Dat Giant schoenen maakte was misschien wel bekend. Vooral de Surge schoen, met de knalblauwe kleur, kan je haast niet zijn ontgaan. Dat Giant ondertussen zes heren en twee damesschoenen in het raceassortiment (ze hebben ook nog off-road schoenen) heeft, is misschien wel een verrassing. Voor mij was dat het in ieder geval. Met prijzen van €99,95 tot en met €299,95 heeft Giant, voor een fietsenfabrikant, een breed assortiment aan schoenen. Van het basismodel naar het topmodel zie je de logische stappen: van nylon zool naar carbon zool en van straps, via gesp naar een BOA sluiting. Op papier komen de schoenen goed naar voren, maar hoe zit het in de praktijk? Dat vroegen wij ons af en daarom hebben we één van de schoenen de afgelopen tijd getest.
We hebben gekozen voor de Conduit, het model net onder de Surge, de duurste schoen. De Conduit heeft veel eigenschappen van een topmodel: Boa sluiting, carbon zool en ook de bijbehorende prijs van €249,95. Op het eerste gezicht is de Conduit minder excentriek dan zijn duurdere broer de Surge. Dat komt door de overwegend zwarte of witte afwerking van de schoen, terwijl de Surge alleen in knalblauw of zwart/wit met gele accenten te koop is. Minder opvallend betekent niet minder mooi. Want de matte afwerking met een contrasterende lip maakt de schoen tijdloos en stijlvol vind ik.
De schoen beter bekeken
Onder dat wat minder opvallende uiterlijk, gaat trouwens wel wat techniek schuil. Het materiaal dat voor de bovenkant is gebruikt, is iets wat je niet zomaar bij andere schoenen ziet. Giant spreekt over een naadloos lichtgewicht netwerk. Vooral dat netwerk valt op, want er is een duidelijke structuur van kleine ovaaltjes te zien die over de schoen loopt. Het doet mij denken aan de ripstop-stof van tenten of outdoormateriaal, waar door de stof heen een raster loopt om scheuren te voorkomen. De structuur komt dan ook sterk over, ondanks dat de stof erg dun is. Het bovenwerk heeft ook een TPU Coating, wat de bescherming tegen vet en krassen moet verbeteren. Ook moet de coating zorgen voor het soepel houden van het bovenwerk. Het sluiten van de schoen gaat met twee Boa sluitingen. Haast gewoon en haast een vereiste voor een schoen in deze prijsklasse. De Boa sluiting staat wel voor een makkelijke en precieze afstelling van het bovenwerk.
Voor de force drive zool van de schoen is (natuurlijk) gekozen voor carbon, voor een optimale krachtsoverbrenging. Wat meer opvalt, zijn de te vervangen achternoppen. Altijd prettig zo’n mogelijkheid. Nog meer aan de onderkant te zien, zijn de vijf ventilatiekanalen in twee groepen, die voor de ventilatie van de schoen moet zorgen. Aan de binnenkant vinden we ergocomfort binnenzolen. Eigenlijk is het enige zichtbare daaraan de druppelvormige verhoging ter hoogte van je voetboog. De TransTextura Plus moet ervoor zorgen dat de schoen niet gaat stinken. De onderkant van de inlegzool zit vol gaatjes als verlengstuk van het ventilatiesysteem in de buitenzool.
In de praktijk
Bij het aantrekken van de schoen merk ik dat de schoenen net ietsje breder zijn dan de meeste merken. Niet veel, maar net voldoende om iets meer ruimte te bieden voor mijn relatief brede voeten. Het aantrekken van de schoen gaat makkelijk, want je kunt de bovenkant eenvoudig helemaal open gooien. Als je de schoen aan hebt, voelt het bovenwerk stijf aan. Het materiaal vormt niet helemaal naar je voet. Ondanks dat de binnenkant alleen aan de achterkant bekleed is, voelt de binnenkant wel comfortabel aan. Mede doordat je geen naden voelt. Na een inrijperiode lijkt het bovenwerk van de schoen langzaam soepeler te worden. De schoen begint zich dan ook meer naar je voet te vormen. Eenmaal soepel zorgt de Boa sluiting, en de bijbehorende kleine klikjes, ervoor dat je de schoen op de juiste spanning kunt vastzetten. Na een tijdje voelen de schoenen dan ook comfortabeler aan dan dat je ze op het eerste moment aantrekt.
De carbonzool is stijf, maar toch merk ik als ik er op let en maximale kracht zet op de schoen dat er een beetje flex in de zool zit. Dat verbaasde me eigenlijk. De schoen schatte ik met zijn prijs in op een pure prestatieschoen, waar efficiëntie voor comfort komt. Van dat klein beetje flex merkte ik na een tijdje trouwens niks meer. En eerlijk gezegd zorgt een beetje beweging wel voor comfort van de schoen, zeker als je een stukje moet lopen.
Wat mij dan wel weer positief verraste was de ventilatie van de schoen. Natuurlijk heeft de schoen vijf ontluchtingskanalen aan de onderkant. Maar over de plastic aanvoelende bovenkant had ik voor het rijden mijn twijfels. Maar die waren nergens voor nodig, want de ventilatie van deze schoen is erg goed. De gaatjes en sleuven in het bovenwerk van de schoen zorgen samen met de opening in de zool voor koele voeten. Ook in de warme dagen die we zo af en toe in Nederland hebben gehad.
Details
Giant Conduit Schoenen
Adviesprijs: €249,95
Gewicht: 304 gram per schoen (maat 47)
Verkrijgbaar in zwart met witte lip of wit met zwarte lip en lichtblauwe accenten.
Meer informatie over de Giant Conduit
Conclusie
Mijn mening over de Giant Conduit schoenen heb ik tijdens de testperiode regelmatig moeten bijstellen. Ik verwachtte een zeer stijve schoen, op basis van de prijs en omdat de schoen net onder het topmodel zit. Deze verwachting werd niet ingelost. En hoewel ik er tijdens het rijden nooit echt last van heb gehad, en dat de stijfheid nog altijd hoog is, had ik meer verwacht. Daarnaast verwachtte ik door het stugge en plastic aanvoelende bovenmateriaal een warme schoen die zich moeilijk rond mijn voet zou vormen. Maar over het bovenmateriaal werd ik dan wel positief verrast. De schoen was bovengemiddeld luchtig en het stugge materiaal wist na verloop van tijd zich toch naar mijn voet te vormen. En hoewel de schoen op stijfheid niet heel hoog scoort, is de schoen wel aangenaam in gebruik. Voor Giant rijders is het dan ook een aanrader om hun outfit met fiets te matchen. Maar door het stijlvolle uiterlijk, met subtiele branding, zijn de schoenen geschikt voor allerlei racefietsers.