Als je met tubeless in de weer bent geweest dan ben je zeer wellicht bekend met Joe’s No Flats. Hun naam zegt alles, ze specialiseren zich in het voorkomen dat je met een lekke band komt te staan. Ze hebben een breed scala aan onder andere sealants. Wat wij eigenlijk nog niet zo goed wisten is dat ze ook onderhoudsmiddelen hebben. Daar kregen we een paar producten van om te proberen.

Hoe belangrijk het ook is, het onderhoud van de fiets blijft een ondergeschoven kindje bij veel fietsers. Zonde, want niet alleen is het goed voor je fiets, maar een goed draaiende en schone fiets is ook goed voor het moraal. Voor die van ons in ieder geval wel. Joe’s No Flats heeft een aantal specifieke middelen die je helpen.

We kregen de Eco Bike Soap, Bio Degreaser, Eco-Nano Dry Lube, PTFE Wet Lube en Frame & Tire Shine. Wassen, ontvetten, smeren en boenen dus. Eerst wassen!

Joe’s Eco Bike Soap
Geen geconcentreerd middel waarvan je een beetje in een emmer doet, maar dat je rechtstreeks aanbrengt met een spuit. Heel handig eigenlijk want zo heb je geen emmer nodig in principe. Volgens de instructies kan je het meteen op de fiets spuiten om het 5 minunten in te laten werken. Mijn ervaring is dat dit afhankelijk is van de mate van vuil op je fiets. Als er veel zand en modder op zit is het verstandig de fiets eerst af te spuiten zodat het grove vuil er zoveel mogelijk vanaf is. Enerzijds maakt dit het schoonmaken nog wat makkelijker, maar als je moet gaan schrobben heb je ook minder kans op krasjes.

Het aanbrengen van de Bike Soap gaat dus heel makkelijk met de spuit. Een voordeel hiervan vind ik dat het op deze manier ook goed op de moeilijk bereikbare plekken komt. Je moet aardig wat spuiten (knijpen) om de hele fiets te behandelen, maar toch gebruik je niet zoveel zeep als het misschien lijkt. Als je een paar scheuten op een spons zou doen (wat overigens ook kan) of in een emmer gebruik je al snel meer. Na het 5 minuten in te laten trekken zie je dat de zeep het vuil week heeft gemaakt. Ik gebruik een zachte borstel volgens de instructies en het vuil laat zich vervolgens makkelijk verwijderen. Voor de duidelijkheid: we hebben het overigens over een fiets waarmee ik door de regen en over nat wegdek heb gereden. Dat is dan niet hetzelfde als na een modderige cross, maar als het opgedroogd is kan dit toch nog wel lastig schoonmaken zijn. De Bike Soap doet zijn werk goed, want al het vuil is makkelijk te verwijderen. Behalve de ketting, want daar gebruik ik de ontvetter nog voor.

Ook nog belangrijk vind ik dat het om natuurlijk ingrediënten gaat waardoor je voorkomt dat er chemische rommel in de grond of het riool verdwijnt.  Zoals ze zelf al suggereerden kan je er ook prima je handen mee wassen.

Tip: Probeer als je door modder en/of regen hebt gereden meteen na de rit je fiets af te spuiten. Het vuil is dan nog niet opgedroogd en laat zich makkelijker verwijderen.

Joe’s Bio Degreaser
Het is en blijft een vies klusje, je ketting en dergelijke schoonmaken. En om al het vet en vuil eraf te krijgen heb je een goede ontvetter nodig. Wederom goed dat dit biologisch afbreekbaar is, maar hiermee moet je wel iets voorzichtiger mee omgaan dan met de zeep. Ook de Bio Degreaser zit in een fles (500 ml) met een spuit. Je spuit het direct op de ketting of cassette en schrobt nog even goed met een harde borstel. Na 5 minuten intrekken spuit je nog een keer en spoel je alles af met water. Probeer je remrand en schijfremmen te vermijden.

De ontvetter doet zijn werk, al moet je er wat meer voor doen dan bij je frame. Zeker als er veel vet en vuil op de delen zit is het belangrijk dat je goed en grondig schrobt om alles los te krijgen. Voor al het oppervlakkige vet werkt het echt goed. Wil je je ketting echt goed schoonmaken tot op de rollers, dan blijft een aparte kettingreiniger waar je de ketting doorheen haalt of het laten weken van de ketting in een laagje ontvetter (zoals deze van Joe’s) aan te raden. Voor de snellere tussentijdse schoonmaakmomenten kan je de spuit goed gebruiken. Goed naspoelen met water en alles laten drogen (of droogblazen met perslucht) voordat je verder gaat. Nog een belangrijke eigenschap van de ontvetter is dat het niet schadelijk is voor metaal en voor je banden. Nadeel vind ik wel dat met elke keer dat je spuit best veel ontvetter verloren gaat, zeker bij de ketting. Voor je cassette werkt dit wel goed.

Tip: als de zeep aan het intrekken is, kan je ondertussen met je ketting beginnen. Dan kan je ze vervolgens tegelijk afspoelen met water. En gebruik aparte borstels voor je ketting en de rest van de fiets!

Eco-Nano Dry Lube & PTFE Wet Lube
Twee soorten ‘kettingolie’ kregen we. Het is eigenlijk geen olie meer, maar een combinatie van verschillende grondstoffen. Voor beide geldt dat ze met PTFE, polytetrafluoroethylene of teflon, zijn. De teflon zit als een coating op de ketting om hem te beschermen. Het verschil tussen de twee is de toepassing: de Eco-Nano Dry Lube gebruik je voor droge omstandigheden, de PTFE Wet Lube voor natte.

De Dry Lube krijgt de term ‘Eco’ mee omdat hij is gebaseerd op water. De term ‘Nano’ slaat op de nano-deeltjes (heel klein dus) die erin verwerkt zitten. Deze deeltjes moeten als kleine lagertjes werken om op die manier de wrijving tussen de metalen delen van de ketting en tussen de ketting en tandwielen te minimaliseren. Het witte smeermiddel moet je goed schudden voordat je het gebruikt. Je hoort dan ook een balletje zoals bij spuitbussen. Bij het aanbrengen merk ik dat het tamelijk dun is. Daardoor knoei je er wel een beetje mee, al is dat iets onoverkomelijks als je met smeren bezig bent. Voor het aanbrengen heb ik zoals aangegeven de ketting grondig schoongemaakt en laten drogen. Na op laten drogen (ongeveer 5 minuten) zie je bijna niets meer van het middel op de ketting, hooguit een beetje ‘wittig’, het droogt goed en trek er dus in.

Bij het fietsen met de Dry Lube merk ik dat alles lekker stil is. Niet per se stiller dan met andere smeermiddelen, maar ‘het loopt gesmeerd’, letterlijk dan, zullen we maar zeggen. Na de rit breng ik het nog een keer aan zoals ze aangeven en daarna een paar ritten niet meer. Ik heb er alleen in droog weer mee gefietst. Na 150km zie ik wel wat vuil op de ketting, maar niet veel. Na een volgende rit breng ik de lube weer opnieuw aan en het rijdt wederom stil en soepel zonder te hoeven reinigen nog. De derailleurwieltjes hebben wel wat vuil erop, maar niet meer of minder dan ik gewend ben. Kortom, smeert goed, alles loopt stil en het trekt weinig vuil aan. Precies zoals het beloofd dus.

Bij de PTFE Wet Lube is het eigenlijk net zo. Die is specifiek gemaakt voor natte omstandigheden. Het laat een beetje plakkerig laagje achter op je ketting. Dat is heel effectief als het dus nat is, want water en modder en dergelijke kunnen zich daardoor niet of nauwelijks hechten aan de gesmeerde delen. Ik heb het niet grondig kunnen testen, wel bij nat wegdek en een een buitje (dag ervoor op basis van voorspelling ketting met het middel geprepareerd) en een rit met een beetje regen. Genoeg in ieder geval om de boel vies te krijgen, maar de ketting bleef keurig schoon. Na het afspuiten heb ik het weer dunnetjes aangebracht en alles liep nog stil. Een lange rit met regen, zand en modder en dergelijke zou nog een betere test zijn, maar tot dusver ben ik tevreden. Overigens is er ook een Eco-Nano uitvoering van de Wet Lube.

Tip: neem de tijd voor het smeren van je ketting. Zorg dat je op elke schakel een druppel legt tot je ze allemaal gehad hebt. Maak, afhankelijk van hoeveel je fietst en de staat van de ketting, je ketting grondig schoon om hem weer opnieuw in te smeren. Het is goed voor de levensduur van je ketting en tandwielen, alles draait stiller en je schijnt er nog wat Watts mee te kunnen besparen ook.

Frame & Tire Shine
Het laatste product is deels logisch, deels niet. Het Frame Shine deel begrijp ik heel goed en gebruik ik ook. Het is echt nog even boenen om je fiets er mooi uit te laten zien met als groot bijkomend voordeel dat door de glimmende laag vuil zich minder goed kan hechten. Win-win dus. Het andere deel, de Tire Shine, vind ik minder logisch. Bij auto’s zie je het vaker en zie je ook echt resultaat als je dof en grijs geworden banden weer zwart kan maken. Het geeft je auto echt een nieuw aanzicht. Bij fietsen ben ik hier niet zo bekend. Je moet wel heel oude en verweerde banden hebben om hier voordeel uit te halen. Joe’s claimt dat het ook goed voor de levensduur is, maar dat vind ik heel moeilijk te beoordelen, waarmee ik niet wil zeggen dat het niet klopt. Het idee echter om mijn relatief dunne en relatief toch al gladde fietsbandjes op te gaan poetsen en er vervolgens mee te gaan fietsen vind ik alleen een beetje beangstigend. “Leaves a shiny coating on frame and tire”, staat op de fles. Dat toch niet zo’n goed idee. Overigens zie ik geen shiny coating na het behandelen, maar toch. Schoonmaken is altijd goed, maar hier heb ik wel mijn twijfels bij.

Ik heb er wel mee gefietst na het – licht – behandelen. Dat ging zonder problemen, maar heel ontspannen vond ik het niet. Het bleef in mijn hoofd zitten, die coating op mijn band. De banden zelf waren kennelijk te nieuw, want ze werden er niet zwarter van. Kortom, wat mij betreft, gebruik het vooral om je fiets te poetsen, te laten glanzen en te beschermen, maar laat je banden voor wat ze zijn.

Details
Eco Bike Soap € 9,95
Bio Degreaser € 11,95
Eco-Nano Dry Lube 125 ml € 8,95 (30 ml € 5,95)
PTFE Wet Lube 125 ml € 6,95 (30 ml € 3,95)
Frame & Tire Shine € 10,95
Vraag bij jouw lokale fietsdealer naar Joe’s No-Flats of kijk online

Plus
– De producten zijn specifiek gemaakt voor het reinigen van je fiets. Dat wil zeggen dat het je fiets en zijn specifieke onderdelen schoonmaakt, maar ook dat het voorkomt dat het andere delen beschadigt. Dat is iets om rekening mee te houden als je dergelijke vloeistoffen gebruikt. Ook in verband met je handen. De zeep kan je zo gebruiken, maar met de ontvetter moet je wat voorzichter omgaan.
– De Bike Soap legt de drempel om je fiets schoon te maken weer iets lager. Het werkt makkelijk en doet zijn werk goed
– Het feit dat aantal producten gemaakt zijn op basis van natuurlijke materialen of biologisch afbreekbaar zijn vind ik een plus en een reden om ze te verkiezen boven vergelijkbare producten die dat niet zijn. Per poetsbeurt verdwijnt er best wat vloeistof in de grond of riool, elk beetje helpt.
– Met de Frame & Tire Shine spray maak je de poetsbeurt echt af. Je fiets glimt niet alleen mooi, de lichte coating laat vuil minder goed hechten. Zeker voor de fietsers die niet na elke tocht hun fiets schoonmaken is dit slim

Min
– De Frame & Tire Shine spray is dus heel geschikt en zelfs aan te raden om te gebruiken voor je frame. Om er echter ook je banden helemaal mee te behandelen, zeker als het gaat om racebanden zonder profiel. Voor offroad banden op onverhard terrein wordt het een ander verhaal, maar goed schoonmaken bij het wassen van je fiets volstaat ook naar mijn mening.
– De Degreaser werkt goed en is handig dankzij de spuit, maar er gaat ook veel vloeistof verloren per keer dat je spuit

PS: de foto’s van het gebruik van middelen op de fietsen zijn illustratief. De fiets of onderdelen zijn op dat moment niet per se in een conditie dat ze gereinigd dienen te worden. Dat is wel op andere momenten geweest overigens 🙂