Het voordeel van gravelbanden testen is dat je niet zo hoeft te letten op het weer. En je kan op bijna alle ondergronden goed uit de voeten met een iets bredere gravelband. Ik heb afgelopen winter kilometers gemaakt met de enige gravelband die Ere Research heeft, de Tenaci.

In de doos
Wanneer je de band bekijkt valt het op dat hij vooral aan de zijkant een licht profiel heeft voor een gravelband. Geen noppen aan de zijkant. Zoals alle banden van Ere Research is het logo op de zijkant reflecterend. De band is er in de maten 700c x 30mm, 32mm of 36 mm. Ik reed met de 36 mm clincher versie, met een binnenband dus. Ze zijn er trouwens ook in tubeless. De banden hebben een TPI van 120. De banden worden geleverd in mooie design doosjes. In de verpakking zit ook een binnenband en een ventielverlenger. De prijs van een band is een stevige € 69,95.

Rijden tijdens gravelritjes
Om ermee te kunnen rijden heb ik de banden onder andere onder een Cannondale CaadX gemonteerd. Ik heb er van allerlei soorten gravelpaden mee gefietst. Hard gravel, los gravel, zand gravel, modder gravel etc etc. maar ook gewoon asfalt. Dit omdat je bij graveltochten toch vaak stukken asfalt hebt, en daar wil je dan ook nog lekker tempo kunnen rijden.

Bij het fietsen op een harde ondergrond valt op hoe weinig geluid de banden maken. Helemaal als je bedenkt dat het om een band met profiel gaat en niet om een vlakke tijdritband. Weinig bandgeluid, maar hij rolt ook nog eens erg licht. Dat is natuurlijk een verdienste van het redelijk vlakke profiel, maar ook de rubberkeuze helpt hierbij. Dus het is ook nog eens een lekkere woon/werk band. Op vlakke ondergronden bevalt hij erg goed, alleen geeft me dat niet zo’n vertrouwen voor de grip. Vaak wordt er dan water bij de wijn gedaan wat betreft grip. In de praktijk merk je dat niet. Grip is prima, je moet echt moeite doen in bochten om de grens op te zoeken.

Wanneer je daarna wat meer gravel routes rijdt, merk je nog steeds dat de grip prima is. De wangen van de band zijn lekker soepel en dat merk je dan ook tijdens het rijden. De grens opzoeken is lastiger door de ondergrond, soms rolt het grind snel weg, de andere keer niet. Maar de band gedraagt zich prima zolang de ondergrond niet te zanderig of modderig wordt. Je kan wel door zulke modder of zandstroken fietsen met deze band maar je mist op zulke momenten de grip die een grover profiel wel geven. Wat betreft de lekbestendigheid kan ik alleen zeggen dat ik in alle tochten niet een keer heb lekgereden.

Specificaties
Ere Research 700c x 36 mm
Clincher (ook in tubeless te verkrijgen)
adviesprijs: € 69,95 per band
inclusief: binnenband en ventielverlenger
meer info via Ere Research

Is het dan wel een goede gravelband? Want een andere keus qua gravelband heb je bij Ere Research niet. Het antwoord ligt een beetje aan waar je vooral gaat gravelen. Fiets je voornamelijk gravelroutes in Nederland dan kan je op 95% van de paden prima uit de voeten en heb je met deze banden het voordeel dat je nog eens licht rolt ook. Ga je meer gravel rijden in de Ardennen of richting de Eifel dan kan je op zo’n 80% van de paden prima uit de voeten. Waar de band z’n meerdere moet erkennen aan een versie met grover profiel is wanneer het terrein grover wordt. Meer zand, meer modder, dan mis je wat grip hier en daar. Niet zo gek natuurlijk als je naar het profiel kijkt. Wat mij betreft is het een prima keus als allround gravelband, omdat je op bijna alle ondergronden een erg fijne band hebt. Blijf ik de komende maanden op deze banden rijden? Jazeker, en die paar modderstroken die ik dan per jaar meepak tijdens mijn gravelritjes, compenseer ik de grip wel met m’n stuurtechniek.