Merida Silex 7000 gravelbike

De gravelbike vervaagd de grens tussen mountainbikes en racefietsen zonder ze te vervangen. Merida’s Silex 7000 doet dat ook, en gaat daarin nog een stapje verder.

Merida Silex 7000 gravelbike buiten op een bospad

De Matte Groene Mist staat hem goed
De Silex 7000 zoals wij die kregen heeft echt een mooi kleurtje, vind ik. Groen zie je niet zo vaak, en dit is niet zomaar groen, maar Matt Fog Green. Een kleur van de natuur en dat past weer mooi bij het hele gravel-idee: er op uit trekken, op avontuur, van de gebaande paden afwijken. De kleur wordt overigens niet alleen voor hun gravelbikes gebruikt, hun Reacto Disc 8000-E voor 2020 komt er mooi uit in die kleur. De minimale branding op de Silex helpt ook. Er staat wel ‘Merida’ op, maar subtiel op de onderkant van de schuine buis. Op de binnenkant van de chainstay staat ‘Silex’, maar als je het niet weet, zie je het waarschijnlijk niet meteen.

Merida Silex 7000 gravelbike closeup van de schuine onderbuis

Mooi groen
Van die groene kleur moet je houden natuurlijk. Wij waren wel enthousiast over de kleur die in Merida’s 2020 collectie vaker terugkomt. Iets anders waar je van moet houden is de dikke en hoge voorkant. De stevige en ogenschijnlijk hoge balhoofdsectie is een tikje uit balans met de de slanke voor- en achtervork. De slooping bovenbuis maakt een behoorlijke slag naar beneden vanaf de voorkant waardoor dit nog eens visueel versterkt wordt. De stack is iets hoger als we die met andere fietsen vergelijken, terwijl de reach wat langer is. Dus je zit iets hoger, maar niet rechtop, mocht je dat denken. Als je in de weer gaat met spacers en een andere stuurpen kan je je zit nog wat aanpassen als je dit wilt.

Merida Silex 7000 gravelbike stuur en voorkant van de fiets

Stijf carbon frame
Door die slooping bovenbuis heb je een lange zadelpen (30,9 mm doorsnee) nodig om op de juist hoogte te komen. Zeker niet erg, want dan heb je weer extra profijt van het beetje flex dat die constructie kan bieden. En die is welkom, want we hebben het wel over een stijf CF2 carbon frame. CF2 is de trap onder CF4, het carbon waarmee de top-end frames van Merida zijn uitgerust.

Merida Silex 7000 gravelbike closeup van het bracket

Met gravel tussen het mountainbiken en wielrennen in, ligt het er echt aan waar je vandaan komt hoe je het rijden erop ervaart. De mountainbiker zal zijn dikke banden en vering missen, terwijl de wielrenner de dikke banden en comfort van de Silex zal omarmen. Alles is relatief en alles went. De 38c Maxxis Ramblers zijn snel met grip in de bochten door de grotere noppen op de schouders van de band. Ze zijn tubeless ready, maar komen standaard met een binnenbandje. Tubeless maken zou dus nog mooie extra zijn. Dat kan je zelf bepalen.

Merida Silex 7000 gravelbike met Maxxis Rambler banden

Uitblinken op eigen terrein
Op de technische stukken wanneer je bijvoorbeeld een MTB-singletrack meepakt kan het net even harder werken zijn op een gravelbike dan op een mountainbike. Op elke gravelbike overigens, zo ook de Silex. De onverharde paden – zonder al te veel boomwortels en gaten – is het terrein waarop hij echt kan uitblinken. En daar is hij natuurlijk ook voor gemaakt. Zodat je makkelijk kan afwijken van het asfalt en de natuur op kan zoeken. Maar niet ieder onverhard pad is strak belegd met schelpen, en dat is prima. Want de Silex laat zich ook prima door muller zand over de betere moddersecties sturen. Ok, scherpe rotsen en het grovere werk kan je beter aan de mtb overlaten, maar je komt een heel eind.

Merida’s eigen Expert GR stuur heeft een lichte flare. Die flare maakt je stuur op het laagste punt wat breder en het geeft je net wat meer controle bij technische stukken. De flare is nu 12°, wat overigens niet heel ongebruikelijk is, maar had van mij meer richting de 24° gemogen.

Merida Silex 7000 gravelbike van de voorkant gezien, op een bospad

Shimano GRX is een goede en logische keuze
Shimano heeft met GRX als enige een echt toegewijde gravelgroep. De Silex 7000 komt met een complete set 2×11 GRX810 componenten, waar je vaak ziet dat de GRX onderdelen gemixt worden. De extra brede remhendels en rubbers met extra grip zijn echt van meerwaarde, zeker als je je op een technisch stuk bevindt. Het 48-31 crankstel in combinatie met de 11-34 cassette biedt een perfect bereik voor gravelritten. Topsnelheden liggen lager dan op asfalt en als het echt steil en lastig wordt of als je veel tassen mee hebt, ben je blij met die 31/34 verhouding. Op het asfalt is het ook voldoende. Wil je toch harder, dan had je op je racefiets moeten stappen. Ik heb er ook een aantal ‘asfalt-only’ ritjes mee gemaakt en je hebt echt niet het ‘mountainbike op asfalt’ gevoel. Dat ligt uiteraard ook aan de banden.

Merida Silex 7000 gravelbike met Shimano GRX groep closeup

Écht een veelzijdige gravelbike, ook voor bikepackers
Gravelbikes worden vaak omschreven als veelzijdig, omdat je ze op verschillende soorten ondergrond kan inzetten. Ook door mij, zowel over onverhard als asfalt heb ik mij er prima mee vermaakt. Maar de Silex gaat daarin een stapje verder met die veelzijdigheid. De fiets heeft namelijk verscheidene extra nokjes. Die zijn welkom voor de bikepacker die graag goed uitgerust op pad gaat. Aan beide zijden van de voorvork voor bidon- of tashouders, onderaan bij het bracket voor een extra bidon en op de schuine buis een extra nokje zodat je keuze hebt of je de houder hoger of lager wilt plaatsen.

Merida Silex 7000 gravelbike closeup van de voorvork met nokjes voor bikepackers

Details
Merida Silex 7000
Getest in maat M
Groep: Shimano GRX 810
Wielen: Fulcrum 700 DB met steekassen
Banden: Maxxis Rambler 38c TR Exo
Gemeten gewicht: 8,87 kg
Adviesprijs: € 2.899,-
Alle info en waar je hem kan kopen: Silex 7000 bij Merida Bikes

Conclusie
Bij het testen van fietsen is het belangrijk om te onthouden waar de fiets voor gemaakt is. Bij racers is dat soms lastig, maar bij een gravelbike is dat wel duidelijk. Deze Merida Silex 7000 heeft dan ook zijn kilometers gemaakt over en door zand, schelpen, modder en gras. Maar hij heeft ook ritten gemaakt waarbij enkel het asfalt werd bereden. Je kan namelijk nog steeds aanhaken bij een groepje (en overnemen) als je dat wilt. Of je doet lekker je eigen ding. Het zijn meer de banden die hierbij doorslaggevend zijn dan de fiets zelf. De geïnstalleerde Maxxis Ramblers bieden veelzijdigheid en komen natuurlijk het meest tot hun recht op het onverharde. En veelzijdig is de Silex zelf ook. Niet alleen wat betreft het terrein dat je ermee kan bereiden, maar ook in functionaliteit. Alle nokjes bieden extra mogelijkheden voor bikepackers. Ben je op zoek naar een fiets die je weinig beperkingen oplegt en hou je een beetje van groen, dan zit je bij de Silex 7000 dus goed!

Merida Silex 7000 gravelbike closeup van Shimano GRX shifter
Merida Silex 7000 gravelbike voorkant
Merida Silex 7000 gravelbike schijfrem voorkant