De dagen worden ondertussen weer wat langer, maar goeie verlichting is nog steeds geen overbodige luxe als je wel eens in de ochtend- of avonduren wil rijden. Een bekende naam is Lezyne, zij maken al jaren lang hoogwaardige voor- en achterlampen, veelal uit aluminium gefreesd. We testten deze winter een set met een leuke gimmick: een draadloze afstandbediening voor op het stuur.
De Lezyne Connect Drive set ziet er uit zoals zoveel fietslampen tegenwoordig: een ietwat bonkige koplamp met 800 lumen en twee led lampjes. De lamp heeft één knop waarmee je alles doet: aan- en uitzetten en switchen tussen de verschillende standen. Dat is meteen mijn eerste kritiekpunt: hoeveel standen heb je nodig? Ik merk dat ik vaak alleen de ‘Overdrive’ modus gebruik voor donkere stukken en de meest gedimde stand voor rijden in het donker op stukken waar wel lantaarnpalen de weg en weggebruikers verlichten. Alle knipper en pulse standen voor mijn voorlicht sla ik eigenlijk altijd over en voegen wat mij betreft ook weinig toe. Je moet als je een andere stand wil gebruiken wel door alle knipperstanden door om weer bij je gewenste stand te komen. Gelukkig vonden ze dat zelf blijkbaar ook want er is een speciale Race stand om dit probleem voor te zijn. Maar daarover later meer.
De lamp laadt je zoals je mag verwachten op via een mini-USB aansluiting die achter een wind- en waterproof rubberen afdekplaatje verstopt zit. Voor zover ik heb kunnen testen is de lamp ook echt waterdicht ondanks deze wat simpele oplossing. De achterlamp is volledig in rubber en plastic uitgevoerd en heeft een ‘gewone’ USB aansluiting die je direct in een adapter die je ook voor je telefoon gebruikt stopt. Waarom beide lampen een verschillende USB maat gebruiken is me niet helemaal duidelijk geworden eerlijk gezegd.
Bij de achterlamp snap ik de verschillende standen overigens wel iets beter, hier kan pulseren zorgen voor extra zichtbaarheid op een plek waar je zelf geen ogen hebt. Maar ook hier voelt het alsof Lezyne iets te graag wil zien wat ze allemaal kunnen. Ik denk dat een stand of drie ook prima geweest zou zijn, in plaats van de elf standen waar je nu uit kunt kiezen. Ondanks dat de achterlamp van rubber en plastic is voelt ‘ie wel degelijk aan. Alles straps voelen trouwens goed en stevig aan, die trek je niet zomaar stuk. Ook een verbetering van de vorige modellen is dat je met de rubber band de lamp op allerlei soorten en vormen sturen kan plaatsen. Het vorige model had zo’n hard plastic klemband die eigenlijk alleen op klassieke, ronde sturen past. Met de nieuwe oplossing kan deze voorlamp ook prima op een aero stuur gemonteerd worden.
Zien en gezien worden
Rijden met een lamp heeft verschillende redenen. De eerste is toch vooral gezien worden en dat lukt prima, misschien zelf iets te goed, want er wordt door automobilisten soms ‘geseind’ als ik op ze af rijd. Blijkbaar oogt de koplamp bijna als ‘groot’ licht, zeker als je hem iets te hoog richt. Een veilige gedachte maar ook storend kan ik me voorstellen. Dit gebeurde overigens alleen in de ‘Overdrive’ stand, maar wel iets om je bewust van te zijn. Gelukkig kun je de positie van de lamp ook prima verstellen tijdens het rijden dankzij de rubberen band. Zowel de hoek naar beneden en boven als naar links en naar rechts kun je zonder gereedschap aanpassen. Om te zien zijn wat mij betreft alleen de ‘burst’ en ‘overdrive’ stand van de 800XL echt geschikt. Hiermee krijg je echt een flinke bak licht waarmee je ook op snelheid alles op de weg voor je ziet in het donker. Nadeel is natuurlijk dat in deze stand de batterij sneller leeg is. In ‘Overdrive’ stand houdt ‘ie het 1,5 uur vol, dit is wel conform de claim van Lezyne, maar toch een tikke kort voor een echte lange rit. In Nederland kom je er wel mee weg lijkt me, tenzij je echt de hei op gaat voor een lange rit, dan is een lamp met meer batterijcapaciteit of één die op een dynamo aan te sluiten is misschien een beter idee. Je kan ook kiezen voor de minder felle economy stand. In die stand (150 lumen) gaat de lamp zo’n 9 uur mee.
