Kort geleden rond Eurobike introduceerde Evoc deze fietskoffer en we konden hem nu ook eens proberen. De Duitsers waren er altijd meer voor de mountainbikers met hun hoogwaardige rugzakken en dergelijke, maar komen ‘ons’ wielrenners gelukkig ook steeds meer tegemoet. Deze Road Bike Bag Pro is specifiek gemaakt voor racefietsen.

Evoc Road Bike Bag Pro // Racefietsblog.nl
“Zacht waar mogelijk, hard waar nodig”

Waar veel fietskoffers bakbeesten zijn door hun harde buitenkant komt de Road Bike Bag Pro juist slank over. Nog steeds is hij wel zo groot dat er een fiets in past, maar hij is alleen breed waar het nodig is. De boven en onderkant zijn respectievelijk van hard polycarbonaat en een geperste EVA schaal. terwijl alles daartussen van zachter, gevoerd materiaal is. Evoc’s idee is ook “Zacht waar mogelijk, hard waar nodig”. Het geheel wordt overeind gehouden door verticale verwijderbare stabilisatiestangen. Haal je die stangen eruit, dan kan je de koffer opvouwen. Dat kan een uitkomst zijn voor mensen die niet veel opbergruimte hebben thuis.

Evoc Road Bike Bag Pro // Racefietsblog.nl
Gebruik je de koffer niet, dan kan je hem behoorlijk plat opvouwen

Bike Fitting Proof
Een van de speerpunten van de koffer die door Evoc wordt aangedragen is dat de koffer Bike Fitting Proof is. Hiermee bedoelen ze dat je niets aan de fiets hoeft te doen om hem in de koffer te plaatsen. Je stuur hoeft niet eraf of gekanteld te worden en je zadel(pen) zou je ook kunnen laten zitten. Er valt hier zeker wat voor te zeggen, want hoe vaak gaat het er niet over dat de afstelling van je fiets soms aankomt op millimeters. Als je dan twee belangrijke contactpunten helemaal los moet halen is de kans groot dat je er bij het vastzetten een paar millimeter naast zit.

Evoc Road Bike Bag Pro // Racefietsblog.nl
Je stuur hoef je niet los te maken of te kantelen. Er gaat een cockpit pad omheen voor extra bescherming

In elkaar zetten
De Road Bike Bag Pro wordt bij ons geleverd in een doos die zo klein is dat je niet zou verwachten dat er een hele fietskoffer in past. Je kan hem heel plat opvouwen. Wil je hem gaan gebruiken, dan is het toch verstandig er even de handleiding bij te pakken. Die is gelukkig niet al te uitgebreid. Hij zit met een aantal adapters verpakt waarmee je zowel fietsen met snelspanners als steekassen kan gebruiken.

Evoc Road Bike Bag Pro // Racefietsblog.nl
Alle losse onderdelen voor de installatie. Links zie je de 10 stabilisatiestangen op een rij

Stangen sorteren
Er worden 10 stabilizer stangen meegeleverd gemaakt van glasvezel, 5 voor beide zijden. Je hebt ze per zijde snel bij elkaar omdat elke zijde aparte koordjes aan de stangen heeft. Maar per zijde heeft elke stang een andere lengte en breedte, ze hebben ieder hun eigen specifieke plek in de koffer. Op zich prima, ware het niet dat er geen enkele visuele markering, zoals een nummer of iets dergelijks, is gebruikt. Je moet ze dus eerst sorteren op lengte en dan m.b.v. handleiding ze in de juiste sleuf in de koffer steken. Niet bepaald handig, dat had Evoc toch eenvoudig beter kunnen oplossen. Je kan het jezelf in ieder geval makkelijk maken door ze zelf met een stift te markeren.

Evoc Road Bike Bag Pro // Racefietsblog.nl
Elke zijde heeft 5 sleuven voor een stabilisatiestang, je moet alleen wel even uitdokteren welk stang in welke sleuf moet.

Het plaatsen van de stangen is even een klusje. De stangen zitten goed strak in de daarvoor bestemde sleuven aan de buitenkant van de koffer waardoor je wel wat kracht moet zetten. Het onderste uiteinde steekt in de harde bodem van de koffer. Die is hard maar buigt ook een beetje mee waardoor het in je eentje behelpen is. Na een paar stangen krijg je er wel handigheid in. Dat de stangen zo stevig zitten is weer goed voor algehele stabiliteit van de koffer en bij de het vervoer.

Evoc Road Bike Bag Pro // Racefietsblog.nl
Elke stabilisatiestang wordt op zijn plek gehouden met een stevige flap met klittenband. Elke stang heeft een touwtje waarmee je hem er makkelijk weer uit kan trekken.

Nu de fiets erin
Van één zijde steek je de stangen nog niet helemaal in de bodem zodat je die zijkant op de grond leggen. De andere zijkant blijft nu overeind staan zodat je met de fiets aan de slag kan. Dan kom ik achter (nog) een misser in de handleiding, namelijk en de horizontale tube sticks, of stabilisatiestangen. Ze staan wel vernoemd, maar komen niet in het stappenplan terug. Nu komt het op het Bike Fitting Proof principe van Evoc aan.

Evoc Road Bike Bag Pro // Racefietsblog.nl
Je ziet bij de helft die op de grond ligt dat de stabilisatiestangen er iets uitsteken

De fiets zal rusten op de Bike Stand, dit is een standaard van aluminium poten en twee kunststof delen waaraan je de assen van de fiets fixeert. Het zit heel stevig en het is handig omdat je de fiets buiten de koffer op de standaard zet en dan met standaard en al in de koffer. De kunststof delen van de standaard zijn te verschuiven over de aluminium poten om fietsen van verschillende maten (en daarmee andere wielbasis) te gebruiken.

Evoc Road Bike Bag Pro // Racefietsblog.nl
De Bikestand is eenvoudig in elkaar te zetten en voelt heel solide

De maximale wielbasis is 106 cm, maar dit is voldoende voor nagenoeg alle grote maten racefietsen. Alleen bij grote maten gravelracers of cyclocrossers kan die 106 cm soms te weinig zijn. De standaard geeft je ook verschillende hoogste voor de assen van je fiets. De juiste hoogte bepaal je in samenhang met je grootste kettingblad vóór. Deze wil je zo laag mogelijk hebben, zonder dat het kettingblad de bodem raakt. Hierdoor hou je zoveel mogelijk ruimte vrij aan de bovenkant van de koffer.

Evoc Road Bike Bag Pro // Racefietsblog.nl
De Bikestand biedt verschillende hoogtes voor de voor- en achteras van de fiets. Liefst zo laag mogelijk zodat je aan de bovenkant van de fiets meer ruimte over hebt. De hoogte hangt mede af van de grootte van je kettingblad die bij een laag punt de bodem raakt

De standaard met de fiets erop blijft prima rechtop staan. Je pakt het geheel en zet het in de koffer. Op dat moment weet je ook hoe bike fittting proof de koffer is. Dat hangt mede af van de maat van je fiets. Onze 57 cm Isaac Hadron Xplore, een gravelracer, past er zo in (ook de wielbasis is geen probleem), maar het zadel moet wel naar beneden. De maximale zadelhoogte (hart bracket tot bovenkant zadel) voor in de koffer is zo’n 68cm. Evoc had de koffer nog hoger kunnen maken zodat je het zadel ook nooit hoeft te verstellen, maar dan past de koffer niet meer door de scanners op de luchthaven. Het stuur past er zo in terwijl deze op het breedste punt door de flare toch 50 cm breed is.

https://www.evocsports.com/products/bags/new-road-bike-bag-pro
Alles past erin, alleen het zadel moest omlaag

De hoogte van voorkant (69cm gemeten van onderkant vork tot bovenkant shifters) is net aan, maar het past. En dan zit er ook nog een cockpit pad overheen, een extra beschermende laag voor over je stuur. We hoeven dus niets los te schroeven, op de zadelpen na.

Evoc Road Bike Bag Pro // Racefietsblog.nl
De zadelpen van onze 57 cm moest zo’n 10cm omlaag om te passen

Wielen
De wielen moet er ook nog in. Hiervoor levert Evoc twee wieltassen mee. Ze voelen stevig en zijn nog eens extra verstevigd bij de assen. De 700c wielen met 38 mm gravelbanden passen erin wanneer je lucht laat ontsnappen, daarvoor is het volume iets te veel van het goede. Racewielen, waarvoor ze ook gemaakt zijn, gaan er probleemloos is, ook 32 mm, met lucht. De tassen met wielen zetten aan beide kanten van de fiets.

Evoc Road Bike Bag Pro // Racefietsblog.nl
Hier zijn we al een wiel aan plaatsen, maar je ziet hier ook dat het zadel te hoog is voor de koffer, maar dat het stuur inclusief de cockpit pad wél zo past

Halverwege de achterste helft van de koffer plaats je de side impact absorber, een kunststof buis die met klittenband tegen beide kanten van de koffer ‘plakt’. De grote oppervlakte van het klittenband houdt hem goed op zijn plaats. De buis voorkomt dat de koffer toch ingedeukt kan worden bij vervoer.

