Duits staat voor degelijk en daarom saai? Al lang niet meer! Er komt veel moois van onze oosterburen de laatste jaren en we kregen een waar pareltje binnen op kantoor: de Focus Izalco Max Disc! En met de degelijkheid zit het overigens ook wel snor.
De eerste indrukken zijn zoals gezegd positief. De fiets straalt uit dat het geen instapmodelletje is. Het is niet voor niets dat het Franse AG2R La Mondiale hier ook mee rijdt, al is het vooralsnog zonder schijfremmen. Alles lijkt ook te kloppen zo op het oog. Zwart frame met bijna klassieke geometrie (beetje sloping) met rode details, zwarte Fizik stuurpen en stuur. De fiets is ook uitgerust met SRAM hydraulische schijfremmen en dat maakt het aanzicht extra bijzonder, vind ik. De zwarte DT-Swiss carbonvelgen geven het geheel optische snelheid. Of het allemaal ook zo snel is zal moeten blijken natuurlijk, maar met het aanzicht zit het wat mij betreft wel goed.
Opvallend is dat de kabels van de voor- en achterderailleurs buitenlangs lopen. De remleidingen lopen wel weer binnendoor. De hydraulische kabels hoef je in principe nooit te vervangen. Je kan zeggen dat kabels buitenlangs ouderwets is, en dan heb je ook wel een punt, maar wat betreft onderhoud is dit wel een heel stuk praktischer. Dat laatste is ook het argument van Focus zelf met het oog op de professionele mecaniciens van AG2R. Als huis, tuin en keuken wielrenner ben je echter niet elke week die kabels aan het vervangen. Is het dan goed of niet goed, ik kom er zo even niet echt uit. Feit is wel dat ik mij er tijdens het fietsen geenszins aan gestoord heb, maar als ik mocht kiezen heb ik ze liever binnendoor omdat dit net even strakker oogt en het schoonmaken van het frame is vergemakkelijkt. Wanneer je voor de uitvoering met velgremmen kiest gaan alle kabels buitenlangs.
De fiets is uitgerust met steekassen om het geheel stijver te maken. Hiervoor heeft Focus een eigen systeem ontwikkeld dat inmiddels ook door andere partijen, waaronder Merida, wordt geadopteerd. Rapid Axle Technology, kortweg RAT, werkt eenvoudig en snel. Hendel loshalen, 90 graden draaien en je trekt hem er zo uit. Sneller dan een conventionele quick-release! Mocht je nog enige scepsis hebben tegenover steekassen dan neemt dit systeem die snel weg.
Schijfremmen!
En schijfremmen dus. Een hot topic in de fietswereld de laatste tijd. Sinds ik met schijfremmen heb ik gereden ben ik in ieder geval erg enthousiast over. Altijd voldoende remkracht met één vinger went erg snel moet ik zeggen. Het onderhoud heeft daarentegen wel weer wat meer voeten in de aarde, dat mag duidelijk zijn. Zeker de hydraulische remmen, maar ook dat is overkomelijk. Bij het mountainbiken is men niet anders gewend. Dat moeten wij roadies toch ook kunnen. We hebben al een aantal fietsen met Shimano schijfremmen in handen gehad, met SRAM nog niet zoveel. Niet dat de een duidelijk beter is dan de ander, maar er is wel een klein verschil in gevoel. Shimano is een tikkeltje directer naar mijn idee en met SRAM kan je nog iets makkelijker doseren. Hoe dan ook, de remkracht en het doseren gaan erg fijn.
Let’s hit the road
De Izalco Max wordt ook gebruikt door het eerder genoemde Franse profteam en dat schept uiteraard enige verwachting. Bijvoorbeeld dat alles in het teken staat van efficiëntie. Hard dus. Niets van dit alles bij deze Focus. Hij is snel en wendbaar, zoals je mag verwachten van een fiets waar de profs op rijden, maar hij is ook echt verrassend comfortabel. Het ontbreken van de rembrug bij de staande achtervork en de speciale zadelpen met het gat net onder het zadel zijn hier mede debet aan. Schijfremmen betekent ook een wat bredere achteras en om een goede kettinglijn te behouden (t.o.v. een velgremuitvoering) zijn de chainstays iets langer. En het gebruik van schijfremmen geeft ook meteen ruimte voor bredere banden. Tot 28mm kan je monteren voor als het allemaal nog niet comfortabel genoeg is.
