Zelf had ik nog nooit van dit Italiaanse merk gehoord, maar Dotout bestaat als sinds 2015. Het heeft zowel wielren- als wintersportkleding in hun assortiment, maar ook wieleraccessoires en dus fietshelmen. Het verhaal achter hun merknaam is als volgt: ‘Dot’ staat voor een Full Stop, en daarachter dus ‘Out’. Het idee is dat je dus even een volledige stop moet kunnen maken in je dagelijkse routines en er écht even uit gaat. Daarbij hoort dan hun bijpassende slogan, voor mij heel herkenbaar: Back in Two Hours. Even de boel de boel laten, en lekker op safari gaan om daarna weer vol energie aan het werk te kunnen. Dus tijd om er op uit te gaan met deze Dotout Kabrio fietshelm die voor zowel man als vrouw geschikt is. 

Cabriolet zonder Hard Top

Wat meteen mijn aandacht trekt is de naam van de helm: D-Kabrio. Als trouwe cabriolet-rijder lijkt deze helm qua branding mij dus op het lijf geschreven. Na wat research snap ik waarom ze deze helm zo genoemd hebben: er is voor de helm, net als voor een cabriolet, een hardtop verkrijgbaar. Daarmee kun je de ventilatie gaten aan de voor en bovenkant afdekken waardoor de helm eenvoudig kan worden omgetoverd tot een aero fietshelm. Bij slechter weer zou je zo ook de kou en regen wat meer buiten kunnen houden. Ik test deze helm zonder hard top, moet kunnen in de zomer. 

Klein maar fijn

Wat mij ook meteen opvalt is hoe klein de helm oogt. Zelf rij ik al 8 jaar met hetzelfde helmen merk (Giro) en wat me daarvan tegen stond was dat ze langzaam steeds groter leken te worden. Deze helm oogt op het hoofd een stuk kleiner terwijl ik dezelfde maat heb. En hij is ook licht: 220 gr staat er op de binnenkant, zelf weeg ik op mijn weegschaal 222 gram in maat XS/M. En daarmee kom je toch richting het hogere segment wat betreft gewicht.

Italiaans soignée 

Je ziet wel aan de details dat het hier om een Italiaans ontwerp gaat. Bijvoorbeeld door de zilveren logo’tjes op een glimmende zwarte ondergrond. Ook de helmbandjes zijn niet zo standaard, maar ze zijn fijn en open geweven en het biesje is mooi wit afgestikt. Kleine details maar het valt wel op. De helm verder erg modern in zijn ontwerp zonder te veel toeters en bellen; ronde, strakke lijnen en er is gekozen voor één kleur. Zelf ben ik erg blij dat ik de helm in het wit mocht testen, omdat dat perfect past bij mijn witte schoenen en sokken. En het past natuurlijk makkelijk overal bij. Plus: wit vind ik een fijne kleur voor de zomer. 

Koele Helm

Met deze helm heb ik zowel op de weg als in het bos gereden, zowel met koud als warmer weer. Ook bij dat laatste hield ik het hoofd goed koel. Logisch te verklaren want er zitten genoeg ventilatie gaten in, met name aan de achterzijde voor de afvoer van lucht. Ook de witte kleur zorgt ervoor dat hij minder warm aanvoelt. Wanneer je de bril in je helm steekt, iets wat ik vaak doe, merk ik dat de bril af en toe wat heen en weer schuift. Maar hij valt er niet uit. Fijn om te weten.

Fits like a glove

Ook fijn aan deze helm is dat hij heel precies af te stellen is. Dit komt door het Dot Micro Gear, het verstelsysteem in de helm. Er kan gedraaid worden aan het kopje aan de achterkant, maar ook kan het systeem aan de achterzijde in verticale richting wat verlaagd of verhoogd worden. Het idee is dat je zo heel precies 3 contactpunten voor de helm kan zoeken. Voor mijn gevoel niet heel anders dan bij andere helmen die ik had, behalve dat het héél precies is af te stellen. Wat wel echt een pro is voor de wielrenners onder ons met een staart: Vaak als ik mijn staart/knot door het gat achter in mijn helm wil halen trek ik het hele aanpasbare systeem uit mijn helm. Dat zijn dan helmen die werken met een klik systeem voor verstelbaarheid in verticale richting.

Ook als je zo’n helm op hebt met eenmaal je staart erdoor, kun je alleen nog de omtrek aanpassen, maar niet meer in verticale richting. Bij de Kabrio gebeurt dat niet omdat het met een schuifsysteem werkt, en het verstelbare systeem blijft op zijn plek in de helm als je je staart erdoor haalt. Ook als ik de helm op heb, kan ik met staart erdoor mijn helm nog in verticale richting aanpassen zodat hij echt perfect zit. 

Wat ook bijdraagt aan het perfect afstellen van de helm is de Dot in Divider. Deze zitten links en rechts onder je oor. Hier komen de bandjes die voor en achter je oor lopen samen en worden richting je kin geleid. Deze gespjes zijn heel makkelijk open te klappen en op en neer te bewegen. Het systeem werkt soepel, snel en precies, waardoor de bandjes echt zo zitten zoals ik ze wil hebben. 

Honinggraat structuur padding

De lichtgrijze padding in de helm zit erg fijn. De padding oogt wat dikker dan ik gewend ben, maar hij is heel ver indrukbaar en veert snel terug. Deze Dot Soft Plus Padding is gevormd middels een 3D technologie en heeft een honinggraat structuur. Dat verklaart ook waarom de padding zo ver kan inveren. De druk wordt daardoor goed verdeeld op mijn hoofd. De padding is makkelijke te verwijderen en wasbaar. Dit was overigens niet nodig tijdens het testen want wat me opviel is dat de padding nooit heel lang nat bleef van het zweet, maar eerder verkoelend aanvoelde. Misschien heb je het wel eens zien staan op je sportkleding, maar in de padding zit COOLMAX verwerkt. Dit zorgt ervoor dat zweet sneller verdampt en dat geeft het verkoelende gevoel. Ook de eerder genoemde holle, honinggraat structuur zorgt ervoor dat het zweet beter kan worden afgevoerd en de padding snel droogt.

Specificaties

Dotout Kabrio fietshelm
Kleuren: zwart, wit, rood, oranje en geel 
Maten: XS/M 54 – 58 cm; L/XL 59 – 62 cm
Gewicht: 222 gr bij maat XS/M 
Adviesprijs: € 145,-
meer info via de verdeler van Dotout

Conclusie

Veel fietshelm voor dit geld. Voor € 145,- krijg je een helm die met zijn lichtgewicht mee kan doen in het topsegment. Qua kleur niet heel opvallend. Maar wel een strak Italiaans ontwerp met een chique afwerking, die makkelijk bij elke fiets en elk fietspak past. De helm is goed geventileerd en er bestaat een mogelijkheid om deze ventilatiegaten af te dichten met een hard top die je erbij kan bestellen. Zo kun je er een aero helm van maken die ook beschermt tegen regen en kou. Waar de helm vooral in uitblinkt is de perfecte stelmogelijkheden. Het Dotout systeem werkt snel en soepel, ook met een dikke paardenstaart. 

Tags: