Er zijn van die dingen waar je er niet genoeg van kan hebben. Een fietsbril bijvoorbeeld. Nu heb ik afgelopen jaar regelmatig fietsbrillen kunnen testen en deze keer was het de beurt aan deze Julbo Intensity Spectron HD3. Dit is een van de half frame brillen van Julbo waar de renners van Groupama-FDJ mee fietsen. Van de verschillende uitvoeringen hebben wij dan ook de Groupama-FDJ uitvoering opgestuurd gekregen. En ik moet zeggen dat deze uitvoering met een wit frame en de paars/blauwe lens toch wel de mooiste is. Een zwart frame geeft de bril direct een andere uitstraling. Maar ja, smaken verschillen.

Voor intensieve ritten

Mooi altijd die merknamen. Deze heeft Intensity als typenaam gekregen wat zoveel betekent dat hij speciaal voor de meer intense ritten geschikt is. Vandaar dus dat de renners van Groupama-FDJ er mee rijden. In de praktijk betekent dit dat het een erg lichte bril is, wat zich uit in 19 gram op onze weegschaal. De lens heeft aan de bovenkant extra ventilatiegaten. Dit moet tijdens het fietsen het beslaan door zweet en warmte tegengaan.

Verder voelt de bril ook erg licht en flexibel. De pootjes buigen makkelijk mee met de vorm van je hoofd. Door de kromming die al in de pootjes zit, heb je een mooi verdeeld, groot oppervlakte waar ze tegen je hoofd drukken. Ondanks dat de bril erg flexibel aanvoelt zit hij stevig en stabiel op je hoofd. Dat hij niet makkelijk verschuift bij harde wind of hobbels onderweg komt mede door de rubberen grippers die aan de binnenkant van de pootjes zit. Niet alleen aan het uiteinde, maar over bijna de hele pootjes zit dit rubber.

Door de flexibele pootjes is het niet te doen om de bril met een hand op te zetten. Daar heb je toch twee handen voor nodig. Hetzelfde geld voor het in de helm steken van de bril, al heb ik bij nagenoeg alle brillen daar twee handen voor nodig. Over dat in de helm steken: doordat de pootjes redelijk klein zijn passen ze makkelijk is de opbergplekken van de verschillende helmen. Maar helemaal in de helm van Julbo zelf, waar hij natuurlijk ook stevig in door het eigen Eyewear Storage System.

Lens die contrast versterkt

De lens in deze bril is de Spectron HD3 die dus geschikt is voor zonnige dagen. Officieel geeft Julbo aan dat deze lens valt in de Cat.3 klasse. Daarboven zit alleen nog de Cat.4 die vooral in het hooggebergte fijn is omdat deze meer bescherming biedt. De lens heeft een VLT (lichtdoorlatendheid) van 15%. Mijn ervaring is dat als het een beetje bewolkt is de lens ook prima te dragen is. Is het van dat grauwe en grijze weer dan wordt het zicht met deze lens toch iets te donker. Daar heeft Julbo dan weer andere lensen voor. Ons model heeft een adviesprijs van € 159,90. Wil je er bijvoorbeeld een photochromatische (meekleurende) Reactiv lens in dan wordt de adviesprijs voor deze bril € 214,90. Dit type lens hebben we eerder getest in de Julbo Frequency bril.

Als je door deze lens kijkt, zie je de wereld met een licht rode/oranje gloed. Terwijl als je van een afstandje naar de bril kijkt hij een paars/blauwe spiegeling heeft. Zo’n spiegeling ziet er toch altijd goed uit. De lens versterkt ook het contrast van waar je naar kijkt. Daardoor zie je alles net even scherper. Tijdens het rijden met de bril valt het contrast direct op. Als ik het moet klassificeren dan geeft deze lens net even meer contrast dan de gemiddelde fietsbril. Ik hou altijd wel van iets extra contrast, daardoor lijkt het alsof je net even scherper alles ziet.

Ventilatiegaatjes

De ventilatie gaatjes vind ik altijd moeilijk inschatten hoeveel deze helpen bij het ventileren. Dit omdat er ook wind langs de bril kan komen. Maar dat de lens niet beslaat vind ik belangrijker, dan hoe dit wordt gereguleerd. En deze lens beslaat tijden het fietsen bij mij niet. Niet op warme dagen of op koudere dagen. Dus de ventilatie werkt goed.

Wil je een andere lens dan kan je deze lens makkelijk vervangen. Althans als je weet waar je moet beginnen. Niet aan de zijkanten beginnen met trekken, maar eerst de lens aan de bovenkant losklikken uit het frame. Hierdoor krijg je aan de zijkant meer ruimte om het frame van de haakjes daar te halen. Daarna gaat het neusstuk ook makkelijk los. Je moet het even weten en elke bril is altijd even anders. Maar dit is ook handig als je je lens echt goed schoon wil maken. Inklikken doe je alle stappen in omgekeerde volgorde. Wel even oppassen dat je je lens niet direct weer vies maakt met je handen.

Je krijgt bij de bril een hoesje met een harde boven- en onderkant, maar omdat de zijkanten van stof zijn deukt hij in als je er op duwt. Persoonlijk vind ik een volledige hardcase fijner, omdat ik nu toch bang ben dat hij indeukt als ik hem bijvoorbeeld in de tas stop.

Conclusie

Lichter wordt het niet. Maar 19 gram en zo licht voelt hij ook. Door de flexibiliteit past het frame zich prima aan aan mijn hoofd en daardoor zit hij erg lekker. De pootjes klemmen goed om je hoofd en de ‘druk’ wordt goed verdeeld, zodat hij stevig zit zonder vervelende drukpunten.

De lens geeft meer dan gemiddeld contrast en dat vind ik erg prettig. Met deze lens is de bril voor de echt zonnige dagen, maar ook met minder zonnige dagen is het zicht prima. Je krijgt pas echt last van minder zicht tijdens de grauwe en grijze dagen. Meerendeel van de lente tot herfst dagen kon ik goed uit de voeten met deze lens, en hoef ik niet na te denken of ik wel de goeie bril pak. Daarmee is misschien de keuze van de helm nog wel het meest lastig, om die goed te matchen met deze bril!

via Julbo