Wat heeft Eddy Merckx nou met fietsen over gravel te maken? Het is een begrijpelijke vraag aangezien we de veelwinnaar van weleer toch eerder met klassiekers en grote rondes associeren. Toch is het logisch dat het Belgische merk ook een gravelfiets in haar assortiment wil hebben, het is één van de groeimarkten op dit moment.

Het relaxte offroad rijden wordt steeds populairder in Nederland en daarbuiten. Gelukkig bleek de Kannibaal in 1971 een sprint gewonnen te hebben op een gravelstrook in Strasbourg. De naam voor de vernieuwde gravelracer was dus snel gevonden!

Stijlvol pistache
Net zoals bij andere merken zie je dat de gravelfietsen ook steeds ‘serieuzer’ worden. Waar we tot voor kort vooral aluminium frames met instapgroepen zagen, zetten veel fabrikanten nu een full carbon frame met specifieke afmontage in de markt. Deze nieuwe Eddy is daar geen uitzondering op. Het voorgaande model zag er toch wat rudimentair uit. Een simpel alu frame, rechte hoeken en een tikje lompe voorvork. Het was meer een crosser die op reis wilde dan een echte gravelfiets. Hoe anders is het nieuwe model. Zowel de kleur als de lijnen van het frame zijn helemaal van nu.

Om bij die kleur te beginnen, ik krijg er behoorlijk wisselende reacties op. Pistache noemen ze ‘m bij Eddy Merckx en die omschrijving is wel raak. De kleur valt op, maar het maakt de fiets eerder stijlvol dan stoer. Zeker met de mat gouden detailstrepen en Eddy’s handtekening op de bovenbuis oogt het allemaal behoorlijk verfijnd.

Op zich vind ik het altijd wel prettig als een bouwer een unieke kleur durft te kiezen, nadeel is in dat geval dat je als koper hem op dit moment alleen in deze kleurstelling kan aanschaffen. Wellicht dat een wat minder uitgesproken variant een breder publiek aanspreekt.

Lekker stevig
Het frame is zoals gezegd vernieuwd. Full carbon en met een behoorlijk aantal in het oog springende zaken, althans als je ‘m met een racefiets vergelijkt. Voor een gravelbike zijn de keuzes allemaal best begrijpelijk. Een lange wielbasis, iets minder steile voorvorkhoek, het knikje in de liggende achterbrug en de relatief dunne seatstays dragen bij aan een stabiel en rustig rijdgedrag.

Het bottombracket deel van het frame is lekker stevig uitgevoerd, ook dit komt de rust in het frame ten goede. De bovenbuis loopt mooi plat toe en de schuine onderbuis is behoorlijk oversized te noemen. De combinatie van de ranke lijnen en stevige stukken werken zowel visueel als wat betreft rij-eigenschappen goed. De fiets heeft een eigen silhouette en eigen rijgedrag.

Vieze Eddy
Hoog tijd om Eddy eens vies te maken. Met zijn Clement Xplor M50 banden, Ultegra afmontage (inclusief hydraulische schijfremmen), Deda100 stuurpen en stuur en Fulcrum Racing 700 wielset heb je in ieder geval een compleet pakket op niveau om door de modder te halen.

Tijdens de eerste rit valt vooral het relatief rustige rijgedrag op. De Strasbourg is geen scheurijzer, maar eerder een betrouwbare vriend waar je op kunt bouwen. Hij verrast je niet met plotse stuurbewegingen, maar glijdt over de meeste obstakels en grindpaden heen. De relatief lange wielbasis is hier denk ik het meeste van invloed op.

Je kunt zonder problemen ook op grindpaden je handen van het stuur halen en even rechtop zitten. Op de meeste CX fietsen begint de voorkant dan toch snel wat heen en weer te bewegen. Zo niet bij Eddy. Zeker op de langere, glooiende gravelstroken van de Strabrechtse heide merk je hoe comfortabel de fiets rijdt.

Singletracks onder in de beugel
Zodra je een singletrack of MTB pad meepakt wordt dit relaxte karakter nog duidelijker. Het kan allemaal prima, maar de hele fiets is er net iets te ‘traag’ voor, in vergelijking tot bijvoorbeeld een crosser tenminste. Toch heb ik volop plezier als ik een paar dagen later de fiets meeneem over voornamelijk smalle, bochtige paadjes door de bossen rondom Austerlitz. De rust in het frame zorgt er namelijk wel voor dat je je behoorlijk zeker voelt. Nadeel is dat je op dat soort paden gewoon wat harder moet werken om je vrienden bij te houden. Opvallend is daarbij dat ik zelfs op de singletracks onder in de beugel kan blijven rijden, zo stabiel en zeker rijdt en stuurt de fiets.

Ook de meer dan prima Shimano Ultegra schijfremmen helpen daarbij. Je kan ze heel precies doseren waardoor je ook bij plotseling remmen voor die gladde boomwortels nog controle houdt. Ook de Clement 36mm banden passen qua karakter heel goed bij de fiets. Ze bieden ruim voldoende grip dankzij een fijnmazig profiel en relatief zacht rubber, rollen goed en zijn net dat tandje breder dan een veldrijband.

De Fulcrum wielen zijn wel tubeless-ready, de Clement banden zijn helaas echter ‘gewone’ vouwbandjes. Een binnenbandje moet dus wel mee en eigenlijk horen op een fiets als dit eigenlijk tubeless banden zodat je ook met lekker weinig druk kunt rijden.

Offroad liever met RX
Enige deel van de afmontage waar ik iets minder enthousiast van word is de Ultegra aandrijving. Er zit namelijk niet de nieuwe RX achterderailleur op, maar een ‘gewone’ R8000 en op een fiets zoals deze heb je echt voordeel van de RX, zeker omdat er ook niet echt bescherming op het frame zit op de plek waar je ketting tegenaan kan klapperen als je echt tekeer gaat. Gelukkig schakelt alles wel precies en soepel zoals we gewend zijn van de Ultegra groep, ook als je offroad rijdt. Maar in combinatie met de 50/34 tandwielen voor zet Eddy Merckx deze fiets ook meer neer als gravel/travel fiets dan als gooi/smijt fiets.

Er zijn nog oogjes op het frame voor spatborden, helaas niet voor tassen, maar daarmee wordt duidelijk gehint op een breder gebied waar je de Strasbourg71 in kunt zetten. Dit is ook meteen het sterkste punt van deze fiets. Ja hij is comfortabel, maar zeker niet te zacht geveerd wanneer je op asfalt gaat rijden.

Verbindingsstukken
Tijdens een 130 kilometer lange tocht rond Enschede komt deze gravelfiets echt tot zijn recht. Er zitten namelijk ook soms langere, verharde verbindingsstukken die ons van pad naar pad brengen in de route. Ook hier voelt de fiets zich prima thuis en heb je niet het gevoel dat er veel energie verloren gaat. Draaien we weer een zandpad of gravelstrook op en de Eddy voelt zich daar ook prima thuis. Deze veelzijdigheid ben ik gaan waarderen tijdens het testen en is sluit denk ik ook goed aan bij hoe toekomstige eigenaren de fiets waarschijnlijk zullen gebruiken. Nee, Eddy was op deze rit niet zo ‘speels’ als een echte crosser (ik stapte tussendoor even over) maar ik kwam wel redelijk fit bij het eind van de rit aan.

Na een maand rijden op uiteenlopend terrein ben ik deze Eddy Merckx steeds beter gaan begrijpen. Tijdens de eerste ritjes moest ik best wennen aan het rustige en stabiele karakter van de fiets, maar het past heel goed bij waar hij voor bedoeld is. Het is een ideale bikepacking fiets voor Europa in mijn ogen.

Netjes afgetraind
Met het carbon frame, hydraulische remmen (waarvan de leidingen netjes binnendoor het frame lopen) en weggeörienteerde aandrijfgroep is het geen ‘wereldreis’ fiets of harde crosser, maar wel een heel degelijke en betrouwbare metgezel als je avontuurlijk tochten voor ogen hebt waarbij je nooit te ver van de beschaving verwijdert bent. Zeker omdat de fiets zich zowel on- als offroad thuisvoelt is het best een beetje een alleskunner. Het is dan ook niet vreemd dat Eddy Merckx exact hetzelfde frame (de Wallers73, met andere afmontage) aanbiedt als kasseienfiets.

Met een nagewogen gewicht van 8,76 kilo is de Strasbourg71 ook nog eens heel netjes afgetraind voor langere dagen in het zadel. Er zijn ook twee SRAM 1×11 versies beschikbaar (Rival of Force) waarmee de fiets nog iets meer richting het gravelrijden opschuift. De Strasbourg71 is verkijgbaar vanaf €3.499,-. Dat is natuurlijk best een flink bedrag, maar je krijgt er wel een eigenzinnige fiets voor die je het hele jaar door op vrijwel elke ondergrond kunt inzetten en waarmee je heel comfortabel naar bijvoorbeeld Strasbourg kan fietsen. Het is wat dat betreft echt een beetje een moderne Grand Tourer.

Details
Eddy Merckx Strasbourg71
Shimano Ultegra R8020 groepset
Fulcrum Racing 700 Disc wielen
Clement X’plor M50 700x36c banden
Selle Italia XR zadel

Gemeten gewicht: 8,76 kg
Adviesprijs: € 3.499,-
Meer informatie bij Eddy Merckx

Pluspunten
+ Comfortabel weggedrag
+ Zowel on- als offroad in te zetten
+ Afmontage op hoog niveau

Minpunten
– Geen RX derailleur
– Eigenzinnige kleurstelling

Conclusie
Als Eddy Merckx vandaag de dag nog actief zou fietsen zou de Strasbourg71 hem niet misstaan. Het is een fiets die zowel op de weg als op gravelpaden prima zijn mannetje staat en qua uiterlijk is het een soort van gesoigneerde smeerkees. Ja, er zijn op beide gebieden waarschijnlijk snellere fietsen te vinden, maar de combinatie waarmee de Strasbourg71 het allebei aankan is verfrissend en maakt het tot een echt multifunctionele gravel/travel fiets. Hij is comfortabel zonder slap aan te voelen en dat maakt dat je er ook langere tochten mee op aan kan. De geometrie is daar echt op ingesteld en werkt goed in mijn ogen. Ben je op zoek naar een fiets waar je zowel een Torino-Nice kunt rijden, singletracks in Nederland kunt meepakken en ook op de weg niet zoek gereden wil worden dan is de Strasbourg zeker interessant, je moet wel een beetje van pistachio’s houden.