Ere Research heeft wielen, zadels en stuurlinten, maar het begon niet al te lang geleden allemaal met banden. De Genus lijn staat bovenaan en daar hebben ze nu de Genus CC aan toegevoegd.

Soepel
Ze zijn een beetje de vreemde eend in Ere’s bijt, de Genus CC banden. Ten eerste zijn het skinwall banden. Die had Ere Research nog niet, alle banden waren altijd zwart. Tot nu dus. Een ander verschil is de TPI waarde, dit is het aantal threads per inch. Bij de handgemaakte katoenen CC is dit 320, terwijl alle andere Ere banden op 120 ‘blijven steken’. Over het algemeen mag je stellen dat hoe hoger de TPI waarde, hoe soepeler het karkas van de band is.

Ere Research Genus CC banden  //  Racefietsblog.nl
zwart, geel, zwart

Klassiek én actueel
Het is een klassieke ogende band. Eigenlijk klopt het niet helemaal om dat te zeggen, want de skinwall band mag dan vroeger veel gebruikt zijn, hij is nooit weggeweest. Zowel profs als wielertoeristen rijden er mee. Vanwege het soepele karkas en rijgevoel, maar ook vanwege de uitstraling.
In eerste instantie lijkt het een beetje in contrast met het ‘moderne’ waar Ere Research voor staat, maar iets dat klassiek oogt hoeft nog niet ouderwets te zijn. Een soepel karkas is nog altijd een van de meest gewaardeerde eigenschappen van een band. Lekbestendigheid uiteraard ook. Ere Research heeft bij de Genus CC hun de Armis 1 anti-leklaag (gemaakt van aramide, bekend van Kevlar) gebruikt, de lichtste die ze hebben.

Binnenkort misschien echt klassiek te noemen, dit plaatje met skinwall banden en velgrem-wielen

De Genus CC band zal verkrijgbaar zijn als clincher, tubeless en tubular, wij ontvingen de clincher. Hij komt in twee breedtes, zijnde 28 en 26 mm. De 28 mm valt bij ons ietsje smaller uit, als 27,5 mm op een velg met 19 mm binnenbreedte.
De zijwang is mooi geel en ook goed te schoon te krijgen, zo bleek na een natte rit in België. Het loopvlak steekt er mooi tegen af met de gitzwarte kleur. Het profiel van het loopvlak bestaat uit een glad stuk in het midden met kleine rondjes over de schouder. Die lopen best ver door om voor voldoende grip in de bochten te zorgen.

Het loopvlak van de Genus CC

Plakt lekker
Bij het installeren van de band merk je het soepele van het katoen van het karkas. De Genus CC laat zich als soepele clincher makkelijk installeren. Binnenband erin – van butyl in dit geval – pompen en gaan. Het fietsen met nieuwe banden levert nooit problemen, al moet je het eerst stuk misschien wel wat voorzichtig doen. Het loopvlak kan een beetje ‘besmet’ zijn met vettigheid van de handen, uit de fabriek of wat dan ook. Dat fiets je er snel af, maar toch eerst even voorzichtig zijn.

Als ik er eenmaal lekker mee aan het fietsen ben kan ik de band goed proberen een aanvoelen. Hij rolt heerlijk. Ik heb er 6 bar in gedaan en dat is eigenlijk meteen goed. Ondanks dat de band dus iets smaller uitvalt zijn de ritten comfortabel. Ik merk het vooral bij grof asfalt waar kiezeltjes verwerkt zitten in de toplaag. Door de soepelheid van het karkas rol je daar lekker overheen. Het gladde loopvlak maakt het een soort slick rechtdoor terwijl het profiel op de schouders de band grip geven in de bocht. Genoeg grip ook om mij overeind te houden bij die natte Belgische rit waar er toch flink doorgereden werd.

Ik vind het dus een fijne band, die eigenlijk liever bewaar voor de zomer om hem mooi te houden. Al zijn de banden ondanks veel vuil van remblokken bij de natte rit er goed vanaf gekomen. De ervaring leert echter dat skinwall banden op den duur hun mooie gele wang zien verkleuren. Dus ik zou ze bewaren voor de droge maanden en de winter robuustere, gevulcaniseerde banden zoals de Omnia van Ere monteren, die ook voor dat soort omstandigheden gemaakt zijn.

Details
Ere Research Genus CC clinchers
Maat: 700x28c (ook in 26c)
Gemeten gewicht: 242 gram
Adviesprijs € 59,-
Via Ere Research

Na verscheidene ritten ben ik de Genus CC heel erg gaan waarderen. Nu ben ik ook een liefhebber van de skinwall band in het algemeen vanwege het uiterlijk, maar de Genus weet ook wat betreft rij-eigenschappen te overtuigen. Hij plakt lekker op het asfalt, zoals je dat dan zegt, dankzij het soepele karkas en het rubber van het loopvlak.
Bandenplakkers heb ik gelukkig niet hoeven te gebruiken. Dat vind ik nog niet iets over de lekbestendigheid zeggen, daarvoor zou je een set banden een jaar lang intensief moeten gebruiken om er een balans van op te maken. Als je ze bewaart voor het mooie weer en in de winter iets robuusters gebruikt dan kan je er wat langer mee doen, en ziet je fiets er in de zomer picobello uit!