Een gravelracer van eigen bodem, daar was ik wel benieuwd naar. We hebben kort de Isaac Torus Xplore kunnen proberen. En al was het maar kort, het was leuk!
Het is een knappe verschijning, de Torus. Isaac kende ik vooral van de overwegend zwart-witte modellen. Niet lelijk, maar ook niet mijn smaak. Hoe anders is dat met deze Toris Xplore. Het Glossy Grey Blue geeft de fiets echt een luxe en chique uitstraling die door veel fietsers wordt opgemerkt, ondervond ik.
Het is geen fiets waarvan er 13 in een dozijn zijn. Het heeft een eigen karakter met typische kenmerken. Kijk maar eens naar de buizen, zeker en profil: heel dun. Dat komt door de ovale vorm, maar het geeft de fiets een slank aanzicht dat mij wel aanspreekt. Daardoor lijkt het balhoofd ook wat langer en rechter. De voorvork past hier goed bij met zijn slanke poten.
Ik ben persoonlijk geen fan van veel decals, groot of klein. Het zijn bij de Torus de kleinere decals die ik niet zo goed begrijp. Waarom moet er bij het bracket een decal met “BB86.5 pressfit 41MM” en op de zitbuis “Advanced Carbon Tech Series 40”? Het voegt niets toe en het is bijna afbreuk aan het verder stijlvolle uiterlijk. Liever weglaten dus, less is more!
De uitvoering van de ‘Isaac’ en ‘Torus’ logo’s op de onder- en bovenbuis vind ik dan wel weer goed, ook al zijn ze vrij groot. Je ziet eigenlijk ook alleen van bovenaf, waardoor het zijaanzicht vrij clean blijft. Ook de decal op de binnenkant van de vorkpoten is mooi gedaan. Het gaat goed samen met de vorm en kleur van het frame.
Veel uit eigen huis
Als ik dan ook de rest van de fiets eens goed ga bekijken vallen een paar dingen op. Ten eerste brede, zwarte DT Swiss C1800 Spline wielen met daarop de Challenge Gravel Grinder banden met bruine wang. Een mooie combinatie die je niet vaak ziet. Daarnaast valt mij op dat de fiets vol zit met componenten van Isaac. Dan heb ik het over de stuurpen, het stuur, de carbon zadelpen en het zadel. De componenten hebben een bescheiden voorkomen in de zin dat er niet overal 10 keer het Isaac-logo op staat. Het staat er wel op, maar ook in zwart waardoor het niet afleid van de rest van de fiets. Een goede keuze dus.
Over die afmontage ben ik overigens heel tevreden. Vooral het Isaac Pro stuur vind ik fijn. Het heeft een lichte flare. Dat wil zeggen dat de beugels iets naar buiten buigen en daarmee het stuur breder maken. Het geeft je wat meer controle bij technische stukken en vooral in afdalingen is het prettig. Bovenop is het stuur in het midden wat dikker gemaakt. Dat is net wat comfortabeler voor je handen. Het stuurlint biedt voor mij voldoende grip, ook zonder handschoentjes. Het is wat aan de dikke kant, maar dat is juist goed voor een klein beetje extra demping. De Isaac carbon zadelpen heeft een minder conventionele diameter van 30,9 mm. Ondanks dat 27,2 mm gangbaarder is en vaak wat meer flex biedt, doet het carbon het hierbij toch goed met een beetje flex en zal een alu-variant waarschijnlijk minder comfortabel geweest zijn. De bout voor het vastzetten van de zadelpen is mooi weggewerkt onder de bovenbuis waardoor de zadelpen zelf mooi in het frame zit, om het zo te zeggen. Ook het Isaac Pro zadel bevalt mij goed.
Hard fietsen met 1×11
De Torus Xplore is alleen met een SRAM 1x groep verkrijgbaar waarbij je kan kiezen uit uit Rival1 of Force1. Het verschil tussen de twee groepen zit hem in gewicht en materiaal en niet zozeer in het functioneren. Het verschil is in ieder geval € 400,- bij de keuze tussen de twee fietsen. Wij kregen het model met de Force1 groep met een 42T kettingblad vóór, een 11-42 cassette achter en met natuurlijk hydraulische schijfremmen. Het 42T kettingblad is misschien niet voldoende om met 50 in het uur door de polder te knallen, maar dat moet je ook met een andere fiets doen. Je kan er wel nog steeds hard mee fietsen en steile klimmetjes overmeesteren.
