We zien ze niet vaak, maar sinds de intrede van MTN-Qhubeka, dit jaar Dimension Data, zien we het merk in ieder geval wel wat vaker op tv; MET. We kregen de Manta, hun aeromodel, opgestuurd zodat wij er een mening over konden vormen.

De Italianen kwamen een tijd geleden al eens bij ons voorbij met de Stradivarius HES. Een prima helm die je haast wel klassiek mag noemen. Helaas gold dat lange tijd ook voor de rest van hun collectie want veel vernieuwing was er niet. Maar net als nagenoeg alle andere merken heeft MET nu ook een aerohelm in de collectie. De Manta was daarom een welkome verschijning, en ook meteen een opvallende. Niet dat er een standaard is voor aerohelmen, maar hij springt er wel uit. Dat weten ze ook met de kleuren te bereiken. Onze helm is bijvoorbeeld zwart van buiten, maar de hele binnenkant is helblauw. Anders, en dat vinden we altijd leuk. Of het ook je smaak is, is een tweede. De toevoeging HES heeft betrekking op de constructie. Deze zorgt ervoor dat de druk die ontstaat door compressie bij een klap wordt verdeeld over de gehele schaal van de helm.

Weinig gaten, veel lucht
Luchtgaten zijn traditioneel schaars bij een aerohelm. De Manta heeft toch zeven gaten als ingang voor de lucht. Ik heb er nog niet mee gefietst in de zomer, maar wel tijdens heel zonnige en daarmee ook warme dagen eind maart in de Algarve. En dat beviel prima. Wat mij opviel, met name bij snelheden boven de 35 km/u was het aanzuigen van de lucht aan de achterkant van de helm. Daar zitten ook nog eens zes gaten die daarvoor zorgen.

Belangrijk ook is de padding, die in feite de contactpunten met je hoofd zijn. Die is prima, erg comfortabel. Uit de wind was het bij het klimmen aardig warm, maar de Manta hield zich goed. Echter, bij een steile klim, vol in de Portugese voorjaarszon kwam toch wat zweet in mijn ogen. Bij lage snelheden zal de afvoer van zweet bij hevig transpireren een uitdaging zijn voor elke helm, maar opvallend genoeg had ik dezelfde ervaring bij de Stradivarius van een paar jaar geleden. Hier zat ook een siliconen strip bij die je ook als padding kan gebruiken, bedoeld voor heel warm weer. Deze strip wordt als extra meegeleverd bij de Manta. Er zit standaard een zachte absorberende padding in. De siliconen strip neemt geen vocht op. Dat blijkt ook zeker te kloppen, maar toch kan de afvoer van zweet op die plek beter naar mijn mening omdat het zijn weg langs de strip weet te vinden.

Licht en comfortabel
De pasvorm is heel goed, al is ieder hoofd anders. Met mijn 60cm hoofdomtrek is maat L in ieder geval perfect en ook met genoeg ruimte over voor een koerspetje of een muts. Wat ik persoonlijk belangrijk vind is dat een helm ook licht moet zijn. De Manta voelt niet alleen licht, maar is dat ook met slechts 240 gram. Dat maakt het dragen alleen nog maar comfortabeler. Je merkt pas hoe fijn dat is als je het verschil met een zwaardere helm zelf eens hebt ervaren.

Details
Adviesprijs: 199,95 euro
Gemeten gewicht: 240 gram
Dichtstbijzijnde verkooppunt

Plus
+ “anders” als het gaat om ontwerp en kleuren
+ Goede ventilatie
+ Lekker licht
+ Goede prijs/kwaliteit verhouding

Min
– Afvoer van zweet bij voorhoofd kan beter

Conclusie
Het mag lang geleden zijn dat MET wat nieuws te bieden had maar daar zijn ze met de Manta meer dan goed in geslaagd. Enige minpunt naar mijn mening is de afvoer van zweet. Dat heb ik zelf alleen ervaren bij steile klimmen in Portugal waar de zon even flink scheen. Op alle andere momenten had ik hier geen last van. Dat gezegd hebbende; ze hebben een mooie (ja, subjectief) aerohelm met goede ventilatie, pasvorm en een heerlijk laag gewicht weten te maken die ik vaker zal blijven gebruiken. En de Manta is kennelijk ook goed genoeg voor profs als Boasson Hagen en Cavendish. Als je daar dan ook nog een prijs van net geen 200 euro bij in beschouwing neemt kunnen we niet anders concluderen dan dat MET met de Manta een topper in handen heeft waarmee ze weer helemaal terug zijn.

Met-helmets.com

MET-Manta-HES-02 MET-Manta-HES-03 MET-Manta-HES-05 MET-Manta-HES-07 MET-Manta-HES-06 MET-Manta-HES-04

 

Tags: