Isaac timmert hard aan de weg met zijn gravelracers. Eerst met de Torus Xplore een carbon gravelbike, waar we in het voorjaar mee reden. Niet veel later kwam de aluminium gravelbike, de Hadron Xplore. En als je afgaat op de looks lijken ze niet zoveel op elkaar, maar hopelijk laat hij net zo’n positieve indruk achter.

Isaac Hadron Xplore gravelbike  //  Racefietsblog.nl

Eerste blik
De Hadron Xplore heeft dus een aluminium frame. De buizen zijn hydroformed en vooral bij de bovenbuis zijn ze creatief geweest. De bovenbuis is gebogen en bij het balhoofd zit er nog een extra uitstulping. Dit type buis zal niet iedereen aanspreken: je vindt het mooi of juist niet. Net als de groene kleur. De één zal ‘m wat saai vinden, de ander vindt ‘m juist chique. Ik hoor bij die laatste groep. Zeker als het zonnetje erop komt, fonkelt de metallic-lak mooi. De zwarte decals vallen bijna niet op, maar in het juiste licht komen ze tevoorschijn.

Isaac Hadron Xplore gravelbike  //  Racefietsblog.nl

De afmontage kies je zelf
Bij Isaac kan je bepaalde onderdelen zelf kiezen. Zo heb je de keuze uit een aantal groepsets van Sram en Shimano. En kan je kiezen uit wielen van DT Swiss of Fore. Maar je kan ook de lengte van je stuurpen, de crankarm en de breedte van je stuur kiezen. Zo kan je de fiets ook passend krijgen op jouw maten. De prijs is natuurlijk afhankelijk van welke configuratie je kiest. De prijs ligt tussen de € 2199 ,- en de € 4099 ,-. Het begint met een Shimano GRX RX600, 105 of Sram Rival afmontage met DT Swiss C1800 wielen en eindigt met een Shimano Ultegra Di2 en carbon wielen van Fore. De configuratietool is leuk om mee te spelen en je kan zo makkelijk kijken welke afmontage bij jouw budget past.

Isaac Hadron Xplore gravelbike  //  Racefietsblog.nl

Ultegra en DT Swiss wielen
Wij kregen een versie opgestuurd met Shimano Ultegra en DT Swiss C1800 Spline 23 DB wielen. Over beide kunnen we vrij kort zijn. De Shimano Ultegra groep hoeft zich niet meer te bewijzen, al jaren gaat het schakelen en remmen top. We hebben niks te klagen over Ultegra op een gravelbike, maar door de komst van de gravelspecifieke Shimano GRX-groepen vraag je je toch af of Shimano Ultegra nog wel de juiste keuze is. Maar gelukkig kan je ook de GRX-groepen kiezen.

Isaac Hadron Xplore gravelbike  //  Racefietsblog.nl

De DT Swiss wielen voelen sterk en stijf aan. Ze kunnen duidelijk een stootje hebben. Bij het versnellen geven de wielen geen krimp en je komt snel op gang. De binnenmaat van de velg is breed, waardoor de band mooi valt. De Challenge Gravel Grinder banden rollen erg licht op het asfalt, maar hebben ook grip als je off-road gaat. Het komt door de combinatie van noppen aan de zijkant en een glad diamantprofiel in het midden. Het zorgt voor een lekker bandje!

Isaac Hadron Xplore gravelbike  //  Racefietsblog.nl

Uit eigen stal
Veel van de andere onderdelen zoals zadel en stuurpen komen uit eigen stal. Het zadel zit goed en heeft een stevige padding waar je niet inzakt, maar die wel demping geeft. Dit is de PFS variant. PFS staat voor Pressure Free System, zichtbaar door het gat in het midden. De andere onderdelen zijn van aluminium en hebben subtiele zwart op zwart decals. Staat mooi bij het geheel van de fiets.

Isaac Hadron Xplore gravelbike  //  Racefietsblog.nl

Over het stuur is best wel wat te vertellen. Het stuur begint bovenop plat en dik en wordt dan al weer gauw dun en rond voor de stuurbocht. De bocht staat in een hoek, een stuurbocht met flare dus. Ik vind het een elegant stuur doordat hij er zo slank uitziet. Het platte gedeelte is voor mijn handen net iets te smal. Ik moet tegen de stuurpen aanzitten om van het comfort-gedeelte te profiteren. Ik had het persoonlijk graag iets breder gehad. De flare van de bocht is prettig en geeft extra vertrouwen in afdalingen of moeilijke stroken.

