Met de Edge 830 zijn we toe aan de vierde generatie van fietscomputers in de 800-serie van Garmin. Iedere keer worden de fietscomputers beter en krijgen ze meer functies. Bijna tot aan het punt dat we niets meer te wensen hebben. Toch heeft Garmin zijn best gedaan om weer een stap vooruit te zetten. Naast alle gangbare functies zou de nieuwe 830 sneller zijn, de batterij moet langer meegaan en hij geeft meer inzicht in je trainingen. En er zit een stukje veiligheid ingebouwd. Klinkt goed Garmin! Maar eerst bewijzen.

Uitpakken en instellen
Als ik de Garmin uit de verpakking haal, voelt de fietscomputer licht aan. Tik je erop, dan klinkt de unit een beetje hol. Maar over de stevigheid heb ik niets te klagen, want het voelt solide aan. Alleen de knopjes onderaan de fietscomputer hebben wat speling wanneer je ze indrukt. Dat had van mij wat strakker gemogen. Maar deze knoppen zul je weinig gebruiken want met de 830 gebruik je vooral het touchscreen om door de menu’s van de fietscomputer te gaan. In de verpakking zitten twee type houders. Eén die direct op het stuur of stuurpen kan worden gemonteerd en één met een arm, de frontmount, zodat hij mooi in het verlengde van je stuurpen komt.

Het touchscreen werkt erg prettig. Precies zoals het zou moeten: direct en zonder vertraging. In de hoeken gebeurt het soms weleens dat je buiten het touch-gedeelte drukt en er dus niks gebeurt. Het instellen gaat snel en erg makkelijk door het touchscreen en de snelle reactie er van. Als je de standaard dingen heb ingesteld en een aantal gegevens hebt ingevuld, kun je eigenlijk direct aan de slag. Maar je kunt nog veel finetunen. Je kan de schermen instellen met de gegevens die je wilt zien.

Tegenwoordig is een verbinding met je telefoon ook belangrijk. De Garmin werkt ook prima zonder je telefoon maar met je telefoon kan je net wat meer. Je kunt apps toevoegen zoals Strava, maar ook andere trainingsapps. En als de fietscomputer in verbinding staat met je telefoon kan je trainingen plannen die automatisch worden doorgestuurd. Ook krijg je berichten binnen van je telefoon van sms’jes tot en met weerwaarschuwingen. Het verbinden met je telefoon gaat snel, al vanaf de eerste keer. Ook alle keren daarna is er geen vertraging.

Navigeren
Het hoofdmenu is overzichtelijk met drie hoofdfuncties. Je hebt twee kleine rondjes waar Navigatie en Training onder staan. Nou het is wel duidelijk waar die functies voor zijn. Maar als je klikt op het rondje met de fietser kies je er voor om gewoon een rondje te rijden en die te laten registreren. De onderste balk is de toegang voor de instellingen en apps.

Om te navigeren, klik je dus op je Navigatie. Daar heb je meerdere keuzes om een route te bepalen. Je kunt een route laten maken door een locatie in te geven via een adres, een plaatsnaam of er één te kiezen op de kaart. Je kan natuurlijk ook een routebestand toevoegen. Maar je kunt  ook een route laten maken door een afstand in te voeren in de functie Rondrit. Je krijgt dan drie opties die zijn gebaseerd op de meest gereden routes in de omgeving.

Het valt me steeds weer op dat alles lekker snel gaat. Het is duidelijk dat de nieuwe processor zijn werk goed doet. Er is snel verbinding gemaakt met een satelliet. Buiten gaat dat sneller, maar ook binnen duurt het niet lang. De route uploaden of berekenen is ook zo gepiept. Wanneer je fietst is het scherm voldoende groot om de route goed te zien en om de turn-by-turn navigatie aanwijzingen te volgen. Het zorgt ervoor dat je eigenlijk niet verkeerd kan rijden. Ook doordat de satellietverbinding stabiel is. Rij je toch verkeerd, dan wordt de route herberekend. Voldoende snel, om niet je snelheid te laten zakken in een twijfelachtig moment van zal ik doorfietsen of toch weer terug gaan. Ik heb het al gezegd, maar de snelheid van de fietscomputer is erg prettig, want zo werkt alles zonder frustraties.

Scherm en Batterij
Het scherm is dus voldoende groot voor de navigatie en de andere functies, maar niet te groot voor op je stuur. Het is een goede balans. Het kleurenscherm kijkt prettig in de volle zon. De batterij gaat lang genoeg mee. De opgegeven twintig uur is te halen, maar gebruik je veel navigatie of trainingsfuncties dan is de batterij sneller leeg. Gebruik je de batterijbespaarmodus dan ga je wel over de twintig uur heen. In de batterijbespaarmodus schakelt het scherm zich uit tijdens het fietsen. Je kunt het scherm activeren door erop te tikken. En je kunt inschakelen dat je wel een melding krijgt bij een afslag dus je kunt de route nog gewoon volgen. De batterijbespaarmodus werkt, maar ik zal ‘m alleen gebruiken als het echt nodig is. Het scherm constant aan is toch prettiger.

