Als er een merk is dat de gravelscene vanaf het begin heeft omarmd, dan is het Schwalbe. Ze vieren al bijna een tienjarig jubileum wat dat betreft. In 2015 lanceren ze de Schwalbe G-One Allround en in 2019 wint Amity Rockwell de voorloper van Unbound met deze band. Al vanaf 2013 is Schwalbe bezig met het ontwikkelen van gravelbanden, en vandaag komt daar de Schwalbe G-One RX gravelband bij.

Naast de nieuwe band kiest Schwalbe er ook voor om de gravel line-up een vernieuwde en vooral meer overzichtelijke indeling mee te geven. Vanaf nu is er de Schwalbe line en de Schwalbe Pro line. In september waren wij te gast bij het hoofdkantoor van Schwalbe in het Duitse Reichshof, waar we alle ins en outs kregen over de nieuwe line-up en de nieuwe G-One RX gravelband. En daar maakten we ook de eerste kilometers met de G-One RX band.

Nieuw Schwalbe Race Pro karkas

Schwalbe kent vanaf nu dus twee lijnen voor de gravelbanden, waarbij de Pro line voor de pro’s en racende gravelaar is. Binnen de Pro line vallen de G-One R, G-One RS en de nieuwe G-one RX. Banden die gemaakt zijn om gravelwedstrijden mee te winnen. De Schwalbe line legt de nadruk bij de gravelaars die zoeken naar een stevige band met hoge lekprotectie waarbij gewicht en rolweerstand minder van belang is.

De Schwalbe G-One RX maakt gebruik van de nieuwe Pro Race karkas constructie, die vanaf nu gebruikt wordt voor de gehele Pro line. De wang van de band is opgebouwd uit drie lagen voor meer stabiliteit in de bocht en betere bescherming tegen lekrijden. Daarnaast maakt Schwalbe ook bij het nieuwe karkas gebruik van de V-Guard lekprotectie onder het loopvlak. Deze is 5 mm breder geworden en is nu 25 mm breed, zodat ook onder het loopvlak meer lekprotectie is. Alle banden zijn verkrijgbaar met een bruin of zwart karkas, waarbij Schwalbe de bruine kleur ’transparant’ noemt. Dit verschil zit dan puur in de kleur, want de technische eigenschappen van deze karkassen zijn hetzelfde.

Het gewicht van de band is hetzelfde gebleven en op onze weegschaal weegt de G-One RX in 40 mm 540 gram. De band is gemaakt van twee rubber compounds. Het loopvlak in het midden heeft een hardere compound. Hierdoor is hij slijtvaster en zal er ook minder rolweerstand zijn. Volgens de berekening van Schwalbe scheelt dit 10% ten opzichte van het vorige compound. Het compound aan de zijkant is zachter en zorgt daardoor voor meer grip, aldus Schwalbe.

De Schwalbe G-One RX gravelband

Als we op het hoofdkantoor van Schwalbe de G-One RX voor het eerst in handen krijgen, heb ik het idee dat ik een brede versie van de X-One R cross-band zie. En als ik ze naast elkaar leg is dit ook helemaal geen gek vergelijk. De G-One RX is namelijk de band die qua profiel de meest grove is, voor modderige en rotsachtige gravelparcoursen. Wat ook opvalt zijn de nieuwe looks met het nieuwe logo en in blauwe letters de letter ‘PRO’ die aangeven dat het om een setje Pro line banden gaat. De naam van de band staat in het herkenbare Schwalbe lettertype en achter de blauwe ‘PRO’ letters zie je welke afmeting de band heeft. Clean en overzichtelijk, als je het mij vraagt.

Dat hij geschikt is voor modder en rotsachtige ondergrond, zie je terug in het profiel. Dat heeft ruimte tussen de noppen zodat de band niet snel vol gaat zitten met modder. De ‘boomerang’ nopjes in het midden hebben dezelfde vorm als de snellere G-One R en dat geldt ook voor de licht gebogen nopjes naar de zijkant toe. Aan de zijkant van het profiel zie je weer meer terug van de X-One R cross-band, waarbij de hogere noppen worden afgewisseld met een brede nop die in de lengte van het profiel staat. Deze zal daardoor zorgen voor grip in de bochten en op schuine kanten. Het profiel van deze G-One RX is, zoals de naam ook wel aangeeft, een combinatie van de cross- en gravelband.

De G-One RX is verkrijgbaar in zes uitvoeringen. Daarbij hebben ze drie verschillende maten en twee kleuren. Je kan zoals gezegd kiezen uit een bruin of een zwart karkas in een 40 mm, 45 mm of 50 mm brede band. Daarbij is de 50 mm band een nieuwe toevoeging waarmee Schwalbe inspeelt op de parcoursen en wedstrijden die steeds heftiger worden. Deze toevoeging van de 50 mm wordt doorgetrokken in de gehele Pro line. Dat houdt in dat de G-One R en G-One RS vanaf vandaag ook in 50 mm verkrijgbaar zijn. Bij deze twee banden heb je daarmee keuze uit 35 mm, 40 mm, 45 mm of 50 mm. Daarbij zijn de smalle 35 mm en de brede 50 mm banden alleen verkrijgbaar in de bruine uitvoering. Alle banden uit de Pro line zijn, ongeacht afmeting of kleur, € 74,90 en daarmee houdt Schwalbe het lekker overzichtelijk.

