Heel wit en ze passen eigenlijk overal bij: Diadora’s Vortex Comp N schoenen. Geen superstijf topmodel deze keer maar een comfortabele schoen die ook nog eens vriendelijk is voor je fietsbudget.
Met die laatste zin zou ik deze review alweer bijna kunnen afsluiten, want dat dekt de lading grotendeels. We gaan graag toch wat grondiger te werk en er is ook nog wel een en ander over te vertellen. Het is ook alweer 4 jaar geleden dat we het topmodel van Diadora testten, de Vortex Pro. De schoenen waar tot voor kort mannen als Valverde en Quintana mee reden bij Team Movistar, echter zijn zij overgestapt naar een andere sponsor. Deze Vortex Comp N schoenen lijken er wel een beetje op wat betreft model, maar daar houdt de vergelijking ook wel meteen op.
Het uiterlijk is in ieder geval een stuk bescheidener. Het hele bovenwerk is wit, op de tong en wat details na. Misschien wat gevoelig voor vlekken maar door het materiaal wel makkelijk af te nemen. Met een mooie witte schoen kan je altijd gezien worden. De composiet zool is helemaal zwart. In tegenstelling tot bij de Vortex Pro is deze zool dus niet van carbon en zit er maar één gat in voor de ventilatie. De schoen heeft één Boa-sluiting op de schoen en over de voorvoet een strap van klittenband. Op de buitenkant van de voet bij de tenen prijkt het wit glanzende Diadora logo. Boven de grote teen is de enige plek waar een stukje mesh zit verwerkt in het bovenwerk. Het bovenwerk is verder wel geperforeerd met kleine gaatjes aan zowel de binnen- als buitenkant van de schoen. Dat bovenwerk is van wat ze Suprell Mech noemen. Een soort kunstleer dat erg soepel aanvoelt. De binnenkant van de hiel heeft een soort ruwe structuur met als doel dat schoen en voet niet gaan schuiven.
Comfortabel
Je kan er een punt van maken dat de zool niet superstijf is en daardoor minder efficiënt, maar feit is wel dat het geheel erg comfortabel is. De zool buigt een klein beetje mee bij staand aanzetten (stijfheidsindex 6), maar je moet er echt op letten tijdens het fietsen, wil je het voelen. Het bovenwerk is erg soepel en dat draagt ook bij aan het comfort, maar hierdoor krijg je iets minder steun. De hielcup kan je met twee vingers een beetje inknijpen. Het zit allemaal lekker dus, een fijne comfortabele schoen voor de toerrijder. Als wedstrijdrenner zal je eerder kijken naar de versies met de carbonzool voor meer stijfheid.
Dit type Boa-sluiting L5 gaat alweer geruime tijd mee maar is wel extra klein en licht. Je drukt hem dicht en draait met de klok mee om de draadjes vast te draaien. Je maakt de draadjes los door aan de knop te trekken. Ik mis zelf de mogelijkheid om de schoen iets losser te draaien, maar die optie zit bij een andere Boa-sluiting. Hoewel de schoen alleen mesh heeft boven je grote teen kreeg ik geen last van warme voeten. De kleine gaatjes in het bovenwerk en de ventilatieopening aan de onderkant lijken hun werk dus goed te doen.
Details
Diadora Vortex Comp N schoenen
Getest in maat 46
Gemeten gewicht: 281 gram per schoen
Stijfheidsindex: 6
Adviesprijs: € 189,-
Meer info via Diadora
Conclusie
Het lijkt heel normaal, toch zie je het weinig: geheel witte schoenen. De Diadora’s mogen er zijn, vind ik. De zwarte tong en zool steken er mooi bij af. Schoonhouden is makkelijk, maar wit is wel gevoeliger voor vuil. Geen topmodel deze Vortex Comp N, maar dat hoeft ook niet altijd. De zool geeft een klein beetje mee en bovenwerk is echt soepel. De Boa-sluiting doet wat hij moet doen en past goed bij de cleane look van de schoen. De Diadora Vortex Comp N is een schoen voor de wielrenner die van comfort houdt.