Mavic heeft gravel al een tijdje in het vizier. Hun topmodel gravelwielen, de Allroad Pro Carbon SL, werd eerder dit jaar toegevoegd aan hun collectie en we hebben er een paar ritten mee kunnen maken.

Al in 2015 kwam Mavic met hun eerste Allroad wielen. Ze waren er dus vroeg bij en daarom is het ook niet gek dat ze eerder dit jaar met een update kwamen in dat segment. De update zit met name in de binnenbreedte van de wielen. De aluminium Allroads hebben een 21 mm binnenbreedte en deze Carbon SL zelfs 23 mm, voor de populaire bandenbreedtes van 35 tot 42 mm is dit meer dan prima. Ze leveren de banden er overigens ook bij, namelijk de 35 mm Yksion Allroad Elite XL UST.

Mavic Allroad Pro Carbon SL

Allroad is niet in één hokje te plaatsen
De term “Allroad” is goed gekozen vind ik. Je denkt in eerste instantie aan gravel, maar voor asfalt zijn de wielen juist ook geschikt. De toepassing hangt vooral van je bandenkeuze af. Mavic geeft ook aan dat de wielen geschikt zijn voor banden van 28 tot 62 mm. Dat geeft goed aan dat de wielen breed inzetbaar zijn. En bovendien zijn brede velgen niet voorbehouden aan offroad-gebruik. Ook bij wielen voor de weg zie je dat de interne breedte steeds een beetje wordt opgeschroefd.

Mavic heeft ook een Road+ uitvoering van de wielen. Het gaat dan om 650b wielen met een interne breedte van 26 mm en een iets hoger gewicht. Deze worden zonder banden geleverd en zijn derhalve € 100,- goedkoper.

Mavic Allroad Pro Carbon SL
De wielen worden standaard met deze Yksion Elite Allroad XL 35 mm banden geleverd

Haakloos
De carbon velgen hebben een bescheiden 25 mm hoogte en een Hookless profiel. Dat wil zeggen dat er geen hook of rand aan de binnenkant is om de band op zijn plaats te houden. Het weglaten van die rand maakt de velg iets lichter, maar verlaagt ook de kans op stootlekken. Het is een techniek die uit het mountainbiken komt, waar men met veel een lagere bandendruk rijdt en ‘de haak’ daardoor niet per se nodig is. Bij de bredere allroad/gravelbanden rij je ook met een lagere bandendruk. Bij gebruik van wegbanden waarbij je een veel hogere bandendruk gebruikt wil je die haak juist wel weer graag hebben om de band op de velg te houden.

Mavic Allroad Pro Carbon SL
Doorzichtig tubeless velglint en haakloze velgrand

De velgen zijn gemaakt naar de UST richtlijnen, dat staat voor Universal Standard for Tubeless. Mavic is hier groot voorstander van. Omdat ze zowel de velgen als banden zelf maken is het monteren en tubeless maken van de banden een fluitje van een cent geworden. Alles kan met de hand, zonder gebruik van compressor of wat dan ook. Dat ondervonden we eerder ook al bij hun Ksyrium Pro UST wielen.

Mavic Allroad Pro Carbon SL
Het geel van Mavic is er wel, maar dit is het. Een streepje op de velg, naaf en de zijkant (!) van één spaak.

Carbon, maar ook staal
Zowel het voor- als achterwiel heeft 24 stalen double butted spaken. Ze zijn in het midden dunner en daarmee lichter. De keuze voor staal was ook bewust omdat het materiaal comfortabeler is, zeker bij gebruik op onverharde wegen waar de wielen toch vaak te vinden zullen zijn. Beide wielen zijn ook hetzelfde gespaakt, op de aandrijfzijde van het achterwiel na, die is anders (radiaal) i.v.m. andere krachten door de aandrijving.

