erg comfortabel voor een wedstrijdfiets en is in deze setup relaxed qua houding. Het iets hogere balhoofd en de slanke voorvork zorgen voor een comfortabele voorkant en een voorspelbaar stuurgedrag. Persoonlijk zou ik de spacers weghalen voor een iets agressievere houding zodat ook de stijfheid van de cockpit wat meer tot z’n recht komt.
Het frame oogt slank en dat vind ik zelf erg mooi. Over smaak valt niet te twisten, maar ik had zelf een meer uitgesproken kleurstelling gekozen. De combinatie van het stijve bottom bracket met carbon cranks zort voor een directe overbrenging. Als je gaat staan op de pedalen kom je snel op gang. Zeker in combinatie met de Newmen wielen die erg soepel rollen. Optisch vind ik een iets hogere wielset wat mooier uitkomen in deze fiets, maar dat brengt natuurlijk iets meer gewicht in de weegschaal. En het gaat hier natuurlijk om een klimfiets. Met deze Cube Litening Air Pro bewijst Cube weer waar ze goed in zijn. Mooie en goede fietsen voor een hele scherpe prijs maken.
via Cube











