Prima hoor, als anderen uit principe het hele jaar door buiten blijven rijden, maar ik was blij dat ik deze Elite trainer mocht proberen de afgelopen maanden om ook binnen wat kilometers te maken.
Of binnenfietsen een volledige vervanger van buitenfietsen is, hoor je mij niet zeggen, maar als het buiten te koud, donker en glad is, vermaak ik mij meer dan prima binnenshuis. Software als Zwift, TrainerRoad en die van Elite zelf zorgen er wel voor dat je je niet gaat vervelen of je laten twijfelen aan je keuze om binnen te blijven. Maar als je die software wilt gebruiken, heb je wel een ‘slimme’ trainer voor nodig om het leuk te maken. Die kan dan communiceren met het apparaat waar de software op draait. Bij sommige trainers gaat het dan alleen om de snelheid, maar andere kunnen ook het vermogen dat je levert meten en de weerstand aanpassen. Zeker dat laatste in combinatie met videobeelden maakt de ervaring compleet. Wij kregen de Elite Qubo Digital Smart B+ om aan de kou te ontsnappen.
Wat krijg je
De trainer zit in twee delen in de doos. De motor met de Elastogel rol voor de weerstand en het frame zitten er los in, maar die zijn eenvoudig met twee bouten aan elkaar vast te zetten. Verder zit er ook een speciale snelspanner bij om de fiets zo goed mogelijk te klemmen in de trainer. De stroomadapter die erbij zit is klein en heeft niet een bijzonder lang snoer van ongeveer 2 meter. Als hij te kort is voor je kan een verlengsnoer gebruiken, maar ik had het ook wel aardig gevonden als ze dit snoertje lekker lang hadden gemaakt. Wat ook nog in het pakket zit, en wat ik heel goed vind, zijn een voorwielsteun en een mat. De voorwielsteun is enerzijds belangrijk om je voorwiel stabiel te houden, maar anderzijds zet het ook je fiets waterpas omdat je achterwiel iets van de grond komt door de trainer. Dit zit niet standaard bij elke trainer, dus goed van Elite om dit erbij te doen. Hetzelfde voor de mat. Ook niet standaard, maar wel zeer welkom. Een mat kan bijdragen aan het dempen van het geluid, maar ook voor het opvangen van je zweet. De mat is niet heel dik dus veel geluid dempt het niet, maar hij is wel stevig.
Makkelijk op te bergen
Terwijl de techniek van de trainer helemaal up-to-date is wat betreft connectiviteit en dergelijke, zou je het design klassiek kunnen noemen. Toch heeft Elite hier goed over nagedacht. Het frame bestaat uit twee beugels die op 1 punt met elkaar scharnieren. In tegenstelling tot andere trainers die een vergelijkbaar design hebben, is de beugel waar je je fiets in vast zet niet gefixeerd. Dus zodra je op de fiets gaat zitten rust jouw gewicht en dat van de fiets vol op de ‘roller’. Bij veel andere trainers blijft je achterwiel altijd op dezelfde plek en kan je juist die roller verder of dichter bij de band plaatsen. Elite noemt dit hun Crono System en het idee is om rekening te houden met het gewicht van de renner op de roller. Een renner van 90 kg levert bij 30 km/u een ander vermogen dan een renner van 60 kg. De druk op de roller is daardoor ook anders en daar wordt rekening mee gehouden. Een ander bijkomend voordeel van de twee beugels van de Elite is dat je de trainer op kan vouwen en kan opbergen zonder dat hij veel ruimte in beslag neemt.
Net zo makkelijk als ‘vroeger’
De smart en interactieve trainers van tegenwoordig mogen dan geavanceerde technieken gebruiken, het gebruik ervan is net zo eenvoudig als de trainers van weleer. Je zet je fiets erin, klemt het achterwiel vast en je kan gaan. Een verschil is dat deze trainer aan het lichtnet aangesloten zit. De elektriciteit is nodig voor de motor die de weerstand regelt en voor de communicatie. Bij Elite maken ze onderscheidt tussen ‘smart’ en ‘interactief’. Deze Qubo is interactief omdat de trainer niet alleen informatie doorgeeft, maar ook ontvangt. Wanneer je de juiste software gebruikt kan deze de trainer aansturen door automatisch de weerstand te verhogen zodra je aan een klim begint.
De communicatie van de trainer kan via ANT+ en Bluetooth. ANT+ gebruik je vooral als je de gegevens wilt uitlezen met een fietscomputer. Bluetooth is nodig om te kunnen communiceren met laptops en mobiele telefoons of tablets. Ik heb de trainer met de software van Elite en Zwift gebruikt op een laptop en telefoon en dat ging heel gemakkelijk. Zodra je de trainer op lichtnet hebt aangesloten en je fiets erin geklemd zit, moet je even de pedalen draaien zodat de motor in beweging komt. Daarmee activeer je ook de trainer. De motor bromt even en de trainer wordt meteen gevonden door de software.
