De afgelopen periode heb ik het drie-in-één zadel van Ere Research getest. De Ere Research Genus CC met een comfortschakelaar, zoals dat in 2018 werd aangekondigd tijdens Eurobike. Er zijn verschillende uitvoeringen en ik ging op pad met de full carbon versie. Het topmodel waarvan de schaal en de rails volledig uit carbon zijn gemaakt.
Een technisch zadel
We hebben het hier al vaker geroepen, maar ‘elk achterwerk is anders’. Dit is ook de ervaring van Ere Research en wordt bevestigd door het onderzoek dat ze samen met de University of Stanford Medicine hebben opgezet. Een andere uitkomst is dat er volgens hen geen specifiek mannen of vrouwen zadel is, en daarom zijn de Ere zadels unisex.
Het zadel is erg licht en de weegschaal bevestigd dat met 140 gram. Hij is 143 mm breed en heeft een lengte van 240 mm. Daarmee zijn ook de zadels van Ere volgens de huidige trend een stuk korter dan gewoon. Het middengedeelte van het zadel is smal, zodat er wat meer ruimte is voor de binnenkant van je bovenbenen. De bovenkant heeft brede uitsparing en een 5 mm dikke (of dunne) foamlaag. De zadels worden met de hand in elkaar gezet en de prijs van dit zadel is € 299,-. Het zadel dat ik heb is een pre-productie versie handgemaakt door Piet van der Velde zelf (oprichter van Ere Research) waarbij de afwerking iets minder strak is dan het eindproduct dat je straks in de winkel zult aantreffen.
Het meest opvallende aan de onderkant is natuurlijk de comfortschakelaar, maar dat is niet het enige stukje techniek dat er onder schuilt. Onder het zadel zie je een extra carbon ‘balkje’, de dynamic torsion bar, dat tussen de rails is geplaatst. Dit zorgt voor extra stevigheid in het zadel. Deze extra stevigheid is nodig omdat de schaal en rails deels los van elkaar staan, zodat de comfortschakelaar zijn werk kan doen.
De comfortschakelaar zit onder de punt van het zadel. Hiermee kan je het zadel in drie verschillende standen zetten. Door de schakelaar helemaal naar achteren te duwen, duw je als het ware de rails strakker onder de schaal waardoor deze meer spanning krijgt. In deze stand is het zadel op z’n hardst. Zet je de schakelaar in het midden, is er wat minder spanning en krijgt de bovenkant iets meer vrijheid om lichtjes door te buigen. Hierdoor vangt het de ergste klappen op en voelt hij al wat comfortabeler. Heb je de schakelaar helemaal naar voren staan, is de spanning van de rails op de schaal het minst. Hierdoor kan de bovenkant van het zadel verder doorbuigen voor meer comfort. Het handige is dat je dit tijdens het rijden met één beweging kan omzetten.
Comfort met een schakelaar
Bij het monteren van het zadel valt het gewicht op. Lekker licht. Bij dit pre-productie zadel voel je nog een klein beetje speling als het zadel in de meest comfortabele stand staat. Iets dat Ere zelf ook al had opgemerkt en bij het eindproduct is hier geen sprake meer van. Door de korte en smalle vorm oogt het als een strak racezadel. Ik vind zadels met een uitsparing in het midden erg prettig en dat is ook bij de Genus het geval.
Ik heb het zadel op de racefiets gemonteerd en daarbij ben ik begonnen met de schakelaar op de middelste stand. Het zadel zit goed en de schaal voelt stevig aan. De eerste rit heb ik gefietst met deze instelling en pas later ben ik met de comfortschakelaar gaan spelen. Het omzetten van de schakelaar is in het begin even zoeken. En dat voelt toch een beetje gek, omdat je tussen je benen aan het zoeken bent naar de schakelaar. Na een paar keer weet je de schakelaar gelukkig makkelijk te vinden.
Afhankelijk van de ondergrond, zet ik de schakelaar om. Ik begin met de minst comfortabele stand en dat rijdt lekker op asfaltwegen. Wanneer ik op klinkerwegen kom, rijdt ik eerst verder op deze stand en na verloop van tijd kies ik voor wat meer comfort door de schakelaar om te zetten. En dat verschil merk je direct. Het schakelen naar een meer comfortabele stand gaat heel eenvoudig, want je haalt de spanning van de rails en schaal af. Als je op het zadel zit en je wilt de schakelaar naar een strakkere stand zetten, is het makkelijker als je even van je zadel afgaat. Na een tijdje met de verschillende standen te hebben gereden, blijft hij standaard op de meest comfortabele stand staan. Simpelweg omdat ik dat het fijnst vind. De verwachting is dat de zadels eind juni in de winkels liggen.
Details
Ere Research Genus CC zadel
Gemeten gewicht: 140 gram
Afmeting l x b: 240 mm x 145 mm
Adviesprijs: € 299,-
Meer informatie via Ere Research
Conclusie
Het Genus CC zadel van Ere Research is erg licht en heeft met de comfortschakelaar een slim stukje techniek. Je hebt drie verschillende vormen van comfort in één zadel en je kan dat makkelijk aanpassen tijdens je rit. De prijs van het zadel is met 299,- is stevig, maar vergelijkbaar met andere zadels uit het topsegment. Met dit zadel nestelt Ere zich tussen de bekende toppers als het om zadels gaat.