“Do not use high mode on public roads”. Dat staat bovenaan in de handleiding van Giant Recon HL 900 fietsverlichting. Normaal lees ik de handleiding eigenlijk niet heel grondig, tenzij nodig, maar nu viel mij dit kleine zinnetje op dat duidelijk maakt dat we met serieuze fietsverlichting te maken hebben. We kregen de Recon HL 900 en TL 200 Combo opgestuurd van Giant. Twee lampen om niet alleen gezien te worden, waarvan één om mee te zien!
De Combo bestaat uit een voor- en achterlicht. De HL 900 is de voorlamp en heeft maximaal 900 lumen. Het achterlicht, de TL 200, heeft twee lampjes die maximaal 200 lumen opbrengen. Wij gingen met deze Combo op pad om te kijken hoe de lampen bevallen.
Montage
Eerst de lampjes monteren. Het achterlampje zet je vast met een rubber strap om je zadelpen. Dat is maar een paar seconden werk. De houder met strap en het lampje zijn wel los van elkaar te maken. Je kunt dus het lampje meenemen en de houder laten zitten. Zelf merkte ik dat ik liever het geheel meenam, omdat het eigenlijk sneller gaat.
Voor de voorlamp is een houder aan het stuur nodig. Die houder zet je vast met een dun bandje. Het bandje klik je vast in de houder en wordt vervolgens vastgetrokken door het aandraaien van een inbusboutje. Mooie van dit systeem is dat je niet ergens nog een eindstukje van het bandje ziet. Je krijgt ook nog een adapter zodat je hem vast kunt maken aan een GoPro houder voor bijvoorbeeld onder aan een computer mount.
Bouwkwaliteit
De houders zijn van plastic en voelen stevig aan. Tussen de houder en je fiets zit altijd een stukje rubber, dus er blijven geen krassen achter. Het achterlichtje voelt met 47 gram inclusief houder licht aan voor het formaat. Het lampje is dan ook van plastic. Ik heb weinig te klagen over de bouwkwaliteit van het achterlampje, maar de voorlamp voelt toch nog wat steviger aan. Dat komt omdat de lamp voor een groot deel uit aluminium is gemaakt. Ook het gewicht is hoger met 108 gram alleen voor de lamp. De voorlamp voelt daardoor kwalitatief net wat beter aan. Beide lampjes hebben rubber knopjes die een goede hoorbare klik hebben. Ook zijn ze op waterdichtheid getest en moeten ze beiden een regenbui kunnen overleven. Dat kan ik helaas bevestigen, omdat ik een aantal keer met de lampjes door een regenbui moest. De lampjes gaven in ieder geval geen krimp.
Standaardmodus en Smartmodus
De lampjes hebben een aantal standen. Aan de achterkant heb je een standaard hoog en laag modus. En die heb je ook voor het knipperlicht waarbij de snelheid van het knipperen verschilt. Voor het voorlicht heb je zo’n zelfde opbouw: laag, midden en hoog. Alleen voor het knipperen heb je maar één stand. Dat zijn allemaal vrij standaard modussen, die je op bijna ieder lampje vindt.
Maar de lampjes hebben ook nog een Smart Modus. Een ingebouwde lichtsensor past afhankelijk van het omgevingslicht de sterkte van de lamp aan. Ik vind het een slimme toevoeging, want je bespaart op de batterij. Zeker op ritten waar het halverwege licht wordt en je al rijdend vaak je achterlichtje net niet in een andere stand krijgt, is het handig.
Het voorlampje heeft ook nog een zogeheten Speed Beam modus, waar hij de hoeveelheid licht bepaalt aan de hand van je snelheid die wordt doorgegeven door je ANT+ snelheidssensor die je kunt verbinden. Zelf vond ik dit geen grote toevoeging hebben. Als ik vaart verminder, betekent het niet dat ik altijd minder licht nodig heb. Als mijn snelheid laag is door bijvoorbeeld slecht wegdek, dan wil ik juist meer licht om de gaten goed te zien. Maar misschien dat het wel bij iemand anders rijstijl past.
Verbinden, ook met je Garmin
Verbinding maken tussen de lamp en sensor doe je door de knop ingedrukt te houden tot hij niet meer knippert. Dan is de sensor verbonden. Je kunt de sensor ook verbinden met een Garmin fietscomputer. Dat gaat op dezelfde manier. Eenmaal verbonden met je Garmin, kan je de batterijstatus zien en de stand van de lamp. Ook kun je instellen dat als je je Garmin aan of uit zet, dat de lamp dan ook aan of uit gaat.