De elastogel roller zou volgens Elite 50% minder geluid produceren dan een metalen roller zoals die bij sommige andere trainers gebruikt worden. Ik kan niet beoordelen of het echt 50% minder is, maar het geluidniveau lijkt wel minder te zijn. Dit neemt niet weg dat de trainer bij hoog tempo nog altijd aardig wat geluid kan produceren. Wil je ondertussen tv kijken of een serie, dan zal je volume een stuk hoger moeten zetten of oordopjes in moeten doen. Verwacht ondanks de Elastogel roller geen fluisterstille trainer dus. Het compacte vliegwiel in de motor zorgt voor een stabiele cadans.
Vermogen
Een van de mooie eigenschappen van interactieve trainers als deze is dat ook het geleverde vermogen gemeten wordt. Vermogensmeters zijn in de loop der jaren steeds goedkoper geworden, maar daarmee nog niet goedkoop. Wil je gericht trainen, dan is een vermogensmeter een zeer waardevol instrument. Dat kan nu dus ook met deze trainer. Elite claimt dat de Qubo een afwijking van 5% kan hebben. Hoe belangrijk dat voor je is hangt af van je niveau van trainen en hoe je de cijfers wil gebruiken. Ga je alleen met deze trainer aan de slag en gebruik steeds dezelfde software, dan is de eventuele afwijking minder belangrijk omdat het gaat om je eigen prestaties. Gebruik je verschillende vermogensmeters dan zou je dus wat verschillen kunnen zien. Maar goed, er zijn niet heel veel renners die meerdere vermogensmeters tot hun beschikking hebben, lijkt ons. Je kan de Qubo overigens wel caliberen. Dat is zeker niet standaard bij trainers in deze prijscategorie, dus dat is goed. Je hebt er alleen wel een andere vermogensmeter voor nodig en die heeft niet iedereen liggen natuurlijk.
De cadans wordt berekend op basis van de snelheid, geen directe meting dus. Bij gebruik van de trainer zie je dat de cadans nogal fluctueert. Van wat ik ook uit documentatie van Elite zelf opmaak is dat die berekening in sommige situaties niet nauwkeurig is, dat verklaart dus dat fluctueren. Toch lijkt de berekening gemiddeld genomen redelijk goed te kloppen, maar ik merk zelf dat ik er een beetje nerveus van wordt als ik erop ga letten. Hoewel je gevoelsmatig wel redelijk een cadans van 90 rpm kan inschatten vind ik het persoonlijk altijd wel prettig om uit te gaan van gemeten waardes. Een oplossing daarvoor is een externe bedraadde cadanssensor van Elite of een Bluetooth cadanssensor van een ander merk kan ook. Die externe bedraadde sensor van Elite kost € 14,50, dus voor de prijs hoef je het in ieder geval niet te laten. Voor dat bedrag hadden ze hem er misschien ook wel bij kunnen doen.
Leuk!
Ik ben niet iemand die in de winter een uitgesproken voorkeur voor binnen- of buitenfietsen heeft. Het is maar net hoe de situatie is en waar ik op dat moment zin in heb. Een trainer klaar hebben staan heeft voordelen. Enerzijds omdat het altijd droog en warm is, maar voor mij was het vooral ook handig omdat je er minder tijd aan kwijt bent van ‘omkleden naar douchen’. Heb je opeens een uurtje tijd dan zit je er zo op. En dan kan je met een interactieve trainer als deze Qubo Digital Smart B+ ook nog eens heel effectief trainen. De weerstand wordt aangepast naar het terrein of naar de instellingen van je blokkentraining. Buiten vind ik dat soms nog wel een uitdaging, maar binnen is het geen probleem om zo’n training minutieus te volgen. En met een maximale weerstand van 1500 Watt moet je van goede huize komen dat te weinig te vinden. Maar bovenal maakt het interactieve en de beelden van de software het binnenfietsen leuk en is het niet direct een issue als de weersomstandigheden beroerd zijn. Dan ga je toch lekker binnen fietsen?