Trainen en Presteren
Als je in het hoofdmenu kiest voor Training, dan krijg je net zoals bij navigatie een aantal opties om een training te doen. Je kunt segmenten kiezen om tegen jezelf of anderen te racen. Of je kunt een training samenstellen met meerdere elementen zoals cooling down of interval. Als je een indoortrainer met ANT+ sensor hebt, kan je hier ook de Garmin voor gebruiken. Als je de Garmin met sensorenbundel koopt dan kan je nog specifieker trainen. Ook omdat de Garmin al je trainingsarbeid kan verzamelen en zo een inzicht geeft in je conditie.

Wij hebben het pakket getest zonder de sensoren. Maar ook dan kan je nog steeds trainen. Zelf vond ik de ‘Stel een doel in’ functie fijn. Dan kan je o.a. instellen dat je een aantal kilometers wilt rijden met een minimum snelheid. Soms heb je zo’n ritje dat je je gemiddelde snelheid op een bepaald peil wilt houden. Deze optie is dan een leuke uitdaging. De opties zijn eindeloos net als bij het navigeren. Soms lijkt het daardoor wat overweldigend. Maar ga je rustig alle opties langs, dan kom je er al snel achter waar alle functies voor zijn.

Climbpro
De Climbpro-functie is een leuke extra als je jezelf uitdaagt op een berg. Je krijgt dan een profiel te zien, van de berg waar je op fietst. Je ziet dan precies waar je zit op de berg en hoeveel je nog moet (afzien). Het leuke is dat deze feature je goed inzicht geeft in de inspanning die je nog moet leveren en hoe je jezelf moet temporiseren. Of je kan natuurlijk het punt uitkiezen waar je je fietsmaatjes gaat aanvallen. Want in de praktijk weet je vaak niet of het na die bocht in de verte vlak wordt of dat de belkimming nog door gaat. Met deze functie weet je dat dus wel.

Jezelf uitdagen is natuurlijk ook tegen vrienden fietsen. Met de GroupTrack functie kan je samen fietsen met andere en elkaar in de gaten te houden op de fietscomputer. Zo kan je in een groepje met niveauverschillen toch samen rijden, want op de kaart zie je dan waar de andere rijdt. In de bergen is dat een uitkomst als je uit het zicht bent verdwenen door bijvoorbeeld de haarspelden. Werkt toch lekker zo’n richtpunt. De vrienden in de groep moeten dan uiteraard ook met een Garmin rijden met deze functie ingeschakeld.

Alarm en ongevaldetectie
De Garmin Edge 830 is ook veiliger geworden met een alarm tegen diefstal en de al bestaande ongevaldetectie. Beide functies zijn alleen te gebruiken in verbinding met je smartphone. Voor het alarm stel je een pincode in. Met deze pincode kan je het alarm ontgrendelen als hij afgaat. Als de Garmin wordt verplaatst terwijl het alarm is ingesteld zal hij afgaan.  Het alarm is niet erg luid en zal een potentiële dief mijn inziens niet direct afschrikken. Het valt niet op tussen de ringtones van telefoons. Het bericht op je telefoon zorgt er natuurlijk wel voor dat je snel over gaat op actie.

Met de ongevaldetectie wordt er een bericht naar een contactpersoon gestuurd met de GPS gegevens. Zo kan je sneller worden gevonden. Je hebt 30 seconden de tijd om het te annuleren, als er bijvoorbeeld weinig aan de hand is. Want het komt weleens voor dat er je gewoon rijdt en het alarm toch afgaat. Je klikt het dan snel weg. Maar als je toch ergens op de grond ligt, is het wel prettig om deze functie te hebben. Maar hopelijk hoef je het nooit te gebruiken.

Specificaties
Garmin Edge 830
Afmetingen (LxBxH): 80 x 50 x 20 mm
Afmetingen scherm: 2,6 inch
Gemeten gewicht fietscomputer: 79 gram
Gemeten gewicht fietshouder: 46 gram
In de doos: Edge 830, verzonken voorsteun, standaardsteun, bandje en usb-kabel
Verbindingen: ANT+, Bluetooth, BLE, WiFi
Batterijduur: 20 uur (opgegeven)
Adviesprijs: € 399,99 zonder sensorenbundel / € 499,99 met sensorenbundel
Meer info via: Garmin

Pluspunten
+ Snelheid waar mee alles werkt
+ Veel trainingsfuncties (die redelijk overzichtelijk zijn geordend)
+ Gemak waarmee het navigeren werkt

Conclusie
De Garmin Edge 830 is een schot in de roos. Hij werkt zoals je dat zou willen. Hij reageert snel, heeft alle functies de je maar zou kunnen wensen. De functies kunnen voor veel mensen misschien wat overweldigend zijn. Maar als je rustig door de menu’s gaat, is eigenlijk alles overzichtelijk en duidelijk. Je hebt geen handleiding nodig om je jezelf alles eigen te maken. Het alarm is mijn inziens niet luid genoeg en mist daarom zijn echte bruikbaarheid. Een echt minpunt is het niet, want je kan ook prima zonder. De 830 werkt goed met snel en makkelijk navigeren, een goed scherm en voldoende batterijduur. Maar de extra’s zoals de ClimbPro functies, de Rondrit functie en de verschillende trainingsfuncties maken van de Garmin Edge 830 een koploper.