Dit jaar is Lazer op de markt gekomen met een serie helmen met een nieuw en revolutionair KinetiCore systeem. Een eigen systeem dat vergelijkbare bescherming moet bieden als het alom bekende MIPS systeem. Coen reed al met het aero model de Vento KinetiCore, en ik heb het allround model Strada KinetiCore kunnen testen en er de nodige lange fietsdagen mee gemaakt.

Techniek en opties

De KinetiCore techniek is een in de helm ingebouwde kreukelzone die je hoofd moet beschermen tegen directe – en rotatie-impact. Als je valt dan is dat bijna nooit recht tegen een obstakel maar gaat dit, vanwege je voorwaartse snelheid, bijna altijd gepaard met een draaiende kracht op je helm. Beide krachten (directe en rotatie) wil je zoveel mogelijk opvangen in de helm om je hersenen te beschermen. Vandaar de kreukelzone. Coen heeft daar in zijn artikel een uitgebreide uitleg over gegeven en op de speciale KinetiCore website van Lazer kun je meer informatie vinden.

Voor het verstellen van de wijdte van de helm zit er boven op de helm het ScrollSys systeem. Een soort rupsbandje die je ook met dikke handschoenen kan bedienen. Daarnaast zijn er extra’s zoals een helmlampje en een Aeroshell deksel die je helm dicht maakt. Heel aero en lekker warm in de winter.

Op pad

Als ik de helm in m’n handen krijg voelt de helm redelijk licht. Met 291 gram op de weegschaal klopt de opgave van Lazer. Daarmee is de Strada zo’n 50 gram zwaarder dan een gemiddelde lichtgewicht helm. Bij het opzetten valt het me op dat het verstelsysteem rond je achterhoofd ver naar binnen valt en ik moet het even open houden bij het opzetten. Als de helm eenmaal zit voelt je hoofd hierdoor juist goed omsloten. Een veilig gevoel. Het afstellen van de wijdte en de bandjes gaat soepel en al snel zit de helm fijn en zonder drukplekken.

De helm valt iets kleiner dan mijn eigen helmen (andere merken) die ook maat M zijn. Even goed opletten met kopen want je wilt in de winter ook een helmmutsje kunnen dragen en dat zou nu net te krap zijn voor mij. Neem de tijd om te passen en neem je bril mee als je die af en toe op je helm draagt, want mijn Oakley past niet lekker in de ventilatiegaten die voor mijn bril te ver uit elkaar staan.

Tijdens de rit

Het eerste dat me opvalt is dat de helm goed ventileert. Je voelt de wind echt over je hoofd blazen. De 23 ventilatieopeningen doen goed hun werk. Ik heb met de helm vele lange ritten gemaakt en nooit heb ik een drukplek of oncomfortabel gevoel bij de helm gehad. De helm bevalt me prima. Over het ScrollSys verstelsysteem ben ik iets minder enthousiast. Het werkt op zich makkelijk maar als ik het rupsbandje naar voren beweeg (losser) kantelt de hele helm naar voren en bij het naar achteren draaien (strakker) kantelt de hele helm naar achteren. Om dit te voorkomen moet ik mijn hele hand op de helm leggen wanneer ik hem ga verstellen.

Alleen geen valtest gedaan

Het enige onderdeel dat ik niet heb hoeven doen is de valtest. Maar dat laat ik graag over aan Lazer die 5000 eigen testen met het systeem hebben gedaan en de diverse onafhankelijke testcentra die de helm inmiddels hebben getest. Bij de onafhankelijke fietshelmentest bij Virginia Tech sleepte Lazer 5 sterren in de wacht. We mogen er dus wel van uitgaan dat de bescherming in orde is. Mocht je onverhoopt toch zelf een real live helmtest doen en de helm doet z’n werk, dan geeft Lazer je 3 jaar lang 50% crashreplacement. Een hele nette regeling.

Conclusie

De Lazer Strada KinetiCore is een fijne helm. Hij is redelijk licht, zit prima en ventileert uitstekend. Met een 5 sterren valbescherming laat Lazer zien dat een veilige helm niet perse duur hoeft te zijn. Met 8 beschikbare kleuren zit er al snel iets van je gading bij. De adviesprijs van 109,99 euro is gezien de techniek en de opties scherp.

Meer info via Lazer

Tags: