Het liefst fiets ik natuurlijk buiten, maar in de winter pak ik toch de nodige uurtjes binnen mee. Zeker gedurende het cross-seizoen zit ik al snel twee keer per week binnen een blokken training af te werken. Wat betreft vermogen leveren werkt dit perfect, maar het gevoel door de statische houding is, zeker bij zware blokken of sprinten, onnatuurlijk. Als je wel eens goed naar je bracket of achterbrug hebt gekeken tijdens het trainen kan je het frame zien bewegen.
Leeze Boom Board Pro
De mannen achter Leeze zijn zelf gepassioneerde wielrenners die de struggles van indoor trainen goed kennen. Hun motto is ’the heroes of summer are made in the winter’, maar naast de voordelen van het doortrainen in de winter, herkenden zij ook de nadelen ervan. Een statische houding, weinig spectaculaire trainingen en een beurs zitvlak door lang in dezelfde houding te zitten. Om hier verandering in te brengen zijn ze in 2020 bezig gegaan met de ontwikkeling van de eerste versie van hun Leeze Boom Board Rocker plate. Hun doel is om het indoor fietsen voor wielrenners zo aantrekkelijk mogelijk te maken, zonder daar extreme bedragen in te hoeven investeren. Wij testen met de Leeze Boom Board pro het topmodel. Daarnaast hebben ze ook een Leeze Boom Board mini en Leeze Boom Board lite in het assortiment.
Bouwpakket
Van Leeze kregen wij het Leeze Boom Board Pro opgestuurd. Dit is het topmodel uit hun assortiment. Deze ‘Pro’ Rocker Plate zoals ze deze accessoire noemen, is gemaakt van 100% gerecycled polypropyleen en is verstevigd met glasfiber. Het Boom Board Pro bestaat uit twee identieke platen, waartussen EPDM (synthetische) rubbers en veren worden gemonteerd zodat er ruimte is voor beweging. In de plaat zitten ronde openingen die niet alleen materiaal en gewicht besparen, maar ook het bevestigen van riempjes en een contragewicht mogelijk maken.
Voordat je met het Boom Board aan het trainen kan, is het wel even een klein bouwpakket om het in elkaar te zetten. Dit is overigens echt niet moeilijk, en daarbij hebben ze een hele duidelijke instructie-video die je stap voor stap meeneemt in het proces. Beide platen bestaan uit twee delen die je aan elkaar schroeft. Op de onderste plaat monteer je in het midden de vijf EPDM rubbers in één lijn op de aangegeven plekken en de volgende stap is dat je de bovenste plaat op dezelfde manier bovenop deze rubbers monteert. Deze EPDM rubbers hebben een stalen binnenkant zodat ze niet platgedrukt kunnen worden, maar de platen wel een kantel beweging kunnen maken.
Veren monteren
Laatste stap in het bouw-proces zijn de veren. Er worden er vier meegeleverd en afhankelijk van het gebruik en totale gewicht dat er op komt te staan, plaats je deze. In mijn geval heb ik aan twee veren genoeg. Dit is in combinatie met de Wahoo Kickr Trainer. Mocht je het Boom Board gaan gebruiken met een indoor bike, zal je vier veren moeten monteren. De veren kan je op twaalf verschillende punten monteren, waarbij je de keuze maakt op basis van je voorkeur. Hoe verder naar buiten van de plaat, des te stugger het Boom Board zal reageren.
Installeren van de trainer, en ready to go!
Als het Boom Board in elkaar zit, is het tijd om de trainer en ook je fiets te installeren. Het kan wellicht handig zijn om het Boom Board even met twee personen aan te pakken. Het is vrij groot en in combinatie met het gewicht van zo’n 15 kg is het wat lastig beetpakken in je eentje.
In de verpakking zit naast het Boom Board ook een vijftal riempjes, met haakjes die je in de openingen kan haken. Hiermee kan je de trainer vastzetten. Ook worden er zogeheten ‘Dots’ meegeleverd, en zijn er verschillende kleuren na te bestellen. Ik heb gekozen voor de rode kleur, en daarmee kan je de openingen van het Boom Board dichtzetten. Zo voorkom je dat een poot of steunpunt van je trainer in een opening komt te zitten, en daarnaast ziet zo’n kleurtje er ook wel tof uit.
Ik zet mijn Wahoo in het midden op de plaat. In mijn geval moet ik aan de rechterkant een contra-gewicht plaatsen. Deze werd netjes door de mannen van Leeze meegestuurd. Deze is bij een Wahoo Kickr noodzakelijk omdat het een asymmetrische trainer is, waarbij het meeste gewicht aan de linkerkant van het midden zit. Dit contra-gewicht past in één van de openingen en met behulp van een waterpas is de positie makkelijk te bepalen. Nu nog even de fiets in de trainer zetten, en we zijn klaar om te trainen.