Handjes aan het stuur
Waar ik in eerste instantie dacht dat de ‘afstandsbediening’ een beetje een gimmick was, moet ik na een paar maanden rondrijden met de set toch toegeven dat ik vaker gebruikt heb dan ik dacht. Het is misschien omdat de lamp niet uren op volle kracht kan branden, maar het is toch best handig om te kunnen switchen van stand zonder toeren uit te halen. Zowel aan- en uitzetten als het schakelen tussen de verschillende standen doe je met de afstandsbediening. Zet je de lamp overigens met de afstandbediening aan dan kun je ook kiezen voor Race mode. In dit geval kun je maar kiezen tussen twee standen (economy en overdrive), en hoef je niet door alle standen steeds te klikken. Uiteindelijk gebruikte ik deze ‘Race mode’ het meeste.
Wat toch wel handig is, zeker als je in de winter met handschoenen rijdt, is dat je de knopjes om je lamp te bedienen gewoon op je stuur hebt. Nu is dat meestal met je voorlamp ook het geval dus daarvoor voelt het misschien wat overdreven. Maar voor je achterlamp is het toch handig als je zonder achter je te moeten kijken en graaien gewoon de lamp makkelijk aan kan zetten. Een lampje op de afstandbediening geeft aan wanneer de lamp aan is. Deze feature ben ik over de afgelopen maanden toch meer gaan waarderen dan ik verwacht had.
De achterlamp past ook prima op de meeste zadelpennen, ook de meer aerodynamische modellen. Hier zijn de wat subtielere varianten mijn favoriet. Ze knipperen niet te hard of te fel maar zorgen er toch voor dat je goed opvalt op de weg. Zoals gezegd vind ik het bij het achterlicht wel echt fijn om de afstandbediening te gebruiken, zo kun je toch doorfietsen en je lamp makkelijk en veilig aan én uitzetten.
Gemeten gewicht: 145 gram (CD 800 XL inclusief bevestigingsband), 65 gram (Strip CD) en 17 gram (afstandsbediening)
Adviesprijs: € 149,-
Meer info via Lezyne
Pluspunten
+ Degelijke afwerking
+ Veiligheid voorop, voldoende licht
Minpunten
– Teveel opties/standen voorlicht (is in Race mode met gebruik van afstandsbediening geen probleem)
Conclusie
Een goeie set lampen is in de winter onmisbaar. Je wil dan vooral ook geen geklooi maar een set die gewoon werkt en waarmee je én gezien wordt en zélf goed kunt zien. Dat doet deze set. Ik heb er geen enkele keer gedoe mee gehad en wanneer je ze netjes na elke rit oplaad kom je er elke rit goed mee weg. De voorlamp geeft als het moet voldoende licht om op volle snelheid mee te rijden, de achterlamp zorgt dat je goed gezien wordt dankzij de ‘bewegende’ standen. Misschien zijn er iets teveel standen, maar goed, blijkbaar zijn er verschillende voorkeuren als het op knipperen aankomt. En met de afstandsbediening kan je in de Race mode dit omzeilen. De constructie is degelijk, waterdicht en kan tegen een stootje. Zeker in vergelijking met wat goedkopere lampen zie en voel je dit verschil goed. Alles zit goed in elkaar en is gemaakt om ook bij slecht en koud weer te werken. De afstandsbediening is een beetje een gimmick, maar voegt voor de bediening van de achterlamp (of als je voorlamp niet op je stuur zit) echt wel wat veiligheid toe.