De 25mm Schwalbe One bandjes doen het ook al goed en zorgen voor een goede grip en comfort zonder ze helemaal knalhard op te pompen. 6 en zelfs 5 bar rijdt lekker. Zoals gezegd rijdt de Izalco Max erg comfortabel en dat is niet alleen vanwege het grote contrast met de verwachtingen vooraf. Ook bij een paar langere ritten merk je het goed en denk ik dat hij het wat betreft comfort veel endurance racers het nog aardig lastig kan maken. Knap werk van Focus dus. Maar de snelheid wordt daarmee niet uit de fiets genomen. Met 6,9 kg is hij erg licht, zeker met de schijfremmen en dat merk je natuurlijk bij het klimmen.
Details
Focus Izalco Max Disc
Frame: Izalco Max P2T 10 Disc Carbon
Vork: Izalco Max P2T 10 Disc Carbon T4
Crankstel: SRAM Red 22 52-36
Remmen: SRAM Red HRD flatmount
Derailleurs: SRAM Red 22
Cassette: SRAM Red 11-28
Ketting: SRAM Red
Stuur: Fizik Cyrano R3
Stuurpen: Fizik Cyrano R3
Zadel: Fizik Antares
Zadelpen: Focus CPX Plus Carbon 27,2mm
Wielen: DT Swiss RC38 Carbon C Disc tubeless ready
Banden: Schwalbe One 25mm
Gemeten gewicht: 6,91 kg
Adviesprijs: EUR 6.500,-
Plus
+ Rijcomfort
+ Zeer laag gewicht ondanks schijfremmen
+ Design
+ Focus’ eigen steekassysteem
Min
– Kabels derailleurs buitenlangs is praktisch maar minder mooi
Conclusie
Het begint al met het uiterlijk. Ingetogen zwart met rode details, mooie ronde buizen, de DT Swiss carbonwielen. De SRAM Red groep mét hydraulische schijfremmen en Fizik afmontage maken het plaatje compleet. Fraai! Dan kan het rijgedrag nog altijd roet in het eten gooien, maar niets is minder waar. De Focus is heerlijk licht en laat zich ook zo rijden. Hij stuurt scherp en reageert snel op de acties van zijn berijder terwijl de controle altijd goed is. Geen zenuwachtig gedoe. Maar ook geen knalharde sprinter. Sterker, de Izalco Max Disc is uiterst comfortabel, maar zonder aan snelheid te verliezen. De hoge hoods van SRAM’s shifters pak je lekker vast en het remmen is een genot. Met één vinger kan je genoeg kracht uitoefenen om snel tot stilstand te komen met een precieze dosering. We proberen altijd kritisch te zijn als het gaat om reviews, maar met de Izalco Max Disc maakt Focus het ons wel erg moeilijk. Dit is simpelweg een van de fijnste racefietsen met schijfremmen van dit moment. Alles klopt. Chapeau Focus!
Door ons beroep hebben we ook vaak mooi materiaal in handen. Ja, dat is leuk. Maar dat zijn niet altijd spullen die we zelf privé ook meteen aan zouden schaffen, al was het maar vanwege de prijs. Hoe mooier, hoe duurder is dikwijls de regel. Deze Focus Izalco Max Disc zou echter wél een goede kans maken in de privéschuur te belanden. Al is de prijs nog wel een drempel met 6.500 euro. Maar die drempel is misschien makkelijker te nemen in de wetenschap dat mooi (en goed!) z’n prijs heeft en sommige andere topfietsen makkelijk twee keer zo duur zijn. Ach ja, het is niet dat ik iets te kort kom. Volgende week komt er alweer een nieuwe testfiets binnen, maar deze Focus ga ik wel missen…