
De Fulcrum Sharq wielen zijn een opvallende verschijning. ‘Wat zijn dat voor wielen?’ was dan ook de eerste vraag toen ik ermee thuiskwam. De Fulcrum Sharq is een set all-road wielen (‘any-road’) met een golvende velg. Op het laagste punt is dat 42 mm en op het hoogste punt, waar ook de spaken gemonteerd zijn, is dit 47 mm. Het velgprofiel heeft daardoor de vorm van haaientanden en de naam Sharq is dan ook goed gevonden, vind ik.

Technische high-end wielset
De vorm van de velgen valt meteen op, maar als je verder kijkt zie je dat er meer technologie en ontwikkeling in deze wielen zit. De Sharq wielen zijn geheel ‘in-house’ ontwikkeld in het Red Room Lab van Fulcrum. Het gehele proces van research en ontwikkeling heeft bij elkaar meer dan 4000 uur in beslag genomen, met als resultaat een high-end wielset met een prijskaartje van € 2.460,-.

Het effect van de golvende velg is volgens Fulcrum meer aerodynamica en zorgt voor een beter stuurgedrag. Op papier houdt dat in dat de wielen directer reageren zonder dat ze nerveus zullen aanvoelen. Uit Fulcrum’s eigen onderzoek is gebleken dat de impact van zijwind onder een hoek van 0 tot 10 graden met 21% is afgenomen. Bij zijwind onder een hoek van 10 tot 20 graden zal dit zelfs 30% afnemen.
De velgen worden gemaakt met Fulcrum’s eigen FF100 carbon en op onze weegschaal weegt de wielset 1458 gram. Dat is gewogen met tubeless ventielen maar uiteraard zonder cassette en schijven. De velgen hebben een interne breedte van 25 mm en aan de buitenkant is dit 30 mm. Het is dan ook een ‘any-road’ wielset die ideaal is voor banden vanaf 30 mm.
Nieuwe A3RO-spaken raken elkaar niet
Voor de Sharq wielen heeft Fulcrum een nieuwe stalen spaak ontwikkeld. De A3RO spaken zijn 3 mm breed en maar 0,8 mm dik waardoor ze meer aero zijn. De Sharq wielset heeft Fulcrum’s eigen naaf met keramische USB-lagers, die ze voor de nieuwe spaken hebben aangepast. In de flens zit een platte kant die ook aan het uiteinde van de spaak zit. Dit voorkomt dat de spaak kan gaan draaien en zo zijn aerodynamische voordeel verliest. De gaten in de flens staan verder uit elkaar dan gebruikelijk, zodat de spaken elkaar niet raken op het punt van kruisen. Hierdoor zullen de spaken langer op spanning blijven en zal ook de stijfheid van het wiel behouden blijven, aldus Fulcrum.

Velgbed zonder spaak-gaten
Bij het monteren van de wielen viel me op dat er geen spaakgaten in het velgbed zitten. De wielen zijn 2-way fit en daarmee kan je zowel met binnenband als tubeless rijden. De velgrand heeft een ‘minihook’, zodat alle soorten banden erop gemonteerd kunnen worden. Het voordeel van het ‘undrilled’ velgbed is dat de velg meer stevigheid heeft en er geen velglint nodig is om de velgen tubeless te maken. Doordat de velg meer stevigheid heeft, kan er ook meer spanning op de spaken worden gezet voor meer stijfheid.

Dit is overigens een techniek die Fulcrum al eerder gebruikte bij andere wielsets. Dat geldt ook voor de MoMag spaak-nippels, die bijvoorbeeld ook in de Fulcrum carbon wind wielen worden gebruikt. Doordat er geen gaten in het velgbed zitten, maakt Fulcrum gebruik van magnetische nippels tijdens de montage. Met behulp van een magneet worden deze nippels via het ventielgat door de velg naar het spaakgat geleid. Simpel, maar effectief.
De looks!
De reacties in mijn omgeving zijn verdeeld. Het is hate it or love it. Ik vind het er van een afstand gaaf uitzien, en het golvende effect van de velg kan ik ook erg waarderen. De brede A3RO-spaken passen mooi bij deze wielset en de opvallende kleine zilverkleurige logo’s bij het ventiel geven de wielen een mooie uitstraling.

Dat geldt ook voor het Sharq logo, dat recht tegenover de ventielen is geplaatst. Naast deze zilverkleurige details hebben ze wat groter maar minder opvallend het Fulcrum logo in het carbon verwerkt met een laser. En door de Direct In-Mold Finish komen daar geen stickers of laklaag meer overheen. Dit ziet er erg mooi en clean uit. Enig minpuntje vind ik dat alle omschrijvingen van gebruikte technieken ook op de velg vermeld staan.

