Giant was altijd vooral goed in het maken van fietsen en deed de accessoires en dergelijke erbij. Die producten ‘erbij’ haalden het niet altijd bij het niveau van de fietsen. Ze waren niet slecht, maar het was duidelijk dat de focus voornamelijk naar de fietsen gingen. Daar is de laatste jaren verandering in gekomen. Kijk naar de zadels, schoenen en helmen. De Pursuit is daar wat mij betreft een heel goed voorbeeld van.

De helm leek in mijn handen in eerste instantie wat fors, maar de helm blijkt niet groter te zijn dan andere helmen met mijn maat. Wellicht komt het door de grotendeels gesloten schaal. Toen ik de helm eenmaal op de fiets gedragen had was dat gevoel al snel weg want hij voelt heel licht en wendbaar. Optisch bedrog dus! Verder ziet hij er juist snel uit en ik heb het ook nog maar eens aan andere fietsers gevraagd en geen van hen vond de helm er bijzonder groot uitzien.

De schaal van de helm is dus grotendeels gesloten en heeft weinig gaten, wat een aerohelm eigen is. Want dat is de Pursuit ten voeten uit: een aerohelm. Acht gaten aan de voorkant en zeven achter, dat is het. Het zijn overigens wel grote gaten. Of gaten, Giant noemt ze AeroVents. Omdat ze ten behoeve van de ventilatie én de aerodynamica dienen. De bovenkant is dus helemaal dicht. Aan de achterzijde vallen wel twee kuiltjes op die bovenop in het midden beginnen en naar de achterkant van de helm uitlopen. Deze kuiltjes zijn aangebracht om de aerodynamische eigenschappen van de helm te bevorderen. Je kan ze een beetje vergelijken met de kuiltjes die ook in golfballen zitten.

Aan de binnenkant zie je duidelijk hoe de luchtstroom moet lopen over je hoofd. Er lopen brede kanalen van voor naar achteren van bijna 2 cm diep. De helm wordt op zijn plaats gehouden en afgesteld met het Cinch Pro Fit systeem. Het is een retentiesysteem dat zich met name concentreert op je achterhoofd met drie bevestigingspunten aan de helm zelf. De hoogte kan je afstellen, al is dat even priegelen. Het is ook niet iets dat je regelmatig zal verstellen als het goed is. Het draaimechanisme om de helm losser of strakker om je hoofd te stellen werkt wel heel makkelijk en prettig met kleine stapjes waardoor je hem perfect naar wens af kan stellen. Ook zonder de comfortabele straps om je kin blijft de helm vrij stevig op je hoofd zitten en dat vind ik altijd een goed teken.

Met 325 gram voor maat Large is de Pursuit ietwat zwaar in vergelijking met andere helmen met deze maat. Dit is niet meteen een probleem, maar mijn mening is dat een lichtere helm eigenlijk altijd prettiger is. Wellicht dat het beperkte aantal gaten (dus meer materiaal) de helm hier parten speelt, maar andere aerohelmen in deze maat zijn toch wat lichter. Daar zou Giant dus nog wel wat aan mogen doen wat mij betreft. Een ander punt is dat ik mijn zonnebril(len) niet kan ‘stallen’ in de voorkant van de helm. De bril blijft niet zitten doordat de gaten net niet op de goede plek zitten daarvoor. Hij valt er net niet uit, maar bungelt dan aan je helm, wat je natuurlijk niet wil. Ik merkte pas hoe vaak ik mijn bril in mijn helm parkeerde tot het moment dat het niet meer kon. Overkomelijk, maar ik had graag gezien dat het wel kon.

Details
Giant Pursuit helm
Adviesprijs € 179,95
Verkrijgbaar in wit, zwart en blauw/zwart in maten S/M/L
Getest in maat Large (59-63 cm)
Gemeten gewicht: 324 gram
Giant Bicycles

Plus
+ Draagcomfort
+ Ventilatie
+ Fijne afstelling retentiesysteem

Min
– Gewicht mag lager
– Bril blijft niet lekker zitten op/in helm

Conclusie
Na verscheidene korte en lange ritten met de Pursuit kan ik niet anders zeggen dan dat Giant zijn beloftes in hun eigen beschrijving waarmaakt. Het is een aerodynamische en allround helm. Je kan er het hele jaar door mee fietsen door de goede ventilatie. Hoewel het gewicht aan de hoge kant is zit de helm prettig op mijn hoofd (maar let op: elk hoofd is anders dus altijd proberen te passen) en is de ventilatie ook bij warme dagen goed (getest in een warm Andalusië). We hebben geen windtunnel om de aerodynamische eigenschappen te kunnen meten, maar ik merkte wel dat de wind niet veel grip kreeg op de helm als ik tijdens een afdaling achterom keek. Een allround aerodynamische helm die misschien wat aan de zware kant is ten opzichte van andere aerohelmen, maar daar staat dan weer een goede prijs tegenover, zeker ten opzichte van veel andere aerohelmen. Dat je je zonnebril niet voorop in de gaten kan ‘parkeren’ neem ik dan maar voor lief.