En hard fietsen ga je echt wel doen met de Torus, want dan is hij duidelijk in zijn element. Hij is met 8,51 kg in maat 57 best licht voor een gravelracer. Die zijn over het algemeen niet meteen gemaakt als vederlichte klimfietsen. Daarmee kan je de Torus dus best positioneren als een luxe en misschien wel high-end gravelracer. Hij laat namelijk weinig tot niets te wensen over op dat gebied.
De wielen en banden dragen daar ook hun steentje in bij. De brede DT Swiss C1800 velgen met een interne diameter van 20 mm laten de 38c Challenge banden net iets breder vallen en waardoor je goed het hele loopvlak gebruikt. Want ondanks dat je de banden misschien als glad zou kunnen bestempelen door ontbreken van noppen op het loopvlak vind ik ze uitermate geschikt voor het betere gravelwerk in de lage landen. Het diamantprofiel is snel zonder glad te zijn terwijl de dikkere noppen op de schouders van de banden de nodige grip in de bochten geven. Het is een profiel dat eerst je vertrouwen moet winnen omdat je toch denkt dat het te glad is, maar daar met vlag en wimpel in slaagt.
Probeer een beetje te spelen met de bandendruk (dat zal tussen de 3 en 4 bar zitten) en je kan op alle terreinen uit de voeten. Bij een mtb-parcours zou wat extra volume en een tubeless setup wel beter zijn, ook vanwege de demping. Tubeless vind ik overigens echt een must bij een gravelfiets waarmee je voornamelijk over het onverharde rijdt. De soepelheid van de band en de extra lekbestendigheid (en het beperken van stootlekken) zijn echt een meerwaarde.
Na het rijden op de Torus en bestuderen van de geometrie blijkt dat de fiets veel van een crosser in zich heeft. Hij is snel, wendbaar en licht. Het bracket zit wel iets hoger waardoor de stack ook iets kleiner is. Je zou het eerder andersom verwachten bij een gravelfiets, dus een lager bracket en grotere stack. Het bevestigd in ieder geval het snelle karakter van de fiets zoals ik dat al bij het eerste ritje ervaren heb.
Gravelfietsen worden door hun veelzijdigheid ook vaak ingezet voor bikepacking avonturen. Dat kan ook prima met de Torus, moderne bikepacking tassen zet je er met klittenbandsluitingen zo op. Het ontbeert de fiets aan nokjes voor spatborden en/of bagagedragers en bevestigingspunten voor bijvoorbeeld 1 of 2 extra bidons. Het gebruik van 650B wielen in combinatie nog wat bredere banden is dan ook interessant waarmee de fiets een échte all-road fiets kan zijn.
Details
Isaac Torus Xplore
Frame: Isaac HM Nano Quad Carbon
Material Advanced Carbon Tech Triad 40
Verkrijgbaar in maten 50 / 53 / 55 / 57 / 59, getest in 57
Kleur: Glossy Grey Blue
Balhoofd 1-1/8″ – 1.5″ (tapered)
Bottom bracket: Press Fit (BB86,5 41mm)
Groepset: SRAM: Force 1 x 11
Wielset DT Swiss C1800 Spline 23 DB
Banden: Challenge Gravel Grinder 700x38C
Zadel: Isaac Premium
Stuurpen, stuur + tape: Isaac Pro
Zadelpen: Isaac Carbon 30,9 mm
Gemeten gewicht: 8,51 kg (maat 57)
Adviesprijs met Force1 € 3199,-, met Rival1 € 2799,-.
Alle info en waar je de fiets kan kopen vind je bij Isaac
Plus
+ Complete en hoogwaardige afmontage
+ Chique uitstraling
+ Lichte en wendbare fiets
+ Wielen i.c.m. banden
Min
– geen
Conclusie
De Isaac Torus Xplore is een echte gravelracer met de nadruk op racer. Want hij is licht, rap en wendbaar, geen laid-back gravel grinder, hij heeft meer genen van een crosser. En dat is prima. Zeker in Nederland waar de onverharde wegen voor dergelijke fietsen niet al te wild zijn en je goed door kan trappen. Het is ook een fraaie verschijning met deze kleur en de ovalen buizen. De kleine decals hadden van mijn weggelaten mogen worden, maar het totaalplaatje blijft mooi. Hij laat zich heel makkelijk sturen waardoor je met de bredere banden lekker los kan gaan. Mooi en soepel trouwens, die Challenge Gravel Grinders. Het loopvlak lijkt misschien glad, maar is juist goed geschikt voor ‘onze’ paden. En op het asfalt rijdt hij ook lekker met dit loopvlak. Toch dat race-karakter dat erin zit in combinatie met de banden. Alleen helaas niet tubeless, dat zou nog wel een mooie upgrade zijn. Maar dat is dan ook het enige dat ik kan bedenken dat beter kan, niets meer aan doen verder!