Het is alweer van september 2021 dat Merida de vernieuwde Scultura introduceerde. Merida omschrijft de vernieuwde fiets als volgt: lichter, verbeterde aerodynamica en verhoogd comfort. Verder is ten opzichte van de voorganger de geometrie gewijzigd, en de kabels zijn volledig geïntegreerd. De geometrie is namelijk gelijk getrokken met de Reacto, het aero topmodel van Merida. Wij testen de fiets in de praktijk en ik kan alvast verklappen, dat bevalt uitstekend.

Dat is een gave kleur

Laten we eens beginnen met de kleur. Silk sparkling gold, zo noemt Merida de kleur op deze Scultura 9000. Tijdens mijn ritten op deze fiets kreeg ik veel enthousiaste reacties over de kleur. Bij bewolkt weer neigt de kleur naar groen, maar in de stralende zon is het echt een gouden look, en dat geeft de fiets een exclusieve touch. In combinatie met de matzwarte decals is het een net geheel. Merida kiest er voor om de merknaam breeduit op de onderbuis te plaatsen en op de voorkant van het balhoofd zien we het logo. Verder is het frame lekker clean gebleven. Doen ze goed als je het mij vraagt!

Het plaatje klopt!

De fiets is afgemonteerd met Shimano Ultegra Di2 en heeft een carbon Reynolds Aero 46 DB wielset. Een nette wielset met een 46 mm hoge carbon velgrand van slechts 1665 gram. De wielset is tubeless ready, heeft 24 spaken in beide wielen en is voorzien van Reynolds racing design straight pull naven. De cockpit, zadelpen en het balhoofstel zijn van Merida zelf. De cockpit is de Merida Team SL one-piece geïntegreerde cockpit, en dat ziet er keurig uit. Het stuur heeft een platte, aerodynamische bovenkant en doordat de cockpit uit één geheel bestaat, heb je een strak geheel als je tijdens het fietsen naar beneden kijkt. Aan de onderkant van het stuur is een bevestiging voor een computer-mount mogelijk. Qua banden is er gekozen voor de 28 mm brede Continental Grand Prix 5000S.

Met 7,34 kilo zit de complete fiets een halve kilo boven het minimale gewicht van de UCI. Dat is heel netjes. Als je wil zou qua afmontage de fiets nog een stukje lichter kunnen maken om tot 6,8 kg te komen, maar ach, waar hebben we het over. Het Scultura CF5 frame is UCI goedgekeurd en weegt in maat M volgens Merida 861 gram. Je kunt er dus wedstrijden mee fietsen. En dat gebeurt ook, want dit is ook het frame waar de renners van Bahrein-Merida op rijden.

Mooi vormgegeven frame

Onder de cockpit zien we twee dunne en twee dikkere spacers, en daarmee kun je de cockpit gemakkelijk in hoogte veranderen. Nadeel van een volledige cockpit ten opzichte van een ‘gewoon’ stuur is natuurlijk wel dat je lastig grote aanpassingen aan je houding kunt doen, omdat je bijvoorbeeld niet zomaar de stuurpen kan vervangen. Het frame heeft lekker strakke lijnen en bestaat uit overwegend ronde buizen. Vanaf de zitbuis lopen de seatstays een beetje rond, en dat ziet er sierlijk uit als je de fiets van de achterkant bekijkt. Een opvallend detail is het derailleurpadje, dat net iets anders is vormgegeven. De derailleur is een stukje naar achteren gepositioneerd, waardoor je meer ruimte hebt om een cassette met een groter bereik te monteren. Bijkomend voordeel is ook dat het wisselen of demonteren van het achterwiel makkelijker gaat.

Merida heeft een zelf ontwikkelde disc cooler technologie. Deze geribbelde disc cooler zie je om de remklauw zitten en dit zorgt ervoor dat de schijf niet te warm wordt en dat de temperatuur van de schijf na het remmen weer snel afkoelt. Het kapje valt op maar door de strakke vormgeving en het gebruik van dezelfde kleur als de rem is het niet storend. En, goed functionerende remmen zijn wel zo fijn.

Al met al is de afmontage van de fiets in combinatie met het ontwerp van het frame een kloppend plaatje. Met een prijskaartje van € 7.899,- mag je dat natuurlijk ook wel verwachten, maar voor dit bedrag krijg je bij Merida een goed ogende fiets met een kwalitatief sterke afmontage.

Comfortabel onderweg

Schakelen met Shimano Ultegra Di2 is een feestje, en dat is op deze fiets niet anders. Je klikt simpelweg op de shifter en de ketting verplaatst zich feilloos naar links en rechts, en zelfs het wisselen tussen het kleine en grote voorblad werkt perfect. En ja, goed schakelwerk is toch de basis voor een fijne fiets wat mij betreft. De 46 mm hoge carbon wielen suizen lekker in de wind, en dat is cool. Met harde zijwind is het wel zaak om je handen aan het stuur te houden, aangezien de wind gemakkelijk grip op het voorwiel krijgt. De achternaaf ratelt heel mooi als de pedalen even niet draaien. De 28 mm brede Continental banden bollen goed.

Wat ook opvalt is dat het maar weinig wennen is aan deze fiets, en dat bedoel ik positief. Ik fiets makkelijk weg en de fiets lijkt zich direct aan te passen aan mijn rijstijl. Je merkt dat elke trap raak is en dat de fiets vooruit wil, maar wel op een comfortabele manier. Want als ik op de dijk langs het Amsterdam-Rijnkanaal over de slecht liggende klinkers fiets, absorbeert het frame de trillingen heel goed. Ook de cockpit geeft een comfortabel gevoel, want doordat de trillingen worden opgevangen behoudt je de controle over het stuur. En dat fietst fijn, ook als je langere ritten maakt.

Snel is hij ook wel

Omdat de fiets dezelfde geometrie heeft gekregen als de Reacto, het aerodynamische topmodel, heb je een diepe, lange zit. Hierdoor zit je naar mijn mening al snel mooi op de fiets, want er is niets mooiers dan een snelle, aerodynamische houding. Zo eentje dat je geniet van elke winkelruit die je tegenkomt. Maar ondanks die diepe zit hoef je niet alleen maar gas te geven, want ook als je rustig fietst met de handjes op het stuur is de fiets comfortabel.

Merida heeft met de Scultura een mooie balans gevonden tussen aerodynamica en comfort, en dat resulteert in een snelle allrounder. Enerzijds hoef je maar één trap te geven en de fiets gaat vooruit, maar anderzijds is het frame weer comfortabel genoeg om een koffieritje te doen.

Specificaties

Frame: Scultura CF5 (861 gram in maat M)
Voorvork: Scultura CF5
Achterderailleur: Shimano Ultegra Di2 12-speed
Voorderailleur: Shimano Ultegra Di2 
Shifters: Shimano Ultegra Di2 12-speed
Remmen: Shimano Ultegra Disc
Remmen voor/achter: Shimano Ultegra (MT800 160 mm)
Crankstel: Shimano Ultegra 52/36
Ketting: Shimano Ultegra
Cassette: Shimano CS-R8100 11-30 12-speed
Wielen: Reynolds Aero 46 DB 
Banden: Continental Grand Prix 5000S 28MM
Cockpit: Merida Team SL 1P Integrated 
Zadelpen: Merida Team SL 27.2 S-Flex
Zadel: Prologo Scratch M5
Gemeten gewicht: 7,34 kg (zonder pedalen in maat 56)
Adviesprijs: € 7.899,-
Verkrijgbaar in de maten XXS (44 cm), XS (47 cm), S (50 cm), M (53 cm), L (56 cm) en XL (59 cm)

Conclusie

Op de website schrijft Merida het volgende over de Scultura: De perfecte mix van comfort voor lange ritten en een laag gewicht en sportieve rijeigenschappen voor fanatieke fietsers. En dat klopt! De fiets is comfortabel genoeg voor een relaxed koffieritje, maar heeft ook zin om een PR neer te zetten op dat ene segmentje of mee te koersen. De afmontage met Shimano Ultegra Di2 is dik in orde. De groep schakelt feilloos en de schijfremmen zijn lekker direct en goed te doseren. De hoge carbon Reynolds wielen maken de fiets helemaal af. En daarmee maakt Merida een fiets die voor een brede doelgroep geschikt is. De fiets is er in deze uitvoering in twee kleuren, dus mocht je deze kleur niet mooi vinden kun je ook nog kiezen voor een glanzend zwarte fiets met zilveren decals. Ten opzichte van zijn voorganger heeft de Scultura echt een upgrade gehad, en ik kan alleen maar zeggen: lekker gewerkt, Merida!

Meer info via Merida.