Het Franse Mavic is goed in meerdere dingen. Bekend natuurlijk zijn hun wielen en schoenen waarmee ze al jaren te zien zijn in het profpeloton. Ze maken ook al heel lang kleding en ik heb de afgelopen weken gereden met hun Cosmic Ultimate SL wielerbroek. En dat beviel goed!

Het Franse Mavic gaat al heel wat jaren mee en heeft zijn eigen kijk op zaken. Daardoor zijn veel van hun producten net wat anders dan je gewend bent, al was het maar doordat ze veel met geel werken. Weinig geel in deze blauwe wielerbroek, maar er zit wel een hoop techniek achter. Nagenoeg alles aan de broek zit daar met een specifieke reden. Daar ga ik in deze review wat dieper op in om vervolgens per onderdeel mijn eigen ervaringen hierover te delen. Daarom wat meer tekst en uitleg dan gebruikelijk.

Het komt met regelmaat voor dat je als consument wordt overladen met technische termen en mooie marketing afkortingen bij nieuwe wielerproducten. Nu heb ik net een uitgebreide uiteenzetting zitten lezen van Mavic over de ontwikkeling van deze bib short om vervolgens tot de ontdekking te komen dat diezelfde info nagenoeg volledig ontbreekt op hun website. Zonde, want het verhaal erachter snijdt wel degelijk hout vind ik.

Schering en inslag: weven in plaats van breien
Een wielerbroek wordt samengesteld uit stof, een zeem, bretels en grippers. Een eerste bijzonderheid is dat de stof is geweven. Kort door de bocht zijn dat draden dwars op elkaar geweven zijn. Daarbij wordt een rij draden opgespannen, dit noemen ze de schering (Warp in het Engels). Dwars daarop wordt de inslag (Weft in het Engels) geweven. Een meer gebruikelijke manier om stoffen te maken is kettingbreien, soms ook wel tricotage genoemd. Hier komt dan weer het onder wielrenners bekende woord ’tricot’ vandaan, weet je dat ook weer.

Waarom dan weven in plaats van breien? Volgens Mavic heeft dat een aantal redenen. Ten eerste om de spieren te ondersteunen d.m.v. compressie. Maar ook om de efficientie van de spierkracht te verbeteren door vibraties te verminderen. Tenslotte willen ze een zo groot mogelijke bewegingsvrijheid bieden. De geweven stof kan meer rekken en laat de broek tegelijk zowel horizontaal als verticaal stretchen, terwijl dit ook makkelijker gaat.

Mijn ervaring: als ik de broek voor het eerst aantrek valt mij al meteen de strakke pasvorm op. Niet dat hij klein is, maar de broek pakt je benen goed in, om het zo te zeggen. Dat is de compressie en dat voelt prettig zonder dat het beperkend is. Daardoor zit hij ook overal goed. Dat de broek geweven i.p.v. gebreid is, merk je niet direct, maar de stof voelt wel duidelijk anders dan bijvoorbeeld zwart lycra. Het is dus, zacht en mat van kleur. De pijpen komen tot zo’n 10 cm boven mijn knie en sluit daar ook goed aan. De grippers houden de pijpen goed op hun plaats. Dat heb ik al eens anders meegemaakt hetgeen opvallend vervelend bleek, vandaar dat ik hier altijd op let.

Klimaat management
Nog een voordeel van de gewoven stof is wat heel mooi “klimaat management” heet. Het neemt niet alleen sneller vocht op, het droogt ook (veel) sneller. Een hele broek droogt ongeveer twee keer zo snel met de geweven stof t.o.v. de gebreide stof. Nu vraag je je misschien af wat daar dan zo belangrijk aan is, maar dit kan nut hebben op de fiets als je veel zweet op een warme dag. Fietsen met natte kleding is nooit prettig en het kan zelfs nadelig zijn als je bijvoorbeeld begint aan een lange en koude afdaling. Het snel drogen kan ook nuttig zijn als je wilt wassen bij een meerdaagse tocht al gaat het dan voornamelijk om de zeem. Tenslotte heeft de stof nog als voordeel dat het lichter is, zo’n 20% ten opzichte van de gebreide stof.

Mijn ervaring: Ik heb er tijdens die paar zeer hete dagen van 30+ als bij temperaturen net onder de 20 mee gefietst met wisselende inspanning. Daarbij heb ik ook flink gezweet en door de blauwe stof zie je de natte plekken van het zweet ook. Het voelt echter niet nat. De plekken trekken ook weer snel weg bij een pauze, als ze wat opdrogen, of als je een tijdje wat rustiger rijdt. Na een wasbeurt laat in de avond heb ik de broek binnen laten drogen en deze was de volgende ochtend helemaal droog, ook de zeem, en dus weer klaar voor gebruik. Het is allemaal geen exacte wetenschap, maar de dunne stof ademt voor mijn gevoel goed en droogt ook relatief snel weer.

