Deze Julbo Finisher helm is een van de helmen waar ook de renners van Team Groupama-FDJ mee rijden. Het is het topmodel van het merk, dus de verwachting is hoog. Bij het uitpakken van de helm vind ik alles er heel netjes afgewerkt uitzien, dus tot zover kloppen de verwachtingen.

Als ik naar de specs kijk dan is het meest opvallend de aero-schaal die bij deze helm wordt geleverd. Oneerbiedig noem ik hem de regenkap, want daar kan je hem natuurlijk ook voor gebruiken. Maar officieel heet dit de SpeedSHELL. Deze schaal kan je op je helm klikken om zo een aero voordeel te hebben. Met de kap heet de uitvoering Evo, maar je kan de Finisher ook kopen zonder deze kap. De helm heeft een Mips Air binnenwerk en de magnetische Fidlock sluiting. Dat vind ik al een fijn pluspunt.

Julbo benoemt verder het 360 Julbo Fit System. Dat is het retentiesysteem waar ze gebruik van maken bij deze helm. En ook de ruimte waar je je bril in kan vastzetten wordt specifiek genoemd. Als ze dit specifiek noemen, dan moet het wel speciaal zijn en dan kom ik daar later graag op terug. Waar Julbo het niet specifiek over heeft, is het gewicht. En bij het uitpakken voelde de helm ook al een tikkeltje zwaar. Onze weegschaal tikt de 324 gram aan voor maat M en als je de aerokap erop zet zelfs 408 gram. En dat is inderdaad wat aan de zware kant voor een topmodel. Snel door naar mijn ervaring met deze Julbo Finisher Evo.

Opzetten van de helm

De helm heeft veel contactpunten waardoor deze bij het opzetten al direct comfortabel en zacht aanvoelt. Als je het retentiesysteem met de draaiknop op de achterkant aandraait, voel je dat de helm geleidelijk strakker gaat zitten, maar zonder opvallende drukpunten.

Ook bij het opzetten voel je dat de helm iets zwaarder is dan topmodellen van andere merken. Dat is trouwens iets waar je tijdens het fietsen niet meer aan denkt. Je kan de straps goed bij je oren afstellen. Het is wel altijd even priegelen om de driehoek links en rechts gelijk te krijgen, maar dit doe je maar een keer. Daarna hoef je alleen het retentiesysteem aan te draaien en de Fidlock sluiting dicht te klikken.

Fidlock-sluiting; nooit meer anders

Ik blijf toch fan van die Fidlock sluiting. Ja, hij is ietsje zwaarder dan een gewone kliksluiting en hij is wat duurder. Maar het gemak weegt voor mij (letterlijk) zwaarder in dit geval. Het is heel makkelijk om de sluiting met een hand open te doen. Ik begin bewust met opendoen, want dat is erg makkelijk. Voor het dichtdoen met een hand heb je even wat handigheid nodig. Mijn truc is om je hoofd iets te kantelen naar rechts. Dan valt de linkerkant van de sluiting langs je gezicht en kin. Daarna kan je heel makkelijk het rechterdeel met je linkerhand op het andere deel drukken. En na een tijdje gaat het als vanzelf. Ik zou dus altijd voor een Fidlock sluiting kiezen als dat een optie is. Fidlock dus!

Ventilatie

Deze Julbo Finisher heeft 17 ventilatiegaten. Flink veel dus. Toch valt me op dat bij extreme hitte en vooral wanneer je snelheid niet zo hoog is, er helmen zijn die meer ventileren. Andere kant van de medaille is dat dit dus een helm is voor het weer hier. Want met wat frisser weer voelt hij wat meer behaaglijker. In de praktijk heb ik bij alle ritten genoten van de helm want bij comfort hebben ze geen water bij de wijn gedaan. Bij ventilatie hebben ze een beetje water bij de wijn gedaan, maar dat ga je vooral merken als het 30+ graden is en je een flinke klim omhoog fietst.

Klimhelm vs luxehelm?

Nu ik het toch over klimmen heb. De helm is qua gewicht niet echt een klimhelm. Wellicht dat sommige renners van Team Groupama-FDJ daarom rijden met de veel goedkopere Julbo Sprint fietshelm, die lichter is.