Evoc Road Bike Bag Pro // Racefietsblog.nl
Het plaatsen van de side impact absorber

Lekker rollen
Als alles erin zit kan je de koffer vrij makkelijk dicht ritsen. Bovenop zit een cijferslot waarin je de risthendel kan vastzetten. Het slot is teven TSA geschikt zodat ze bij de luchthaven alles netjes open kunnen maken. De koffer heeft op het breedste deel twee stevige en lekker en stil rollende wielen. Er wordt nog een extra zwenkbaar wiel meegeleverd zodat je de koffer niet hoeft op te tillen maar kan rollen. Dat rolt heel makkelijk, maar met het zwenkwiel vooraan laat het zich niet heel makkelijk sturen. Evoc adviseert dit wiel weer te verwijderen als je de koffer in gaat checken omdat deze anders waarschijnlijk beschadigd of kwijtraakt. Rondom de koffer zitten hengsels waar je hem mee kan vastpakken en lopen.

Evoc Road Bike Bag Pro // Racefietsblog.nl
Je kan er voor kiezen het meegeleverde zwenkwiel te plaatsen. Dan kan je rollen i.p.v. tillen. Het sturen met het zwenkwiel gaat overigens de ene kant op beter dan de andere kant op

Details
Evoc Road Bike Bag Pro
Gemeten gewicht: 11,05 kg (incl. alle accessories)
Adviesprijs: € 795,-
Alle info bij Evoc

Evoc Road Bike Bag Pro // Racefietsblog.nl
Zonder zwenkwiel til je de koffer op om ermee te lopen

Conclusie
Evoc wil je het met de Road Bike Bag Pro vooral makkelijk maken en daar slagen ze deels in. Bij het in elkaar zetten hadden ze het je makkelijker kunnen maken door de stabilisatorstangen te nummeren, en ook het installeren van de stangen is even een klusje. Heb je een grote maat gravelfiets met een wielbasis > 106 cm, dan zal hij niet passen.
Dat gezegd hebbende, heb je een niet al te grote maat en wil je je fiets regelmatig mee het vliegtuig in, dan is het enkel een kwestie van wielen eruit en eventueel het zadel iets lager en hij kan erin. Het verplaatsen van de koffer gaat makkelijk met de fijne wieltjes en het lage gewicht van de koffer. Ja, die stabilisatiestangen wil je niet al te vaak erin en eruit halen, maar als je ze thuis eruit halen blijft er echt maar weinig over van zo’n koffer. En zo heb je weer wat ruimte vrij voor een extra fiets 🙂

Evoc Road Bike Bag Pro // Racefietsblog.nl
De skeelerwieltjes rollen erg fijn en heerlijk stil
Evoc Road Bike Bag Pro // Racefietsblog.nl
Het meegeleverde zwenkwiel moet je toch maar verwijderen voordat je incheckt
Evoc Road Bike Bag Pro // Racefietsblog.nl
De onderkant is verstevigd om het ‘geweld’ bij vervoer op de luchthavens te kunnen weerstaan
https://www.evocsports.com/products/bags/new-road-bike-bag-pro
Bij de Bikestand is het deel voor de voorvork gefixeerd aan de aluminium rails. Je ziet dat er twee hoogtes te gebruiken zijn
https://www.evocsports.com/products/bags/new-road-bike-bag-pro
De wieltassen zijn eigenlijk bedoeld voor racewielen en banden, maar de 36 mm gravelbanden pasten ook met wat minder lucht erin
https://www.evocsports.com/products/bags/new-road-bike-bag-pro
Binnenin is een apart vakje voor de pedalen
https://www.evocsports.com/products/bags/new-road-bike-bag-pro
De koffer heeft een stevige rits en cijferslot met TSA voor de luchthavens
Evoc Road Bike Bag Pro // Racefietsblog.nl
Een extra vakje aan de buitenkant met rits waar je het zwenkwiel in kan opbergen. Daarachter zit een label waarin je in kaartje met je gegevens als eigenaar in kan doen
https://www.evocsports.com/products/bags/new-road-bike-bag-pro
De koffer heeft hendels rondom
https://www.evocsports.com/products/bags/new-road-bike-bag-pro
Dit blijft er over als je de stabilisatiestangen eruit haalt