Licht
Allemaal leuk die extra features, maar het gaat uiteindelijk natuurlijk om je veiligheid. En dus hoeveel licht de lampjes geven. Aan de achterkant levert de lamp meer dan voldoende licht op om gezien te worden. In het pikkedonker én overdag ben je duidelijk zichtbaar. Dat er aan de zijkant ook lichtstrookjes zitten, zorgt ervoor dat je ook vanaf de zijkant zichtbaar bent.
Aan de voorkant ben je in ieder geval duidelijk zichtbaar, daar is geen twijfel over mogelijk. Maar het gaat bij een lamp met 900 lumen er ook om dat je goed kunt zien. En de waarschuwingen die Giant geeft, zijn niet voor niets. De lamp heeft een sterke lichtstraal. De eerste keer dat ik met de lamp ging rijden, stond de lamp net iets te hoog gericht. Eén tegenligger was er niet zo blij mee. Sorry, mevrouw! Snel het lampje lager gezet.
Als de lamp goed staat afgesteld, kan je duidelijk de ondergrond zien. Ik ben bewust de donkerste plekjes op gaan zoeken en daar kan je zonder moeite blijven rijden. Fiets je op paden met verlichting dan is de lage of midden stand vaak al voldoende. Iets om in de gaten te houden is, dat de lamp in de hoogste stand na een tijdje erg heet wordt. Zo heet dat je hem niet zomaar moet vastpakken.
De batterij en opladen
Je kunt de stand van de batterij in de gaten houden met de kleurtjes rondom de bedieningsknoppen. Groen, oranje en rood geven de batterijstatus van de lampjes aan.
Giant geeft aan hoe lang de lamp in bepaalde standen mee kan gaan. En die indicatie lijkt aardig te kloppen. Vaak zit ik er zo’n vijf minuten onder. Maar het komt in de buurt. De voorlamp gaat in de hoogste stand 1,5 uur mee. Lijkt niet lang, maar voor de lichtopbrengst vind ik dat toch wel een goed resultaat. Achter is het 2,5 uur. En dan gaat hij nog een half uur knipperend door. Je kunt de voorlamp in de middenstand al rekken naar 2 uur en 50 minuten. De achterlamp gaat in de lage stand 5 uur mee. Knipperend haal je liefst 50 uur voor en 25 uur achter.
Opladen gaat met een usb-kabel, die Giant netjes meelevert. Het opladen duurt wel lang. Vooral voor de voorlamp. Het duurde vier uur. Een half uur meer dan Giant opschrijft. Aan de achterkant duurt het zo’n 2,5 uur.
Prijzen en accessoires
De lampen zijn los en als Combo te koop. Voor de TL 200 los betaal je € 49,95, voor de HL 900 los betaal je € 79,95. En koop je de Combo dan bespaar je zo’n € 5,- en kost de set: € 124,95. Voor lampen met deze lichtopbrengst is dat een goede prijs. Naast de lampen kun je ook nog een beugel kopen zodat de lamp onder je stuurpen komt, voor € 9,95. Of een helm of zadelrails bevestiging voor € 4,95.
Details
Giant Recon TL200
Gemeten gewicht: 47 gram
Afmetingen (lxbxh): 54 x 27 x 28 mm
Adviesprijs: € 49,95 (€124,95 in Combo)
Giant Recon HL 900
Gemeten gewicht: 108 gram voor de lamp, 123 gram met houder
Afmetingen (lxbxh): 104 x 28 x 29 mm
Adviesprijs: € 79,95 (€ 124,95 in Combo)
Alle info bij Giant
Conclusie
De tijd dat lampjes gewoon lampjes waren lijkt voorbij. Er worden features aan toegevoegd om de lampjes smarter te maken. Zo ook bij deze Recon Combo lampjes. De Smart Modus met lichtsensor is een slimme toevoeging. Andere spreken mij persoonlijk wat minder aan zoals de Speed Beam die het licht op je snelheid aanpast. Maar dat er wordt nagedacht om de veiligheid te verbeteren op de fiets is alleen maar goed natuurlijk!
Naast de extra’s presteren de Recon HL 900 en TL 200 ook goed op de belangrijkste eigenschap van fietsverlichting: de hoeveelheid licht. De lichtopbrengst is zeer goed. Je bent duidelijk zichtbaar van voor en achter. Maar ook vanaf de zijkant door de lichtsleufjes. Met de voorlamp kan je het wegdek goed lezen. De Recon Combo weerhoudt jou er dus niet van om in deze donkere dagen dus gewoon door te fietsen.