Lekker breed en comfortabel
Op de velgen monteer ik een set 32 mm banden, want voor brede banden zijn deze wielen bedoeld. Bij het monteren valt goed op dat er geen gaten in het velgbed zitten en dat oogt heel clean. En daarnaast heb je ook geen tape nodig om je velg luchtdicht te maken als je tubeless rijdt. Als de wielen in de fiets zitten, moet ik wel even wennen aan deze bandbreedte en ik vind het er een beetje lomp uitzien met racebanden. Aan de andere kant nodigt het wel uit om ook eens wat vaker de verharde weg te verlaten.

Vanaf de eerste meters die je rijdt, voel je dat de wielen heel comfortabel zijn. Door de brede velgen en de combinatie met brede banden rolt het heel lekker. Als ik bij huis wegrijd is het allemaal mooi glad asfalt, maar als ik de eerste klinkerweggetjes oprijd merk ik dat er veel minder trillingen voelbaar zijn, ten opzichte van andere carbon wielen. Tijdens mijn testperiode rijd ik met 3,5 bar in de voorband en 3,7 bar in de achterband. Dan merk je dat er ook wat demping uit de banden komt. Als ik als test de banden oppomp tot 5 bar, zijn deze met 32 mm heel erg hard en kan je deze met de duim niet meer indrukken. Als ik hiermee op klinkerwegen ga rijden, is dat nog steeds redelijk comfortabel. Natuurlijk is er voelbaar verschil doordat de banden heel hard zijn, maar je merkt dan wel goed hoeveel trillingen door de Sharq wielen worden opgevangen.

Stijfheid en comfort – hele fijne combi
Tijdens het testen viel me op dat de wielen erg stijf aanvoelen. Ze sturen heel direct zonder dat ze nerveus reageren. De brede velgen zorgen voor stabiliteit en dat merk je goed in het stuurgedrag. Je kan er lekker strak mee sturen op hoge snelheid, terwijl je bij een rustig tochtje juist relaxed maar vertrouwd door de bocht stuurt. De hoge zijdelingse stijfheid maakt dat deze wielen in beide omstandigheden heel stabiel en vertrouwd aanvoelen. Ik ben zelfs een beetje verbaasd over de fijne combinatie van de stijfheid en het comfort. Dit zijn namelijk twee dingen die vaak moeilijk te combineren zijn, maar dat is ze bij Fulcrum echt goed gelukt.
De golvende velg heeft wisselende hoogtes van 42 mm t/m 47 mm. De brede velg en de golvende structuur ervan, zorgen ervoor dat de wind er weinig vat op krijgt. Als we tijdens een lunchride op kantoor langs het water richting Nigtevecht rijden bij windkracht 4, gaat dit probleemloos. Of dit ook daadwerkelijk de percentages zijn die Fulcrum zelf heeft getest in de windtunnel durf ik niet te zeggen. Maar dat de wielen stabiel zijn en weinig impact van de wind hebben, merk ik wel.

De weggetjes langs het water zijn ook mooi om even lekker op de pedalen te gaan staan en vol aan te zetten. Door de stabiliteit van de wielen geeft dat een vertrouwd gevoel als je de fiets van links naar rechts ‘gooit’.
De wielen zijn uitgerust met keramische lagers, waardoor ze erg licht rollen. Dit merk je als je tijdens de rit je benen stilhoudt, want het duurt erg lang voordat je tot stilstand komt. Ook bij het aanzetten zit de snelheid er lekker snel in. Je kan daarbij goed voelen dat de wielen licht lopen en de stijve wielen zorgen voor een directe krachtoverbrenging. Als je de benen stilhoudt rolt het niet alleen lang door, maar hoor je een vriendelijke, subtiele ratel in de body. Geen overdreven hard geluid dus.
Specificaties
Fulcrum Sharq wielset
Gewicht: 1458 gram (zelf gewogen)
Tubeless ready (incl. ventielen)
Naaf: Fulcrum Ceramic USB
Adviesprijs: € 2.460,-
Conclusie
De Fulcrum Sharq is een heel opvallende verschijning en een high-end wielset, die niet de hoofdprijs kost. Begrijp me niet verkeerd, want € 2.460,- is veel geld, maar voor een wielset met deze kwaliteit en specificaties zoals keramische lagers is dit scherp geprijsd als je kijkt naar de concurrentie. De wielen zijn een hele fijne combinatie van stijfheid, stabiliteit en comfort.
Het brede velgbed zorgt voor veel comfort, en door het profiel van de velgen zijn ze erg stabiel in omstandigheden met veel wind. Doordat de A3RO spaken elkaar niet kruisen is de spaakspanning hoger, en je merkt dit goed in de stijfheid van het wiel. Doordat de wielen geschikt zijn voor banden vanaf 30 mm zijn ze heel breed inzetbaar en ook geschikt om mee te gravelen.
Meer info via Fulcrum