Fijne trainer, maar eigen software loopt achter
Ik heb het al een paar keer over Zwift gehad, terwijl Elite zelf ook hun E-training software heeft. Die heb ik ook even geprobeerd maar het laat mijns inziens te wensen over. Je kan er gerichte trainingen mee doen en daarbij heb je veel mogelijkheden, maar het gebruik ervan vind ik niet optimaal. Je bent veel aan het zoeken naar knoppen en waar je iets kan instellen. Soms is het ook niet duidelijk dát je iets in moet stellen. Het is allemaal niet heel intuïtief dus, terwijl je dat tegenwoordig wel mag verwachten. De software is in wezen anders dan Zwift, er zit geen spelelement in. Zwift is daarin ook uniek. De Elite software kan echter wel met videobeelden werken. Dus met opnames van buiten van bijvoorbeeld een beklimming zodat die je thuis kan fietsen. Heel mooi, maar daar moet je wel apart voor betalen. Alleen de klim van de Tourmalet bijvoorbeeld kost € 14,99 en die is maar 10km. Langere video’s zijn nog wat duurder. Wat wel voor de software pleit is dat het gebruik ervan, los van de video’s, relatief goedkoop is. Je betaalt € 19,95 per jaar terwijl je dat bedrag soms al bijna per maand kwijt bent voor software van derden.
Ze bieden dus ook de mogelijkheid om eigen beelden te uploaden of geüploade video’s van andere gebruikers te bekijken. Dat is dan wel weer een mooie optie, ware het niet dat het heel lastig is om een leuke video te vinden naar je smaak, omdat het ondanks de filters toch lastig blijft om iets van je gading te vinden. Ook is nog niet alles vertaald of niet goed vertaald. Door dat alles bij elkaar haakte ik snel af en ben ik andere software gaan gebruiken, zoals Zwift. En dat is dus heel erg goed bevallen. De trainer rijdt stabiel, als je dat zo mag zeggen, en reageert snel op veranderingen op het scherm wat de gehele ervaring ten goede komt.
Specificaties
Elite Qubo Digital Smart B+ trainer
Weerstand: max. 1500 Watt
Afwijking: +/- 5%
Wielmaat: geschikt voor 650b, 700c, 26″, 27″, and 29″ – tot max. 2.0 band
Breedte dropout: 120 mm, 130 mm and 135 mm
Steekas adapter: beschikbaar voor 142×12 mm and 148×12 mm (optioneel)
Connectie: Bluetooth 4.0 en ANT+
Meet: snelheid en wattage
Gewicht: 11 kg
Adviesprijs: € 299,-
Meer informatie bij Elite
Plus
+ Fietst fijn en reageert snel op veranderingen in het (virtuele) terrein
+ Er zit een voorwielsteun en mat bij
+ Je kan de trainer goed opbergen
+ Veel trainer voor je geld!
Min
– Berekende cadans niet nauwkeurig
– Eigen software is matig en video’s zijn duur
Conclusie
Ik ben niet te beroerd om slecht weer te trotseren, maar ik heb dankbaar gebruik gemaakt van de mogelijkheid om uit te wijken naar ‘mijn binnenopstelling’. Mijn ritten erop waren soms misschien korter dan als ik naar buiten was gegaan, maar ik heb ze nooit als tijdverspilling gezien. De ene keer ‘vrij’ rondrijden, de andere keer een blokkenschema. Zeker die laatste voelde altijd als heel efficiënt omdat je makkelijk het schema kan volgen. Dat de cadans wordt berekend zodat je geen sensor nodig hebt is een aardige oplossing, maar het ‘cijfer’ fluctueert vrij sterk en dat is soms irritant. Ik gebruik dan toch liever een fysieke sensor. Een Bluetooth sensor is handig want die kan je laten zitten, maar de bedraadde sensor van Elite kan natuurlijk ook en is heel betaalbaar.
Nuttig dus, die trainer, en ook leuk. Dat is enerzijds te danken aan de software, anderzijds aan de trainer. Het rijden voelt natuurlijk aan en de motor reageert snel op veranderingen in het terrein. De software van Elite vind ik matig en ik zou bijna zeggen dat je beter Zwift kan gebruiken. Het gebruik ervan is echter wel goedkoop. Elite had de trainer helemaal af kunnen maken door er naast een cadanssensor ook nog een speciale buitenband bij te doen. Die kost slechts € 14,95 is juist ontwikkeld om goed samen te gaan met de Elastogel roller. Wil je als gebruiker de beste ervaring geven, neem die dan er gewoon, is mijn mening. Er zit wel een mat en een voorwielsteun bij die ook echt waarde toevoegen. Gezien de mogelijkheden, de prijs en het plezier dat ik van het apparaat heb gehad, kan ik niet anders zeggen dan dat je veel trainer voor je geld krijgt. Een meer dan goede investering om toch serieus en ook leuk te blijven trainen als het weer slecht is, zonder heel diep in de buidel te hoeven tasten.