Mavic Allroad Pro Carbon SL
Type aanduiding is ook minimaal aangebracht

Veel niet vanzelfsprekende extra’s
Mavic geeft je in ruil voor de toch wel stevige prijs van € 2.000,- niet enkel de wielen. Zoals gezegd zitten er banden bij en er zit ook al tubeless velglint op. Daarnaast krijg je er nog een handvol adapters bij om de wielen ook te kunnen gebruiken met snelspanners. En omdat ze er vanuit gaan dat je ze tubeless gaat gebruiken krijg je er een flesje latex, een spuit en tubeless ventielen en een handleiding bij. De optimist is er blij mee, de pessimist zou zeggen dat de prijs zonder dit alles ook lager had kunnen zijn. Ik hou er wel van dat er meegedacht wordt en je niet achteraf dingen erbij moet kopen.

En ik liet de prijs al even vallen. € 2.000,- euro. Twee keer zo duur als de eerst volgende in de lijn Allroad wielen. Die is dan van aluminium, daarmee niet per definitie veel zwaarder (ongeveer 100 gram maar), maar is intern met 21 mm wel 2 mm smaller. Je kan stellen dat de prijs/kwaliteit verhouding niet helemaal in balans is bij de Carbon SL’s, maar anderzijds geeft Mavic je ook andere keuzes op Allroad-vlak. Het is dus maar wat je wensen, eisen en mogelijkheden zijn.

Rollen maar
Omdat het onverharde niet altijd direct om de hoek te vinden is, kan ik het allroad karakter van de wielen en banden goed uitproberen. Er gaat altijd wel wat asfalt aan vooraf. En dan valt maar weer eens op dat bredere banden niet altijd een ‘logge rit’ betekenen. Natuurlijk is er verschil, maar de grip en soepelheid van de Yksion Allroad doen het heel goed op de weg, ook met een een wat lagere banden druk. De wielen zelf komen snel in beweging dankzij de lichte carbonvelgen en zijn heel stijf. Ik krijg nooit de indruk dat ze op enige manier zijwaarts meegeven.

Mavic Allroad Pro Carbon SL
Gele details zijn subtiel genoeg

Op de betere bospaden en mountainbikeroutes houden ze zich prima, zoals ik wel had verwacht eerlijk gezegd. Op sommige stukken van de routes wil je eigenlijk grotere noppen hebben hebben, maar met wat handigheid kom je een heel eind met de Yksions. De breedte van velgen geeft mij in ieder geval wel de optie andere, bredere banden, eens te proberen. De Yksions blinken vooral uit bij langere tochten met een mix van asfalt, zandpaden en gravel en dergelijke. Allroad dus!

Prima banden voor een diversiteit aan wegen

Details
Mavic Allroad Pro Carbon SL wielen
Geleverd inclusief Yksion Allroad UST banden (en andere accessoires)
Gemeten gewicht:
– voorwiel 697 gram
– achterwiel 822 gram
(samen 1519 gram)
– Banden 580 gram per stuk
Adviesprijs € 2.000,-
Alle info bij Mavic

Mavics Allroad Pro Carbon SL wielen zijn niet in één hokje te plaatsen en dat is precies ook niet de bedoeling. “Allroad” dekt heel goed de lading: Je kan er op alle soort wegdek mee uit de voeten, ook op onverhard. De meegeleverde Yksion banden zijn daar perfect voor, al is het maar vanwege de UST compabiliteit waardoor wiel en band heel goed samengaan en montage easy peasy wordt. Voor de modder en ruigere paden kan je ook nog uitwijken naar bredere banden dankzij de ruime 23 mm binnenbreedte. Extra adapters en tubeless materiaal maken het geheel compleet. De prijs/kwaliteit is wel ietwat uit verhouding vind ik, en dat ligt niet aan de kwaliteit, topwielen zijn het. Passen de Allroad Pro Carbon SL wielen niet in je budget en ambities kijk dan eens naar verdere Allroad aanbod van de Fransen.