Wanneer je de MET Rivale HES helm naast de door ons eerder geteste MET Manta HES aerohelm bekijkt, zie je meerdere overeenkomsten. Niet alleen qua uiterlijk, maar ook op het specificatielijstje. Zo maakt ook de Rivale helm gebruik van de HES technologie, hetzelfde afstellingssysteem en een deel van de ventilatiegaten komen overeen.
De helm is op het zicht in tweeën te verdelen: in dit geval een mat en een glimmend zwart gedeelte. Op de glimmende zijkanten en de achterkant zijn de overeenkomstige ventilatiegaten met de Manta te vinden. Het matte gedeelte, dat van de voorkant met de kromming van de helm naar boven loopt, daar verschillen de beide helmen. Er zijn namelijk meer ventilatiegaten te vinden op de Rivale. De helm wordt dan ook niet als volbloed aerohelm gepresenteerd, maar meer als een lichtgewicht en luchtige helm met een aerodynamisch design.
De helm is in vijf verschillende designs te verkrijgen. Onze zwarte helm met rode accenten is een ingetogen en chique variant. Maar er zijn voldoende kleurrijke alternatieven, voor de uitbundigere fietser. Zo is er bijvoorbeeld met veel oranje en dan is er nog de teamuitvoering met wit, zwart en geel waar Dimension Data for Qhubeka mee rijdt.
Veiligheid
De MET Rivale helm biedt niet alleen bescherming bij een val, maar de helm draagt ook bij aan het voorkomen van ongevallen. Zo maakt MET gebruik van een reflecterende sticker op de achterkant van de helm, zonder dat die overdag opvalt of het design van de helm verstoort. De veiligheid is uit te breiden met verlichting dat achterop het afstelsysteem past. Het Safe-T Advanced USB LED Light is apart verkrijgbaar en past op alle MET helmen met het Safe-T Advanced afstelsysteem.
Afstelling
Het afstellen van de helm gaat zonder moeite. De ring om het hoofd is aan de achterkant in te stellen, waarbij er standen zijn voor de omtrek en de hoogte. De verticale afstelling heeft vier standen die met kracht moet worden ingesteld. Dit voorkomt verschuiven van de standen en vaak is het instellen ook maar één keer nodig. Het afstellen van de omtrek gaat een stuk lichter. Het wieltje voor de omtrek van de helm loopt soepel met fijne stapjes. Persoonlijk vind ik het jammer dat het losser instellen van de omtrek zonder duidelijke klikjes gaat. Het effect is wel direct voelbaar, maar een klikje geeft een beetje meer zekerheid.
Licht en Snel
Het aerodynamische design zou zich volgens de gegevens van de fabrikant moeten uitbetalen in besparing van drie watt bij 50km/h. Dat is minder dan bij de MET Manta, maar je krijgt er meer ventilatiegaten voor terug. Of de helm merkbaar sneller is dan een helm zonder aerodynamisch design, dat kan ik niet zeggen. Wel kan ik zeggen dat tijdens een van mijn testritten, ik mijn persoonlijk record op een vast rondje heb weten te verbeteren. Of het aan de helm ligt, of door de impuls van het zomerse weer in mei daar heb ik geen wetenschappelijk bewijs voor.
Ondanks dat de Rivale voldoende openingen heeft, voelt de voorkant van de helm duidelijk warmer aan dan de rest van de helm. De warmte aan de voorkant zorgt niet voor overmatig zweten, maar is voelbaar aanwezig door het contrast met de rest van de helm. De rest van de helm voelt namelijk koeler aan.
De pasvorm van de helm is goed. Er zijn bij mij geen drukpunten aanwezig en de riempjes lopen goed langs de oren. De riempjes zijn dun, licht en soepel. Het rubber stukje, met het logo, op de riempjes is een mooi detail. Ook het lage gewicht (254 gram) draagt bij aan het draagcomfort. Dat de helm bijna 50 gram minder weegt dan mijn vorige helm is duidelijk merkbaar.
Details
MET Rivale HES helm
Adviesprijs: €129,-
Gemeten gewicht 254 gram in maat L
Vind hier het dichtstbijzijnde verkooppunt
Plus
+ Comfort
+ Gewicht
+ Goede prijs/kwaliteitsverhouding
Min
– Voelbaar contrast tussen koele achterkant en warmere voorkant
Conclusie
Dat de Rivale helm gebruik maakt van de technieken van zijn duurdere broer is terug te zien in de prestatie. Zo is de helm comfortabel, eenvoudig af te stellen en maakt hij deels gebruik van de aerodynamische technieken. De helm is volgens de gegevens iets minder aerodynamisch dan de Manta, maar daar krijg je meer ventilatiegaten voor terug. Toch heeft de helm aan de voorkant meer moeite met de hitte, dan de achterkant. Het contrast tussen de voor- en achterkant is voelbaar, maar leidt niet tot overmatig zweten aan de voorkant. Ook niet in de zomerse temperaturen van de eerste dagen in mei. De helm is met een adviesprijs van €129,- gunstig geprijsd en is op veel punten een goede helm.