Daar staat hij dan te shinen: de Merida Scultura 4000 Juliet. Een carbon roadracer voor dames, en ik mag hem testen. En dat heb ik gedaan in vele rondjes Veluwe, Posbank en een uitstapje naar de kasseien en steilere kuitenbijters van de Ronde van Vlaanderen Cyclo. Genoeg testmateriaal voorhanden dus!
Eerste indruk & de looks
De Merida oogt snel en compact door de sloping bovenbuis. De schuine onderbuis is op het eerste gezicht wel erg breed en aanwezig met de merknaam in capitals vol erop, maar dat komt ook omdat we een vrij kleine framemaat testen en het dus relatief allemaal wat groter is, of lijkt. Want het is gewoon even wennen, blijkt, want nu, na ruim 2 maanden heerlijke kilometers maken op deze racer vind ik de looks eigenlijk alleen maar stoerder geworden.
De sloping bovenbuis loopt via een subtiel bochtje door in de achtercrank naar het achterwiel. Het frame loopt vloeiend door de gebogen lijnen en kleurstelling. En natuurlijk zijn er geen hinderlijke lasnaden die de lijnen doorbreken (het voordeel van carbon), wat mij persoonlijk erg aanspreekt. En hoewel ik normaal gesproken meer van een strak en hoekig, wat meer traditioneel frame hou, vind ik dit toch wel een erg mooi frame.
Het enige wat een beetje detoneert op deze racer is het duidelijke comfort-vrouwenzadel. Als je het vergelijkt met de echte racezadels is dit zadel (de Juliet Sport Pro) erg breed en zou het voor mijn gevoel iets beter passen op een toerfiets dan op een racer.
De details van deze Merida Juliet:
Frame: Scultura CF2 (carbon)
Voorvork: Road Carbon Race
Achterderailleur: Shimano 105 SS
Shifters: Shimano 105
Remmen: Merida Road Pro
Crankstel: Shimano RS500 50-34
Ketting: KMC X11
Naven: Formula Road Bearing
Velgen: Merida Comp 24
Cassette: Shimano CS-5800-11 11-28
Banden: Continental Ultra Sport II 23mm
Stuurpen: MERIDA Pro Carbon OS -5
Stuur: Merida Compact Road OS Lady
Balhoofdstel: Big Conoid S-Bearing Neck Pro
Zadelpen: MERIDA Carbon H SB15 27.2
Zadel: Juliet Sport Pro
Gewicht: 8.66 kg (zelf gewogen)
Prijs: €1.899,–
Gemengde afmontage
Wat me opvalt aan de specs is dat er een mixgroep in afmontage wordt gebruikt. Shimano 105 voor de derailleur, shifters, op zich prima. Maar voor het crankstel, cassette en de remmen wordt een andere groep gebruikt. Dit is opvallend omdat in dit prijssegment meestal gebruik wordt gemaakt van één complete groep. Het crankstel en cassette functioneren prima, maar vooral bij de remmen is dit een beetje jammer; de Merida Road Pro remmen goed, maar net even minder soepel dan 105 remmen. Ze zien er ook iets minder design uit.
Hop, fietsen! Geometrie en zithouding
Wat ik direct merk in de eerste kilometers is de comfortabele houding. Zowel met de handjes op het stuur als sportiever onderin de beugels zit de fiets als gegoten. Alsof hij voor mij gemaakt is. De zithouding is heerlijk en ook bij langere ritten comfortabel. Vaak bijt comfort met de lekkere snelle racehouding, maar op deze Merida kun je diep genoeg zitten voor een échte racegevoel.
Ondanks dat de geometrie van deze damesversie hetzelfde is als de herenversie, is het aangepaste smalle stuur, de korte stuurpen en het bredere zadel precies goed, zodat ik lekker kan zitten. De geometrie is zo precies goed. Het zadel waar ik eerder nog kritisch op was, zit superzacht en comfortabel zonder erin weg te zakken. Het zadeldek is stroef genoeg om niet te schuiven en na 75 kilometer zijn geen slapende of zere kont of andere ongemakken te bespeuren. Toch zo gek nog niet dus, dit vrouwenzadel.
Ook de grip op het stuur is prima; de remhendels zijn makkelijk te bereiken en te bedienen. De bovenkant van de shifters zijn breed genoeg om ook daar je handen goed op te kunnen leggen.
Rij- en stuurgedrag
De fiets wil vooruit, tempo maken, dat voel je. Maar wat je ook voelt is dat de drang van het carbon frame om vooruit te willen geremd lijkt te worden door het zwaartepunt in gewicht aan de uiteinden van de fiets. Dat komt een beetje door de wielen. Deze zijn redelijk zwaar.
Bij het aantrappen voelt het alsof niet alle energie die ik in de fiets stop in de snelheid gaat zitten; een deel sijpelt weg, dat is jammer en dat ligt niet aan het frame. Maar eenmaal op stoom trapt hij lekker door en blijft de snelheid er goed inzitten. De bochten gaan iets minder scherp dan verwacht. Om ook echt te testen of dit wel echt aan de wielen ligt, hebben we in de fiets een lichtere wielset gestoken. Wanneer je dan instuurt gaat dat heel direct. Het frame blijkt dus wel degelijk heel fijn te zijn. De fiets wekt zeker het vertrouwen dat hij doet wat jij wilt.
Ook op de klimmetjes doet de Merida precies wat hij moet doen. Hij wil vooruit, door! De Shimano 105 groep schakelt soepeltjes en precies. De standaard cassette (11-28) is prima. Zwaar genoeg voor het vlakke en om bij te trappen in afdalingen, en licht genoeg om steile hellingen te beklimmen. In de klim voel je wel dat de Merida Scultura 4000 Juliet niet de lichtste is. Met zijn 8,66 kilogram is hij wat zwaarder dan je van een full carbon racer kan verwachten, maar dat wordt weer gecompenseerd doordat hij lekker snel de afdaling doorrolt.
Plus
+ Frame
+ Mooie kleurstelling en goede looks
+ Rijgedrag
+ Geometrie en zithouding
Min
– Mixgroep in afmontage
– Zware wielen
Conclusie
Deze Merida Scultura 4000 Juliet is een prima racer. Dat komt vooral door het lichte carbon frame en de goede geometrie. Minpuntje is toch echt wel de zware wielen. Dit frame verdient beter. Ook verwacht ik van een carbon racer in deze prijsklasse (€1.899) toch een complete Shimano 105 groep.
Deze Merida zou je in eerste instantie vooral kopen vanwege het frame. Want die is in één woord geweldig: een licht en lekker stijf carbon frame met goede rijeigenschappen. Wanneer je dan deze fiets koopt en over een jaar of 2 denkt ik wil weer eens wat beters, dan hoef je alleen een wielset upgrade te doen en je kan weer jaren door.
Meer info over de fiets kan je vinden op de site van Merida