Voorzichtig wiebelen
De eerste paar keer dat ik op de fiets op het Boom Board wil stappen, zijn onwennig. De fiets staat 10 cm hoger en m’n been krijg ik er op deze hoogte niet overheen gezwaaid. Nu kan je natuurlijk wel op het Boom Board gaan staan zodat je weer op gelijke hoogte met je fiets staat, maar met je fietsschoenen is dat glad en moet je oppassen dus. Zeker de eerste paar keer is dit even zoeken hoe je dit het beste kan doen. Voor mij werkt het prima om mijn linkervoet eerst in te klikken, terwijl mijn rechtervoet nog op de grond staat. Als deze is ingeklikt, kan ik erop leunen en mijn rechterbeen over het zadel zwaaien.
Als je eenmaal op de fiets zit voel je meteen dat je van links naar rechts beweegt. Zeker in het begin is dit nog wat wiebelig en onwennig. Nu heb ik zoals gezegd de veren zo ver mogelijk naar buiten gemonteerd, en in deze stand is er de minste beweging, of zoals ze zelf zeggen: de hardste stand. Als je de veren verder naar het midden verplaatst kan je kiezen voor meer beweeglijkheid. Als ik in een rustig tempo aan het fietsen ben, merk je een lichte beweging in het Boom Board en voelt het dynamischer omdat er nu ook beweging in de fiets zit. Zittend op de pedalen krijg je een heel natuurlijk gevoel door de lichte schommeling die je buiten tijdens het fietsen ook ervaart.
Na de training is het bij het afstappen weer even oppassen. Zeker als je een zware training hebt gehad, en vermoeid bent is het verstandig om rustig en voorzichtig af te stappen.
Meer beweging voelt natuurlijker
Na een aantal trainingen zet ik de veren verder naar het midden van de plaat zodat er iets meer beweging in de plaat komt. Hierdoor voelt het natuurlijker en gaat de beweging geleidelijker, omdat de plaat nu wat verder kan kantelen. Dit wordt door de mannen van Leeze ook aangegeven, dat je op basis van lichaamsgewicht moet bekijken op welke stand je de veren wil monteren. Hoe zwaarder je bent, hoe verder je de veren naar buiten zal moeten plaatsen. In mijn geval ben ik dus te licht, om de volledige beweging uit de plaat te krijgen, met de veren in de buitenste positie.
Met de veren op de ‘vierde stand’, voel ik de plaat heel natuurlijk bewegen met mijn gewicht van ongeveer 72 kg. Als ik rustig peddel terwijl ik op het zadel zit is dit verschil nog niet heel groot. Maar wanneer ik zwaar ga trappen op een lage cadans, en voor mijn gevoel als Bauke Mollema op de fiets zit, voel je de plaat meebewegen met je lichaam en de fiets. Dit gevoel wordt versterkt wanneer ik ga staan op de pedalen. Je kan dan je fiets ook van links naar rechts bewegen, zoals je dat buiten ook zou doen. Hierdoor voelt het veel natuurlijker ten opzichte van een trainer die op de grond staat.
Als ik tijdens de trainingen naar het bracket of het frame kijk, zie ik dat deze in lijn blijft met de trainer. De kracht die je op de pedalen zet wil bij een trainer op vaste ondergrond nog wel eens zorgen voor beweging in het frame. De frames zijn er op gebouwd om deze krachten aan te kunnen, maar toch vind ik een frame dat zoveel beweegt geen fijne gedachte. Met de fiets in de trainer op het Boom Board zie ik deze beweging niet terug in het frame, maar in de plaat. Het is geen wetenschappelijk bewijs, maar het voelt in elk geval een stuk prettiger dat de kracht door het Boom Board wordt opgevangen en het frame zo niet wordt overbelast.
Conclusie
Het is even wennen, maar het indoor trainen in combinatie met deze Leeze Boom Board Pro Rocker plate maakt het natuurlijker en daardoor ook leuker. Door de beweegbare plaat krijg je meer het gevoel dat je echt fietst, doordat er beweging van de fiets mogelijk is. Het is de eerste week even uitproberen op welke positie je de veren moet bevestigen, zodat je de optimale beweging eruit kan halen in combinatie met je gewicht. Bij het op en afstappen moet je even voorzichtig zijn, en rekening houden met de gladde plaat als je er met fietsschoenen op stapt.
Bij een rustige training voel je lichte beweging maar vooral bij het staan op de pedalen, zware cadansblokken of in een sprint, is het fijn dat je de fiets zijwaarts kan bewegen. Een Boom Board pro kost € 329,90 en in mijn geval moest er nog een contra gewicht bij van € 39,90. Het Boom Board Pro is een stevige constructie dat het indoor fietsen een stuk leuker maakt en daarnaast ook het frame ontziet doordat de zijwaartse krachten worden omgezet in beweging. Zeker met dit bijkomende voordeel is dit een prima investering die het indoor trainen een stuk natuurlijker en leuker maakt, al fiets ik nog altijd het liefst gewoon buiten.
via Leeze