Samenstelling en de zeem
De broek heeft een aantal eigenschappen in de constructie die mij in eerste instantie ook al opvielen, te beginnen bij de bretels. Die zijn eigenlijk niets meer of minder dan een breed stuk elastische band. Het is zacht en je kan het ver uitrekken. Achter op de rug waar de twee bretels bij elkaar komen is het extra gestikt om te voorkomen dat het gaat scheuren (dat zien we nog weleens gebeuren). Daaronder zitten kleine gaatjes in de stof, allemaal iets minder dan een centimeter uit elkaar. Deze hebben ze geplaatst voor ventilatie. Ze brengen de broek ook als een voor de warme dagen.

Wat mij ook al opviel zijn de naden. Aan de voorkant zijn deze namelijk heel plat en mooi weggewerkt, om het zo te zeggen. Deze hebben ze gemaakt door twee delen stof d.m.v. ultrasonic welding aan elkaar te hechten. Door aan de achterkant ter versteviging ook nog dunne tape aan te brengen blijft de dikte beperkt tot slechts 0,7 mm. Dit hebben ze niet overal gebruikt, met name aan de voorkant.

Bij de zeem is er rekening gehouden met de harde en zachte delen van het lichaam op het zadel rusten. Harde delen zitten bij de zitbotten, de zachte delen zitten daar tussenin en aan de voorkant. Voor beide delen worden daarom verschillende soorten foam gebruikt. Harde foam voor de harde delen, zachtere foam voor de zachte delen. Heel logisch eigenlijk. Ze noemen dit het Bi-Zone concept. Twee zones voor twee verschillende delen.

Mijn ervaring: De bretels mogen dan simpel lijken, ze zijn bijzonder comfortabel om te gebruiken. Ze hebben een flinke stretch waardoor je broek makkelijk aantrekt en goed blijft zitten zonder dat het te strak zit. Slim om het goed te stikken op de rug zodat het niet kan scheuren. De platte naden aan de voorkant zien er mooi uit, al merk er in het gebruik niets van.

Het Bi-Zone concept van de zeem spreekt mij meteen aan omdat het principe waar dit op gebaseerd voor mij ook belangrijk is bij de keuze van een zadel. Dat moet er een met een uitsparing in het midden zijn. Wat ik juist bij andere merken zie is dat hier bij de zeem ook rekening gehouden wordt. Dan is er in het midden meer ruimte, vergelijkbaar als bij het zadel en met hetzelfde doel. In plaats van hier minder materiaal te plaatsen kiest Mavic dus voor zachter materiaal. Eerlijk is eerlijk, misschien hebben ze met mij net een lastig geval te pakken, maar ik had liever gezien dat Mavic ook die keuze had gemaakt, door er minder i.p.v. zachter materiaal te gebruiken. Dat had het voor mij nóg wat comfortabeler gemaakt. Want de zeem is verder uitermate fijn om mee te rijden. Lang of korter, diep in de beugels maar ook wat rechter op als het moet. Je voelt het zadel goed terwijl je er prima uren mee kan rijden.

Schokdemping
Een andere belangrijk onderwerp bij de ontwikkeling van de zeem was vibratie. Ze stellen dat langdurige vribraties kunnen lijden tot verschillende klachten als gevoelloosheid, peesontstekingen, problemen met bloedvaten en verminderde efficiëntie van de spieren. Hierbij halen ze de ISO normen 2631 en 5349 die samengesteld zijn voor vibraties en schokken tijdens het werk. Een logisch voorbeeld dat Mavic aanhaalt is Parijs-Roubaix waarbij het achterwerk natuurlijk veel te verduren krijgt door het verre van strakke wegdek. Uit onderzoek komt naar voren dat het Ortholite materiaal dat ze nu ook in de zeem gebruiken, zo’n 15% minder trillingen doorgeeft aan het lichaam dan het referentiemateriaal dat ze gebruikt hebben. Wat die referentie precies is blijft in het midden, maar de resultaten laten wel zien dat Ortholite iets toevoegt op het gebied van schokdemping

De gele Ergo 3D Pro Carbon zeem – gelukkig niet zo hard als het carbon zoals we het allemaal kennen – die in de broek verwerkt is duurzaam in de zin dat het lang zijn comfort en dempende eigenschappen behoudt.

