“Sneller dan je je kunt voorstellen” zegt Kask zelf over de Utopia helm. Dat is een uitspraak, waar ik mij dan weer moeilijk iets bij voor kan stellen, maar het maakt wel nieuwsgierig. De afgelopen weken heb ik met de Utopia gefietst om het zelf te ontdekken.

De Utopia werd vorig jaar geïntroduceerd met het toenmalige Team Sky, maar ook het huidige Ineos gebruikt de helm in sommige races. Het is een pure aerohelm die Kask heeft gemaakt voor wielrenners en triatleten. De Utopia heeft de typische kenmerken van een aerohelm: compact, smal en relatief weinig luchtgaten, 9 in totaal. Het zijn er in ieder geval een stuk minder dan de 37 in de Kask Valegro die Björn eerder testte. Het gewicht is ook goed, de helm mag zich met een kleine 280 gram in maat L tot de lichtere aerohelmen rekenen.

Weinig luchtgaten, wel goede luchtstroom
Die luchtgaten, hoewel weinig, zijn toch nog tamelijk groot. Aan de voorkant zitten 6 gaten en bij de twee in het midden kan ik bij de eerste makkelijk 3 vingers naar binnen steken. Bij het andere gat kan ik met net twee vingers naar binnen steken. Bij de overige 4 gaat dat wat lastiger, maar die zijn wel weer wat langer van vorm en bovendien sta ik niet bekend om mijn dunne vingers. De drie gaten aan de achterkant functioneren feitelijk als uitlaten van de lucht die door de voorste gaten door de helm gaat. Daarvoor zijn 3 luchtsleuven aangebracht. Elke luchtsleuf heeft daarmee 2 gaten aan de voorkant om lucht naar binnen te laten, en 1 aan de achterkant om de lucht eruit te laten. Door deze constructie en de vorm van de helm wordt de lucht er soort van uit gezogen. Je voelt tijdens het fietsen ook de lucht stromen bij je nek. Ondanks dat de helm weinig gaten heeft zit het met de interne luchtstroom dus toch goed.

Comfortabele padding
De drie grote luchtsleuven in de helm zorgen ervoor dat er niet bijzonder veel plekken zijn om padding te plaatsen. Kask heeft ervoor gekozen om twee stroken padding over de hele lengte langs de middelste sleuf te plaatsen en nog twee kleinere stukken aan de zijkanten. Die padding is zo’n 5 mm dik zoals Kask ook opgeeft en gemaakt van Resistex dat vocht ook snel moet afvoeren en sneldrogend moet zijn. Doordat de padding over de lengte van de helm loopt en dus niet dwars bij het voorhoofd geeft dit zweet vrij baan. Echter heb ik hier tijdens het fietsen, ook niet toen het heel warm was veel last van gehad. Wel als ik even stil ging staan. Het geeft in ieder geval aan dat de ventilatie aan de voorkant goed werkt omdat het zweet niet de kans geeft langs je voorhoofd naar beneden te druppelen als je door blijft fietsen.

Typisch voor Kask is de eco-lederenkinriem die we ook bij de Valegro zagen. Kunstleer, maar het ziet er mooi uit. De sluiting zit daardoor niet onder je kin, maar iets links naast je kin. Het voelt prettig. Ook het Octo Fit retentiesysteem is gelijk aan die van de Valegro en net als Björn ervaar ik deze prettig. Je kan het goed afstellen op je hoofd, met name de achterkant. Dat kan zowel in de hoogte als breedte en het aandraaien gaat met kleine stapjes, wat fijn is.

Goede ventilatie, maar vooral aero, ook in de polder
Omdat de Racefietsblog Windtunnel er nog altijd niet is (en er waarschijnlijk ook nooit zal komen), kan ik de aerodynamische kwaliteiten van de helm zoals Kask die beschrijft helaas niet controleren op waarheid. Al rijdende op de fiets kan ik er gelukkig wel wat van zeggen. Ze hebben het over “6 Watt winst bij een snelheid van 50 km/u”, en dat zijn geen snelheden die normaal gesproken snel bereik, laat staan dat ik op zo’n moment bezig kan zijn met enige winst in het te leveren vermogen. Maar dat ben ik. 50 km/u is voor mij dan te hoog gegrepen, voor de betere tijdrijder of triatleet liggen dergelijke snelheden eerder binnen handbereik en hebben zij er wel merkbaar baat bij.

Ik kan wél zeggen dat de helm met een flinke tegenwind zich goed gedraagt. Dat wil zeggen dat de wind niet goed vat lijkt te krijgen op de helm in de zin dat hij er doorheen snijdt. De voordelen van een aerohelm zijn er bij hoge snelheden, maar ook bij hoge windsnelheden, zoals we die zo vaak tegenkomen in onze polders. Lekker onderin de beugels hangen en je klein maken dus. Ook dan in die polder als je met moeite de 30 km/u haalt, biedt een aerohelm voordelen.

Details
Kask Utopia aerohelm
Gemeten gewicht: 278 gram (L)
Adviesprijs: € 249,-
Getest in maat L, ook verkrijgbaar in S en M
Kleur: Black Yellow Fluo (ook in Back Matt, Black White, White Black en Orange Fluo Black)
Meer info bij Kask

Conclusie
De Utopia is een echte aerohelm, dat zie je meteen aan het ontwerp. Weinig luchtgaten, maar toch ventileert de helm zeer behoorlijk. Je voelt de ventilatie goed. Bij stilstand is dat uiteraard minder, maar een aerohelm is niet gemaakt voor stilstand, maar voor beweging, voor snelheid. De padding, het degelijke en ruim aan te passen retentiesysteem in combinatie met de comfortabele en toch chique kunstleren kinriem maken van de Kask Utopia een aerohelm waaraan weinig te wensen over blijft. En niet onbelangrijk, hij ziet er nog goed uit ook!