Ik gooi de uitdrukking er nog maar eens in: ‘wielen maken de fiets!’. Het is en blijft nog steeds één van de meest populaire upgrades van je racefiets of gravelbike. Een mooie wielset laat je fiets er heel anders uitzien, zeker als we het dan hebben over een set hoge carbon velgen. Zoals deze nieuwe Hunt 54-58 aerodynamicist bijvoorbeeld. Het eerste dat natuurlijk opvalt zijn de looks. Een set hoge velgen met dikke carbon spaken. Afgelopen maanden reed ik met de hoogste velgen uit het assortiment van Hunt. En ik kan je vast verklappen dat dat erg goed is bevallen.

Hunt Aerodynamicist met UD-carbon spaken

De nieuwe Hunt Aerodynamicist-serie kent drie verschillende wielsets waarbij het verschil zit in de hoogte van de velgen. Alle modellen zijn verkrijgbaar met carbon spaken of stalen spaken, waardoor de gehele line-up uit zes varianten bestaat. Wij testen het meest aerodynamische model in de 54/58mm uitvoering met UD-carbon spaken. Dezelfde set velgen is ook verkrijgbaar met stalen aero-spaken. Daarnaast is er nog een allround set met 44/46mm en de lichtste versie heeft 34/34mm hoge velgen. En ook deze twee sets zijn verkrijgbaar met UD-carbon spaken of de stalen aero-spaken.

Bij de ontwikkeling van de wielen maakt Hunt gebruik van CFD-simulaties. Een virtuele windtunnel die nauwkeurig kan simuleren hoe de wind zich gedraagt rondom deze velgen en wielen. Met die resultaten worden de eerste prototypes gebouwd, die vervolgens in een echte windtunnel worden getest en gefinetuned.

Uit de eigen windtunneltests van Hunt laten deze wielen de bekende wielmerken achter zich, als het gaat om aerodynamica en gewicht. Dat belooft wat. Voor de echte tech-nerds heeft Hunt alle data in een whitepaper op de website staan. Daaruit blijkt o.a. dat ze volgens hun eigen test 3,12 watt besparen op concurrenten die in de World Tour actief zijn. Ten opzichte van hun eigen voorganger van de Aerodynamicist wielen hebben ze 1,41 watt weten te besparen. Al deze gegevens zijn gemeten met dezelfde 28mm banden, met 3,5 bar, bij 45 km/h.

Brede velg en carbon spaken

Zoals gezegd is deze 54/58mm uitvoering de hoogste velg uit de serie. Het voorwiel heeft zelfs een velg van 54,5mm en de achtervelg is 58mm. Als we ze uit de verpakking halen leggen we de wielen eerst op onze weegschaal. Het achterwiel weegt 780 gram en het voorwiel komt uit op 621 gram. Een gezamenlijk gewicht van 1401 gram en dat is erg licht voor een set wielen met deze hoogte van velgen. Dit is het gewicht van de wielset met velglint maar zonder schijven, banden en cassette.

De velg van het voorwiel is 31,7mm breed en bij de achtervelg is deze 30mm breed. Deze combinatie van hoogte en breedte is volgens de CFD-analyse en windtunneltests van Hunt optimaal in combinatie met 28 of 30mm banden. De binnenbreedte van de velg is 22mm en de 28mm banden die ik erop monteer vallen een fractie breder. Op de velg meten ze namelijk 29mm. Slimmigheidje van Hunt is het vlakke stukje bij het ventiel, waardoor het rubber en ringetje van een tubeless ventiel goed aansluit.

De carbon spaken in de wielen maken de wielen zo’n 100 gram lichter ten opzichte van dezelfde wielen met de stalen spaken. Een enkele spaak weegt samen met de nippel maar 2,7 gram. De carbon spaken kunnen een hogere spaakspanning aan, waardoor er een stijver wiel kan worden gebouwd. Volgens de tests van Hunt zorgt dit voor 6% meer stijfheid waardoor het wiel directer zal reageren. De spaken worden aangedraaid met speciale TaperLock-nippels, die voorkomen dat de spaken gaan draaien zodat het aerodynamische voordeel behouden blijft.

Hunt’s eigen Rapid H_Ratchet hub

In 2020 is het patent op de ratchet naaf verlopen en heeft ook Hunt hierop gereageerd met een eigen naaf met ratchet systeem. Persoonlijk ben ik al jaren fan van een ratchet-naaf, vanwege het makkelijke onderhoud en de vertrouwde werking. De Aerodynamicist 54/58 wielen zijn gebouwd rondom de Rapid H_ratchet-naaf, die werkt met een 40 tands-ratchet. De dubbele ratchet moet zorgen voor een snelle en directe aangrijping. De wielen zijn verkrijgbaar met alle type bodies voor Shimano, SRAM en Campagnolo.

Zowel de naaf als de as is gemaakt van aluminium. Op de naaf staat een subtiel logo dat erop gelazerd is. De spaakgaten in de flens zijn zo gepositioneerd dat de straight-pull-spaken elkaar wel kruisen maar niet raken. Het voorwiel heeft 18 spaken. Aan de kant van de remschijf kruisen deze elkaar waar de rechterkant radiaal gespaakt is. Bij het achterwiel zijn beide kanten van het wiel gekruist gespaakt en wordt er gebruik gemaakt van 20 spaken. De remschijf wordt gemonteerd met een centerlock-ring.

