Een paar maanden terug presenteerde Lezyne twee nieuwe fietscomputers met GPS: de Mega C en de Mega XL. De C met een 2,2 inch kleurenscherm en de XL met een groter scherm van 2,7 inch. De prijs voor beide is een scherpe € 199,95. En als je de specificaties mag geloven, zit er zo’n beetje alles in wat je maar kunt wensen. Naast de uitgebreide specs, valt vooral de lange batterijduur op van 32 uur voor de C en zelfs 48 uur voor de XL. Om te kijken hoe de computers het er in de praktijk afbrengen, hebben wij de Mega XL aan een test onderworpen.

Eerste indruk
Bij het uitpakken voelt de Lezyne Mega XL stevig aan. En dat ondanks dat de fietscomputer is gemaakt van plastic. Maar wel dik plastic en sterk, want ook als je er flink op drukt geeft de computer geen krimp. Het gewicht van 83 gram is goed voor een fietscomputer met een scherm van deze grootte. De vier knoppen rondom de fietscomputer zijn gemaakt van rubber en voelen erg stevig aan. Het indrukken kost meer kracht dan ik gewend ben. Het is moeilijk te meten, maar ik schat in dat dubbel zoveel kracht moet zetten dan normaal met zulke knopjes.

Voor het instellen van de fietscomputer, kun je het beste de Lezyne GPS Ally app gebruiken. De app is er voor de iPhone en Android telefoons. Met de fietscomputer zelf kan je ook alles instellen, maar om alles naar jouw voorkeur te zetten moet je behoorlijk wat menu’s induiken. Met de app gaat het gewoon sneller. In de app kun je ook makkelijk de verschillende schermen van je fietscomputer aanpassen. Ook is de app belangrijk voor de navigatie-functies, maar daarover later meer. Belangrijk voor het maken van een verbinding tussen de app en de fietscomputer is dat je de locatie van je telefoon moet aanzetten. Dit geldt alleen voor Android telefoons. Als je dat doet is de verbinding gemaakt in enkele secondes. Doe je het niet, dan pakt hij hem niet. De app geeft dit helaas pas in een later stadium door, dus het maken van een verbinding duurde de eerste keer wat langer.

Direct X-Lock System
Standaard word er een houder meegeleverd voor op het stuur of de stuurpen. Maar de trend is dat je hem in het verlengde van je stuurpen wilt monteren. En logisch, want het staat lekker strak en kijkt prettig. Daarom heeft Lezyne het Direct X-Lock System die je los kan aanschaffen. Dat is een systeem van verschillende houders die je op de boutjes van je stuurpen kunt monteren. Zo kun je houders monteren voor je fietscomputer, lamp of actioncamera. Je hebt twee mogelijkheden: aan de bovenkant of de onderkant. Je kunt dus ook nog combineren. Bijvoorbeeld je fietscomputer met een fietslamp eronder.

Het monteren van het systeem doe je door eerste twee inbusbouten van de stuurpenkap te verwijderen. Dat kan boven of onder zijn, afhankelijk van jouw voorkeur. Op de plek van de verwijderde inbusbouten plaats je twee afstandhouders en twee staafjes die je vastzet met verlengde inbusbouten, die worden meegeleverd. Op de staafjes monteer je de houder. En doordat staafjes een knik hebben, kan je ze naar binnen of buiten draaien. Hierdoor krijg je het passend op bijna alle stuurpennen. Dat spreekt allemaal voor zichzelf en is met de handleiding makkelijk voor elkaar te krijgen. Aandachtspunten zijn dat de staafjes echt horizontaal moeten staan, anders zit de fietscomputer er uiteindelijk scheef op. Maar ook belangrijk is dat de staafjes goed vastzitten, voordat je houders erop plaatst. Draai je de staafjes later nog eens aan, dan kan het geheel nog weleens verschuiven.

Verticaal of Horizontaal
Leuk extraatje aan de Mega XL is dat je de computer horizontaal of verticaal kunt gebruiken. Voor sommige functies is de breedte van het scherm prettig, maar ik merkte toch dat ik de verticale stand vaker gebruikte. In het begin dacht ik dat ik er aan moest wennen, omdat ik de verticale stand gewend ben bij andere fietscomputers. Maar aan het einde van de horizontale testperiode koos ik toch weer voor de verticale stand. Mijn gevoel zegt dat het te maken heeft met het switchen van het kijken op de weg en naar je fietscomputer. Dat is een verticale beweging, en in de beweging lees je makkelijk het scherm van boven naar beneden. Uiteindelijk zal het neerkomen op voorkeur, en is het prettig dat de mogelijkheid er is. Het scherm roteert overigens niet automatisch zoals bij je telefoon, maar je kunt het instellen via het menu.

Het scherm zelf is prettig. De afmeting van 2,7 inch is een goede maat. Je kunt alles goed lezen, ook de kaart, maar de fietscomputer blijft compact. Op het scherm kun je zelfs per pagina maximaal tien functies kwijt. Het scherm staat dan vol, maar door het heldere scherm is alles goed af te lezen. Het contrast zorgt ervoor dat ook in de zon het scherm nog goed leesbaar is. Je kunt ook voor een zwarte achtergrond kiezen met witte letters.

Menu’s
Het menu is overzichtelijk. In een lijst met logische submenu’s kun je makkelijk de functie vinden die je wilt wijzigen. Moet je door de hele lijst klikken, dan merk je duidelijk dat het indrukken van de knoppen wat meer inspanning kost. Op de fiets merk je dat ook doordat je iets minder tegendruk hebt doordat de houder iets doorbuigt. Je zal in ieder geval niet zo snel per ongeluk een knop indrukken.

De knoppen hebben dubbele functies. De dubbele functies bedien je door ze kort in te klikken of ingedrukt te houden. De dubbele functies worden weergegeven door een symbool op de knopjes en een wit symbooltje boven de knopjes. De meeste van de dubbele functies komen niet met elkaar in de knoop, omdat ze worden gescheiden voor fietsfuncties en menufuncties. Wat wel verwarrend voor mij was, is dat de knoppen meerdere functies hebben door ze kort en lang in te drukken. Door die meerdere functies, leidde dit in het begin tot wat verwarring. Maar als je eenmaal de functies gewend bent, gaat het gewoon goed.

Connected
Voor de verbindingen wordt er gebruik gemaakt van ANT+ en Bluetooth Smart. Daarmee kun je allerlei hartslag-, vermogens-, snelheids- en cadansmeters aansluiten op de fietscomputer. In het menu kun je eenvoudig instellen met welke sensoren er verbinding moet worden gemaakt. Via Bluetooth kun je de fietscomputer ook verbinden met je smartphone. In een schermpje op de fietscomputer krijg je melding van inkomende berichten op je telefoon en zelfs de batterijlading van je telefoon wordt weergegeven. Via je telefoon sta je ook gemakkelijk in verbinding met verschillende social media en trainingsprogramma’s zoals TrainingPeaks of Today’s Plan. En natuurlijk met Strava en Strava Live Segments. Het zoeken van een GPS-signaal gaat snel, het duurt gemiddeld zo tussen de 10 en 15 seconden met uitschieters naar 30 seconden.

Navigatie
De navigatie is natuurlijk een belangrijk onderdeel van deze Mega serie. Het instellen van de route gaat via de app. De app geeft je mogelijkheden om gps routes te uploaden, een bestemming in te typen en zelf routes uit te stippelen. Dat gaat allemaal snel en eenvoudig. Als je eenmaal de juiste route hebt, dan druk je op start en de route verschijnt op je Lezyne. De route is vervolgens te zien met pijltjes op een zwart-wit kaart. Die route is goed te volgen door het contrast van het scherm. Daarnaast is de weergegeven info niet te druk en houd je makkelijk het overzicht. Je kan het scherm ook nog in en uitzoomen voor als je meer detail of overzicht wilt hebben. Je kunt instellen dat je bij afslagen een melding krijgt, de zogenaamde turn-by-turn navigatie. Die melding komt dan aan de bovenkant over het scherm heen, ongeacht het scherm. Als je verkeerd rijdt, krijg je daar een melding van en wordt je teruggeleid.

Je kunt ook offline navigeren. Alleen moet je dan de kaarten downloaden. Je kunt alleen delen van een kaart selecteren om te downloaden. Je kunt dus niet heel Europa in één keer downloaden. Dat zul je in kleinere kaarten moeten doen. Dan kan je natuurlijk wel precies de delen kiezen waar je in rijdt. Het overzetten van de kaart naar je fietscomputer duurt zo’n vier tot vijf minuten. Sneller is het om ze via de Lezyne GPS Root website te downloaden en via de usb verbinding de route over te zetten, dan is het zo gebeurd. Het is een groot pluspunt dat je de kaarten gratis kunt downloaden, maar het vraagt wel een aantal stappen.

De opgegeven batterijduur van 48 uur redt je net niet als je hem normaal gebruikt. De batterijduur is bij het volop gebruik van de navigatiefuncties wel iets korter. Toch blijft er ook als je routes volgt voldoende over om tussen de 35 en 40 uur mee te rijden. Dat is ruim boven het gemiddelde en een groot pluspunt. Live tracking werkt via de Lezyne app zodat je de thuisblijvers op de hoogte kan houden van waar je fietst.

Specificaties
Lezyne Mega XL GPS
Connectiviteit: ANT+ en Bluetooth Smart
In de verpakking: computer, stuur(pen)mount, usb-kabel
Afmetingen computer: 78,3 mm x 57,5 mm x 26,6 mm (lxbxh)
Afmetingen scherm: 58,8 mm x 35,3 mm (lxb)
Gewicht: 84 gram voor de computer / 50 gram voor Direct X-Lock System
Adviesprijzen:  Mega XL GPS met standaard mount (geteste versie) € 199,95 /  Mega XL GPS met standaard mount + hartslag, snelheid en cadansmeter € 299,95 / Losse Direct X-Lock System € 39,95

Pluspunten
+ groot en helder scherm
+ lange batterijduur
+ kaarten beschikbaar (ook al moet je ze in kleine porties downloaden)

Minpunten
– bediening knoppen ietwat zwaar

Conclusie
De Lezyne Mega XL is een goede fietscomputer die van alle functies is voorzien. Eigenschappen zoals het roteerbare scherm zijn een extra en onderscheiden het product van andere merken. Maar ook bij andere functies zoals het navigeren en batterijduur, staat de Lezyne zijn mannetje. Op veel punten kan hij de concurrentie aan en met de lange batterijduur verslaat hij de meeste concurrentie. Een paar verbeterpuntjes zijn de ietwat zware bediening van de knoppen en de logica van de functie van sommige knoppen. Maar als je de scherpe prijs van € 199,95 bekijkt, is de Lezyne Mega XL een goede deal.