Mijn ervaring: Zoals ik in het vorige onderwerp al besprak bevalt de zeem uitermate goed, ondanks dat hij misschien nóg iets beter zou kunnen. De 15% vermindering aan trillingen waar het Ortholite voor moet zorgen moet ik voor lief nemen, want dit zijn geen verschillen die je actief waarneemt tijdens het fietsen. Dat gezegd hebbende, alle beetjes helpen. Als je bij alle contactpunten met je fiets zorgt voor minder trillingen en vibraties kan dat wel degelijk verschil maken, al merk je dat op het moment waarschijnlijk niet eens. Bij de lange ritten zijn het dit soort dingen die kunnen bijdragen aan verminderde vermoeidheid en minder pijntjes en dergelijke.

Compressie
Het kwam al eerder naar voren bij het bespreken van de stof: compressie. Dit is iets dat vanuit medische noodzaak al snel zijn weg naar de sport heeft gevonden en tegenwoordig heel normaal is. Je ziet dat het gebruikt wordt om het herstel te bevorderen na inspanning, maar ook dat het gebruikt wordt tijdens de inspanning. Mavic refereert hierbij naar Trail Running. Hierbij zie je dat het veel om de kuiten en bovenbenen gebruikt wordt om schokken op te vangen. Studies geven ook aan dat dit effectief is. De effecten bij Trail Running, de wetenschap dat renners veel schokken te verduren krijgen (o.a. bij slecht wegdek) en dat schokken en vibraties een negatieve impact hebben op prestaties waren voor Mavic redenen genoeg om te concluderen dat compressie bijdraagt aan de aanpak van vibraties tijdens het fietsen.

Nader onderzoek naar het gebruik van compressiekleding leert enerzijds dat vibraties op de spieren minder worden. Je moet je hierbij voorstellen dat de spieren vastgehouden, of bij elkaar worden gehouden door de broek terwijl je wel je bewegingsvrijheid behoudt. Ze hebben de activiteit van de spieren gemeten en vergeleken met een broek zonder compressie. Hieruit komt dat die activiteit veel minder is met compressie. Daaruit kan je concluderen dat er ook minder energie verbruikt wordt voor hetzelfde resultaat. Dat klinkt fietsers natuurlijk als muziek in de oren.

Mijn ervaring: Als mijn vorm het toelaat ben ik een groot fan van strakke wielerkleding. Ik moet er niet aan denken om weer met wapperende shirts zoals ik dat vroeger deed te rijden. Het leidt niet af, het voelt en zit goed en draagt bij aan presteren, is mijn ervaring. De compressie die de broek levert vind ik erg fijn en comfortabel. De bewegingsvrijheid blijft zeer goed terwijl je toch voelt dat hij overal strak zit. Je bent je niet de hele tijd bewust van het ‘ingepakte gevoel’ om je benen en de werking is niet of nauwelijks te meten, maar ik vind het heel fijn.

Welke broek
Veel van wat je net gelezen hebt, heeft direct betrekking op de broek van de review, de Cosmic Ultimate SL. De lichtste broek van Mavic tot op heden, gemaakt voor prestaties tijdens warme dagen. Voor al die andere situaties zijn er ook broeken. Vind je het belangrijk om veel gevoel met het zadel te behouden en zijn prestaties belangrijker dan heel veel comfort, dan kijk je naar de Cosmic lijn. Is comfort juist wel heel belangrijk, evenals prestaties, dan moet je juist naar de overige lijnen kijken. De zemen zijn genderafhankelijk en ook het seizoen is belangrijk.

Details
Mavic Cosmic Ultimate SL bib shorts
Adviesprijs: € 180,-
Gemeten gewicht: 163 gram
Getest in maat L
Alle info bij Mavic

Plus
+ Draagcomfort en compressie
+ Afwerking
+ Uitstraling

Min
– Natte plekken zijn goed zichtbaar door het blauw

Conclusie
Er gaat een heel verhaal schuil achter deze broek, veel meer dan je wellicht zou verwachten. Toch is het niet een wollig marketing verhaal en lijken er goed overwogen keuzes gemaakt te zijn. Mijn conclusie is dat Mavic met deze broek echt een hoogwaardig kledingstuk voor de veeleisende fietser heeft weten te maken die op het gebied van draagcomfort en compressie hoog scoort. Ik ben een beetje van de oude stempel omdat ik vind dat een wielerbroek altijd zwart moet zijn, maar voor deze broek maak ik graag een uitzondering. Misschien komt het ook door de speciale stof, maar de blauwe stof oogt chique en de Mavic-branding is mooi geplaatst. De combinatie met het rode jersey maakt het echt een mooie set waarmee ik graag mee ga fietsen.