Verrassend comfortabel

Het eerste dat opviel bij het uitpakken was natuurlijk het gewicht. De wielen zien er mooi afgewerkt uit en de minimale decals spreken mij wel aan. Als ik even aan de spaken voel, merk je de hoge spaakspanning. Daar zit geen beweging in. Uiteraard gaan we dan het wiel een keer ronddraaien terwijl we de body vasthouden. En dat klinkt lekker! Een mooie ratel van de ratchet die zeker niet overdreven hard is.

Na het monteren van de banden en schijven, zet ik ze in m’n fiets. En dat oogt wel heel dik! Waar ik had verwacht dat het een beetje ’too much’ zou zijn in de klassiek ogende Merida Scultura, staat het verrassend goed. Normaal rijd ik met een set 45mm velgen, dus dat verschil is goed zichtbaar. Ik krijg wel het idee dat dit een wielset is die zo’n hoge stijfheid heeft, dat ze hard en oncomfortabel kunnen aanvoelen. Ik ben dan ook erg benieuwd, en voor de eerste rit pomp ik ook de voor mij gebruikelijke 4,5 bar (voor) en 4,8 bar (achter) in de banden.

De eerste rit die ik met deze wielen maak, is een rustige duurrit. De wielen voelen erg stabiel en rollen lekker. Ik heb eerlijk gezegd helemaal niet het idee dat ik met 54 mm en 58 mm hoge velgen rijd. Voordat ik de eerste klinkerstraat opdraai zet ik me een beetje schrap, want ik verwacht dat ik dit direct ga merken. Maar dat valt echt heel erg mee, op een rammelend ventiel na. Maar dat is natuurlijk zo opgelost, door het ringetje vast te draaien. De wielen bollen verrassend comfortabel over de klinkers.

Stabiel en solide

Ik ben nog steeds af en toe verbaasd over de combinatie van stijfheid en comfort die deze wielen hebben. Tijdens een trainingsweekend rondom Valkenburg voel je de stijfheid goed als je gaat staan op de pedalen tijdens het klimmen. De fiets blijft lekker stabiel, terwijl je goed merkt dat de fiets vooruit wil. Als je staat op de pedalen en de fiets van links naar rechts beweegt merk je dat de fiets heel direct reageert, zonder dat hij van z’n lijn wijkt. Dat wordt nog eens bevestigd bij een training met sprintjes. De wielen reageren direct en je komt heel snel op gang.

Het is ook geen verrassing dat het sturen met deze wielen erg strak gaat. Je kan de fiets lekker in de bocht laten hangen waarbij deze de ingezette lijn mooi doorzet. Ik was hier in het begin wat voorzichtig mee, omdat mijn gevoel zei dat de stijfheid van de set voor wat nerveus stuurgedrag zou kunnen zorgen. Maar dit is zeker niet het geval want ze sturen heerlijk strak en voelen daarbij heel solide en stabiel.

Dalen op hoge snelheid

Daar waar de wielen lekker strak en stabiel reageren op het vlakke, merk je dat ook bij het dalen. Het rolt heel soepel en de wielen maken makkelijk snelheid. Het voorspelbare en strakke stuurgedrag zorgt ervoor dat je met vertrouwen op snelheid de bochten instuurt. Ik voel dat wanneer ik boven de 60 km/h kom, de wielen een kleine onbalans hebben. Je voelt waar het ventiel zit, waardoor het lijkt alsof je bij elke omwenteling een heel licht duwtje in de rug krijgt. Door het lichte gewicht van de wielen, zorgt het gewicht van het ventiel voor een disbalans in de roterende massa van het wiel. Het is wel even wennen en bij een lange afdaling niet ideaal.

Specificaties

Hunt 54-58 Aerodynamicist UD Carbon spoke wielset
Gewicht: 1401 gram
Adviesprijs: € 1959,-
Naaf: Rapid H_Ratchet naaf
Spaken: UD Carbon (2.7 gram incl. nippel)
Nippels: TaperLock

Conclusie

De Hunt 54-58 Aerodynamicist-wielen met UD-Carbon spaken zijn een set topwielen. Door het lichte gewicht voel je op hoge snelheid het ventiel. Qua specs, looks en vooral gewicht en stijfheid is dit een set uit het hoge segment. Met dat gegeven is de prijs scherp, gezien het feit dat ze onder de € 2000,- kosten.

Dat is nog steeds een flinke investering, maar dat is er dan wel een waar je op de lange termijn nog steeds plezier van zal hebben. Ze voldoen aan alle nieuwe normen, waardoor ze qua techniek heel wat jaren meegaan. Ze worden geleverd met tubeless-ventielen en vier reservespaken. De eigen naaf is heel betrouwbaar dankzij het ratchet-systeem, dat ook erg makkelijk te onderhouden is. En last but not least; de looks zijn heel gaaf en daarmee is het een hele dikke upgrade voor je fiets.

via Hunt

Tags: