Zo, dat zijn dikke wielen! Dat is letterlijk de eerste indruk als ik deze Newmen Streem Sprint Vonoa wielen in de handen heb. Lekker hoge velgen, dikke aero-spaken en ze voelen ook nog eens licht aan. Die leggen we straks even op de weegschaal, voordat ik ze in m’n fiets ga zetten. Het gaat om de Newmen Streem Sprint Vonoa wielen, met het S.66 achterwiel en S.60 voorwiel.

Lichtgewicht sprintwielen

Als ik de wielen op de weegschaal leg, weegt de set 1389 gram. Het voorwiel weegt 619 gram en het achterwiel 769 gram. Dat is in combinatie met een SRAM XDR-body. De wielen zijn ook verkrijgbaar met een Shimano-body en een body voor Campagnolo is apart verkrijgbaar. Voor een set wielen met velgen van 60 en 66 mm hoog, is dat erg licht. Hiermee laten ze op papier ook heel veel concurrenten achter zich als het gaat om gewicht. De wielen zijn gebouwd met hun eigen Vonoa aerowide-carbon spaken. Deze spaken zijn volledig van carbon en zijn daarmee 40% lichter dan stalen spaken, volgens Newmen. Ze wegen 2,9 gram per spaak en hebben een aerodynamische platte vorm. Het lage aantal en een laag gewicht per spaak scheelt dan aanzienlijk, en dat zie je terug in het totale gewicht.

Hooked tubeless velgen

De velgen hebben een interne breedte van 22 mm. Aan de buitenkant meet de velg 32 mm en daarmee is hij optimaal voor 28 mm en 30 mm banden. De velgen zijn hooked tubeless ready, en daarmee geschikt voor een breed assortiment aan banden. De velgen zijn gemaakt voor de geïntegreerde aero-ventielen van Newmen. Dit zie je goed door het grotere ventielgat, dat wordt dichtgezet met een kunststof kapje. Hierdoor worden de wielen nog meer aero omdat er geen ‘drag’ rondom het ventiel meer is.

Rij je tubeless, dan kan je in deze velg de Newmen tubeless aero-ventielen gebruiken. Daarnaast hebben ze in samenwerking met Tubolito ook specifieke binnenbanden. Hoe dit precies werkt, lees je verderop in het artikel. Overigens kan je de wielen ook gebruiken met reguliere ventielen. Deze kan je monteren met behulp van de meegeleverde spacer voor in het ventielgat.

Fade R CS naven uit eigen fabriek

De naaf in deze wielen komt ook uit eigen fabriek, en heeft de naam: Newmen Fade R CS. Deze heeft flenzen die geschikt zijn om de carbon Vonoa spaken te kunnen monteren. De naaf heeft 36 aangrijpingspunten en de body heeft 3 pallen. Dit moet zorgen voor een snelle aangrijping. Zoals gezegd is de body te verwisselen. De naaf en de body zijn gemaakt van aluminium. De naaf is erg slank.

De flens is voorzien van schroefdraad en ook aan deze kant worden de straight-pull spaken met een nippel gemonteerd. Hierdoor is het mogelijk om de spaken aan beide kanten aan te draaien, zodat de brede spaak niet getordeerd in de velg komt te staan. Dit zou namelijk veel luchtweerstand opleveren.

Geïntegreerde aeroventielen, 1,5 watt winst

Wat opvalt bij deze en andere Newmen wielen, is dat er geen ventiel boven de velg uitkomt. De speciale Schrader-ventielen zijn slechts 2 cm hoog. Zowel de gewone ventielen van een binnenband als de tubeless ventielen, worden met een ringetje vastgezet in de velg. Hiervoor heb je een speciale Valve-tool nodig van Newmen. Deze heeft een stervormige binnenkant zodat je de ringetjes kan aandraaien. Door kleine rubbertjes rondom het ventiel en in de tool kan je deze klemmen, zodat het ringetje er niet uitvalt, en in de velg terechtkomt.

Bij deze tool zit ook de adapter die je dan nodig hebt om de banden op te pompen. Deze adapter is een verloopstuk van Schrader naar Presta van 9,5 cm lang. Ook hier zie je aan de onderkant en net onder het ventiel, de stervorm. Hiermee kan je de ventiel-verlenger ook met de valve-tool aandraaien. Deze ventiel-verlenger steek je aan de bovenkant in de velg, en draai je op het interne ventiel.

Aan de bovenkant van deze adapter is het een normaal Presta-ventiel zoals je gewend bent. Als je de banden hard hebt, draai je de ventiel-verlenger er af, en plaats je het rubberen kapje over de opening in de velg. Zo is het gat afgedicht, en steekt er ook geen ventiel uit je velg. Volgens Newmen scheelt dit 1,5 watt bij 45 km/u. Dit zal ongeveer 5 seconden tijdswinst opleveren als je er 60 km mee rijdt. Echte marginal gains dus.

Dikke looks – subtiel geluid

Ik monteer de wielen in de Cube Litening Air fiets, die ik momenteel ook aan het testen ben. Daarbij is deze wielset een upgrade ten opzichte van de Newmen Streem C35/38 wielen, die al lekker direct sturen en stijf aanvoelen. Hoge velgen geven de fiets altijd een stoere en vooral snelle uitstraling. Persoonlijk vind ik deze S60/66 wielen beter passen bij de Cube Litening Aero, maar deze Litening Air ziet er zo ook een stuk sneller uit.

Maar dat is enkel de looks en dat zegt nog niets over de prestaties. Het monteren van een set Vredestein banden op de velgen gaat makkelijk zonder bandenlichters. Het monteren van de Tubolito binnenband met geïntegreerd ventiel is vergelijkbaar met het monteren van een tubeless ventiel. Het ringetje om vast te zetten zit intern en met het tooltje draai je dit makkelijk aan. Het oppompen met de speciale ventiel-verlenger is niet moeilijk en werkt prima, al is het net even meer werk dan je gewend bent.

Vanaf de eerste meters voel je dat het stijve wielen zijn. Ze reageren direct op de eerste aanzet, en sturen heel direct. Het mooie van hoge carbonvelgen is het mooie suizende geluid. Tenminste, op de redactie houden we daar wel van. Wat betreft geluid is de naaf precies het tegenovergestelde. Deze hoor je bijna niet en klinkt heel subtiel. Als je onderweg je benen stilhoudt is het geluid te zacht om te horen, door het windgeruis. En ook dat vind ik mooi, want zo’n luide ratel hoeft van mij niet. De naven zijn niet alleen stil, maar lopen ook erg soepel. Als ik de benen stilhoud, blijven de wielen lekker lang doorrollen.

Gemaakt om te sprinten

De stijfheid van de wielen voel je, en op mooi asfalt bolt dat heerlijk. Op klinkerstraten of ander slecht wegdek, voel je deze stijfheid terug in de hoeveelheid trillingen die doorkomen. Door te spelen met bandenspanning kan je hierin wel iets opvangen. Het voordeel van deze stijfheid zit vooral in het directe stuurgedrag en de directe en snelle aanzet tijdens het sprinten. Je merkt wat dat betreft echt goed dat ze daarvoor zijn gemaakt.

Wanneer het wat harder waait merk je dit bij het voorwiel. De stijve combinatie zorgt voor direct stuurgedrag, maar maakt het bij wat meer wind ook dat het een beetje nerveus kan aanvoelen. Dit is zeker niet overdreven en is eventjes wennen. Maar je houdt de fiets zonder problemen onder controle, ook bij windkracht 4. Het gewicht van de wielen is zoals gezegd erg laag. Zo licht dat het voor velen ook een upgrade zou zijn als klim-wielen. Waar het niet dat velgen van deze hoogte daarbij wel een risico met zich meebrengt in een afdaling waar wind staat en je met hoge snelheid naar beneden gaat.

Bij elke fietsrit die ik maak, moet ik mezelf eraan herinneren dat ik de ventiel-tool niet vergeet. Als je onderweg komt te staan met een lekke band, kan je zonder deze tool je band niet vervangen. Nu gaat dit meestal goed, omdat ik voor de rit mijn band oppomp en daarvoor deze tool ook nodig heb. Maar het is ook een paar keer voorgekomen dat ik zonder deze tool onderweg was. Gelukkig is het goed gegaan, anders had ik iemand moeten bellen om me op te halen. Dat is wel een puntje om rekening mee te houden.

Specificaties

Newmen Streem Sprint Vonoa S60/66 wielen
Carbon Aerowide straight pull spaken
Gewicht: 1389 gram (zelf gewogen)
Hooked Tubeless velgen met geintegreerde aero ventiel
Naaf: Newmen Fade R CS
Adviesprijs: € 1.680,-

Conclusie

De Newmen Streem Vonoa S.60/66 zijn een paar heel stijve wielen. Ze zijn echt gemaakt om hard mee te rijden en vooral te sprinten. Dat merk je heel goed aan de stijfheid. En daarin heeft Newmen weinig compromissen gedaan en daardoor mis je wat comfort. Die stijfheid merk je ook in het stuurgedrag en dat neigt tijdens de eerste rit een beetje naar nervositeit, maar daar wen je erg snel aan. Het directe sturen is iets dat ik wel kan waarderen, net als het subtiele geluid van de naaf. Deze grijpt snel en direct aan wanneer je gaat staan op de pedalen.

Het geïntegreerde ventiel werkt prima en is een mooie oplossing voor wedstrijdrijders die gaan voor marginal gains. Maar als amateur is het omslachtig doordat je constant een extra tool nodig hebt om je band op te pompen. Daarbij heb je ook nog het risico dat je het tooltje niet bij je hebt als je lekrijdt. De extra spacer is daarin een prima uitkomst, zodat je normale ventielen kan gebruiken. Wat betreft het gewicht en de prijs heb je voor € 1.680,- een erg fijne en stijve wielset, die heel dik oogt in je fiets. Als je op zoek bent naar een wielset om zo hard mogelijk mee te kunnen koersen en sprinten, zit je met deze Newmen wielen helemaal goed!

via Newmen