Isaac Hadron Xplore gravelbike  //  Racefietsblog.nl

Voor de afmontage van Shimano Ultegra, DT Swiss wielen en eigen onderdelen betaal je € 2599 ,-. Daarmee komt de prijs al snel in de buurt van de Torus, de carbon gravelracer van Isaac. De Torus is al te koop vanaf € 2899 ,- met een 105 groep. Misschien met een mindere groep, maar wel weer een carbon frame. Dan slaat het twijfelen snel toe en voelt de Hadron te duur. Wil je een gravelracer voor erbij, dan zou ik kiezen voor een afmontage met Shimano 105 of de GRX RX600 groep. Dat is meer in lijn met het aluminium frame. En dan dropt de prijs ook naar € 2199 ,-.

Isaac Hadron Xplore gravelbike  //  Racefietsblog.nl

Een Nederlandse Gravelracer
Maar dan het belangrijkste: hoe rijdt de fiets? Hij stuurt zeer scherp. Maar echt scherp! Als je op het laatste moment iets tegenkomt, dan stuur je daar zo langs. Geen probleem. Het stuurgedrag lijkt veel op dat van een crosser. De fiets voelt dan ook een beetje nerveus aan. Ideaal voor als je snel wilt gravellen. Ik vind hem daarom ook geschikt voor de Nederlandse gravelpaden. In Amerika hebben ze brede wegen met gravel, hier in Nederland zijn het toch meer kronkelige paadjes.

Je went snel aan het nerveuze karakter, maar het is minder ideaal voor bikepacken of touren. De zitpositie is wel geschikt voor bikepacking, want die is kort en rechtop door de hoge balhoofdbuis. Maar nog steeds voldoende sportief om te gravelen. De fiets wint niet de prijs voor meeste oogjes, maar er zijn er voldoende voor een bagagedrager en spatborden. Alleen een aansluiting voor een derde bidonhouder ontbreekt en er is geen aansluiting op de bovenbuis.

Isaac Hadron Xplore gravelbike  //  Racefietsblog.nl

Comfort en gewicht
Het comfort van het frame en de voorvork is oké. Maar hij haalt niet het comfort van carbon gravelracers die speciale constructies voor comfort hebben. Wil je wat meer comfort dan kan je natuurlijk spelen met de bandendruk. Bredere banden monteren, wordt wat lastig. Aan de voorkant is het geen probleem, daar heb je nog zat ruimte over. Achter lijkt het frame wat krap, maar er moet tot 42 mm tussen passen.

Isaac Hadron Xplore gravelbike  //  Racefietsblog.nl

Het gewicht van de fiets komt op 9,25 kilogram in maat 57 en dat is bijzonder netjes, want daarmee komt hij aardig in de buurt van veel carbon gravelbikes die we getest hebben. Kies je voor een 1x setup dan kan je daar het ontbreken van een kettingblad, voorderailleurs en alles wat daarbij hoort nog zo’n 300 gram vanaf halen. Door de stijfheid van het frame en de wielen, voelt de fiets bij het versnellen ook nog wat lichter dan dat de weegschaal aangeeft. Het is duidelijk dat deze fiets gemaakt is om mee te knallen.

Details
Isaac Hadron Xplore
Frame: Aluminium 7005
Vork: Carbon
Verkrijgbaar in maten 48 / 51 / 54 / 57 / 60, getest in 57
Kleur: Pine Green
Balhoofd 1-1/8″ – 1-1/2″ (tapered)
Bottom bracket: Press Fit (BB 86,5x41mm)
Groepset: Shimano Ultegra 50/34 – 11/32
Wielset: DT Swiss C1800 Spline 23 DB
Banden: Challenge Gravel Grinder 700x38C
Zadel: Isaac Premium PFS
Stuurpen, stuur + tape: Isaac Competition
Zadelpen: Isaac Aluminium 27,2 mm
Gemeten gewicht: 9,25 kg (maat 57)
Adviesprijs met Ultegra € 2599,-
Meer info bij Isaac

Plus
+ strak stuurgedrag voor de Nederlandse gravelpaden
+ stijf en licht voor een aluminium gravelbike

Min
– prijs voelt hoog aan in vergelijking met de Torus

Isaac Hadron Xplore gravelbike  //  Racefietsblog.nl

Conclusie
Isaac zet met de Hadron Xplore een fiets neer, die net wat anders is dan de rest. Het begint al met het uitzoeken van de fiets, want je kunt de fiets deels customizen. De prijs voelt hoog aan als je deze vergelijkt met de prijzen van de carbon Isaac Torus, maar met het customizen kan je nog wel wat spelen met de prijs. De fiets heeft pit door het stijve frame en het scherpe stuurgedrag en niet in de laatste plaats door het relatief lage gewicht. Je kunt er goed mee knallen. En dat moet bij je passen, maar volgens mij is de fiets ideaal voor de Nederlandse gravelpaadjes. Niet zo gek natuurlijk voor een fietsmerk als Isaac met Nederlands DNA.

Isaac Hadron Xplore gravelbike  //  Racefietsblog.nl
Isaac Hadron Xplore gravelbike  //  Racefietsblog.nl
Isaac Hadron Xplore gravelbike  //  Racefietsblog.nl