Hollands weer in Duitsland

Als ik naar het buitenland ga, heb ik altijd het idee dat het beter weer zal zijn dan in Nederland. Nu ligt het hoofdkantoor van Schwalbe net achter Keulen, en tijdens onze perstrip is het dan ook typisch Hollands herfstweer. Fris, mistig en de regen wordt afgewisseld met motregen. Kortom, ideale omstandigheden voor de nieuwe G-One RX, want dat is natuurlijk waar we hier voor zijn. Tijdens de presentatie in de ochtend hebben de mechaniekers van Schwalbe onze gravelbike voorzien van een paar Schwalbe G-One RX banden van 40 mm. Op basis van mijn gewicht van 73 kg hebben ze de banden opgepompt. 2.1 bar in de achterband en 1.9 bar in de voorband.

We rijden weg bij het kantoor van Schwalbe en het duurt nog geen 1500 meter of we draaien het eerste bospad al in. De ondergrond is een beetje zompig en vooral erg nat. Wat ook meteen opvalt is dat de bospaden hier veel meer en vooral grotere stenen en keien heeft dan wij in Nederland gewend zijn. Waar ik bij mij in de regio (het oosten van Nederland) het hele jaar door prima uit de voeten kan met de G-One R, snap ik na een kwartiertje rondom Reichshof wel waarom Schwalbe met deze G-One RX komt.

Stevige grip op de keien

De regio rondom Reichshof is erg mooi, en Schwalbe heeft een mooie route uitgezet waarin veel verschillende ondergronden onder de banden doorrollen. Door het natte weer liggen veel paden er toch behoorlijk modderig bij, maar daar heeft deze band geen moeite mee. Je hebt veel grip en ook de diepere modder, kom je zonder al te veel moeite door. De route kent veel korte, steile klimmetjes, waarbij de grootste uitdaging zit in een klim van 20% over platgereden nat gras. We moeten staand op de pedalen meer dan 800 watt trappen om boven te komen, maar de band houdt stevig grip.

Het leukste van klimmen is natuurlijk het afdalen, en dat gaat hier met regelmaat op hoge snelheid over rotsachtige ondergrond. Ik merk dat ik gedurende de dag steeds minder aan de remmen zit, omdat de band betrouwbaar aanvoelt. Het soepele karkas kan zich goed vormen naar de ondergrond, voor goede grip. Ik heb hierbij wel ietsjes lucht uit de banden gelaten, zodat ze net iets meer trillingen kunnen opvangen. Onderweg doe ik dit op de gok, maar bij terugkomst blijkt dat ik op 1.8 bar in de voorband en 1.9 bar in de achterband zit. Op de natte keien houdt de band ook genoeg grip en krijg je niet het gevoel dat de band gaat glijden. Als we terug zijn bij Schwalbe merk ik op dat we geen enkele lekke band hebben gehad. Nu rijden we allemaal met een tubeless setup en zijn de banden nog geen 45 km oud, maar gezien de scherpe stenen die we onderweg tegen zijn gekomen had het mij ook niet verbaasd als we wel lek hadden gereden.

In de eigen achtertuin

Om een goed oordeel te kunnen geven over de banden, is het fijn om ze ook in je eigen omgeving te kunnen testen. Afgelopen twee maanden heb ik deze banden in alle verschillende omstandigheden kunnen rijden waarbij ik nog steeds van een lekke band bespaard ben gebleven. Ik rij met 1.8 bar in de voorband en 2.0 bar in de achterband, en dit is voor mij een prima bandenspanning. De grip van de band is ook bij een hogere bandenspanning goed, maar ik vind dit in combinatie met het comfort net even fijner.

Als het een mooie droge dag is, rij ik over de mooie gravelpaden van het Vliegveld Twente. De G-One RX heeft ook in droog weer lekker veel grip, maar je merkt wel dat er meer rolweerstand is ten opzichte van zijn snellere broers uit de Pro line. Het stevige karkas en de lekbestendigheid geeft me ook het vertrouwen dat ik de mountainbikeroutes met de nodige boomwortels wat sneller meepak tijdens mijn rit. Ik rij alle mountainbikeroutes uit de regio met mijn gravelbike en ik merk dat ik met de G-One RX net wat makkelijker doorstuur. Door de extra grip van de noppen aan de zijkant kan ik vooral de snelle en korte bochten lekker vlot door, zonder dat de fiets gaat glijden.

De controle en grip van de G-One RX maakt de mountainbike-routes en technische paden ook in natte omstandigheden mooi om te doen. Door het profiel heeft het dan ook wel wat weg van een smalle mountainbike band.

Specificaties

Schwalbe G-One RX Pro TLR (tubeless gemonteerd)
Breedte: 40 mm (ook verkrijgbaar in 45 mm en 50 mm)
Gewicht: 540 gram
Prijs: € 74,90

Conclusie

De nieuwe Schwalbe G-One RX is een heel stevige band, die door een soepel karkas en het grove profiel veel controle en vertrouwen geeft. Hij is daarmee ideaal voor de gravelaar die in de Nederlandse winter lekker wil door blijven rijden in het bos, en daarbij ook de modderige paden niet schuwt. Door het open profiel blijft modder niet plakken en is ook een mountainbikeroute geen probleem. In de zomer is deze band voor Nederlandse gravel aan de grove kant, al zou deze in de Limburgse afdalingen met scherpe stenen prima van pas komen.

Het nieuwe karkas is soepel en heeft een goede lekbestendigheid. De stevigheid maakt dit voor wedstrijdrijders ook een goede band bij de wedstrijden waarbij je over meer rotsachtige ondergrond koerst. De nieuwe Pro line heeft een goede prijs-kwaliteit verhouding. Het assortiment van Schwalbe is nu lekker overzichtelijk met drie verschillende profielen, twee kleuren en één prijs voor elke band.

Meer info via Schwalbe