Als ik een woord voor deze helm moest bedenken, dan zou het denk ik wel zijn: luxehelm! Aan alle kanten voelt dat er tijd in is gestopt bij de ontwikkeling. Hij zit echt ontzettend comfortabel en zacht. De sluiting kan je aan allerlei kanten instellen waardoor hij fijn bij je oren en om je hoofd zit. En dan heeft hij ook nog de fijne Fidlock-sluiting. Als je erg zweet dan zorgt de padding die over de hele breedte van de voorkant doorloopt ervoor dat er geen zweet over je voorhoofd naar beneden loopt. Zelfs aan de achterkant van het retentiesysteem, bij het draaiknopje, zit een rubberen padding. Dus zelfs daar voelt het zacht aan.

Eyewear Storage voor je fietsbril

De plek waar je je fietsbril in stopt heeft aparte rubbertjes waar de bril in klemt. Ze noemen dit Eyewear Storage bij Julbo. Je schuift de pootjes van je bril erin en rubbertjes klemmen de pootjes dan vast. De eerste paar keer merk je dat het goed strak zit. Je moet zelfs moeite doen om de pootjes van je bril erin te schuiven. Na een paar keer wordt het soepeler maar blijft de bril nog steeds goed stevig vastzitten. Steviger dan ik bij andere helmen gewend ben. Ik heb verschillende brillen geprobeerd, te beginnen natuurlijk met hun eigen Julbo Intensity. Deze blijft stevig op z’n plek. Dat geldt ook voor andere merken zoals brillen van Poc, Koo, Rapha en 100%. Al gaat de een wel iets makkelijker erin dan de ander, afhankelijk van de dikte van de pootjes.

SpeedSHELL kap

De SpeedSHELL kap kan je best makkelijk op de helm klikken. Het makkelijkst doe je dat als je de helm af hebt. Je stopt de voorkant van de helm in de kap, precies tot het randje van de helm en dan trek je het achterste gedeelte eroverheen totdat het een lichte klik geeft. Wel even letten op het elastiekje aan de achterkant. Deze kan je het beste vasthouden als je de kap over de helm trekt, want anders komt deze klem te zitten. Dat elastieken lusje kan je dan om het palletje doen, zodat het allemaal goed blijft zitten.

Doordat er in de SpeedSHELL ventilatiegaten zitten aan de voorkant krijgt je hoofd toch nog ventilatie. Bij de bovenkant zijn de ventilatiegaten juist dichtgemaakt, voor een betere aero stroom. Het helpt dus ook tegen regen is mijn ervaring. Als ik eerlijk ben, zou ik zelf deze kap er niet bij kopen. In de praktijk vergeet ik de kap regelmatig, of kan ik hem even snel niet vinden in de schuur. En met regen wordt ik toch nat, dus dan maakt zo’n kap ook niet zo’n verschil voor mij. En tot slot maakt het de helm zwaarder. Dit maakt dat ik de kap dus steeds thuis laat. Maar zoals gezegd kan je de Julbo Finisher ook zonder kap kopen. Dat scheelt toch weer € 20,-.

De Finisher is er in wit, zwart en grijs, waarbij die grijze ook een erg goede kleur is. Zonder kap kost de Finisher € 279,90. Wil je de EVO uitvoering inclusief de SpeedSHELL kap dan is hij er in grijs met zwart en kost hij je € 299,90. Je kan trouwens ook later nog de SpeedSHELL kap los kopen. Dan kost deze € 32,90.

Conclusie

Een luxe-fietshelm is deze Julbo Finisher Evo. De toevoeging Evo geeft aan dat er een SpeedSHELL kap bij zit. De toegevoegde waarde hiervan is voor mij minimaal, zie mijn redenering hiervoor hierboven. De Finisher helm zelf is wel een erg fijne. Tikkeltje zwaar maar oh zo comfortabel. Zelfs achter op je hoofd zit rubber voor extra comfort. In het wit ziet de helm er ook erg strak uit en de afwerking is wat je verwacht bij een topmodel. En dan heb je ook nog het fijne van de magnetische sluiting. Als je een comforthelm zoekt, zet hem zeker eens op als je voor een helm gaat winkelen.

Meer info via Julbo