Nimbl is al een aantal jaren aan de weg aan het timmeren met hun handgemaakte Italiaanse schoenen. Sinds 1 januari werken ze samen met Team Jumbo Visma en dat heeft hun naamsbekendheid en populariteit een enorme boost gegeven. Van Jumbo Visma is bekend dat zij niets aan het toeval willen over laten en op zoek zijn naar het beste materiaal dat er op de markt is. Het is dan ook een bewuste keus, onder andere op aanvraag van Jonas Vingegaard om met Nimbl fietsschoenen te gaan rijden. Nimbl stuurde ons eenzelfde paar Nimbl Ultimate schoenen op, om er achter te komen wat deze fietsschoenen zo uniek maakt.
Nimbl maakt lichtvoetige schoenen
Het eerste dat opvalt als ik de schoenen uit de doos haal is het lichte gewicht. De naam Nimbl is ook niet zomaar gekozen, want de Engelse vertaling van ‘nimble’ is vlug of lichtvoetig. Als ik mijn rechterschoen in maat 43 op de weegschaal zet geeft deze 187 gram aan. De linkerschoen weegt 191 gram en daaraan merk je dat het gaat om schoenen die met de hand worden gemaakt. Er is geen enkele schoen hetzelfde. Het verschil, hoe minimaal ook, kan bijvoorbeeld komen doordat het microfiber van de linkerschoen net iets ruimer is uitgesneden. Ondanks dat weegt één schoen al snel 50 gram minder dan vergelijkbare topmodellen.
Ambachtelijke en technisch paar schoenen
Nimbl heeft in Italië een eigen productieruimte waar ervaren schoenmakers de schoenen stuk voor stuk maken. Door de ervaring zorgen ze voor een strak afgewerkte schoen zonder vouwen of kreukels in het microfiber bovenwerk. Het bovenwerk wordt uit een stuk gemaakt en over de carbon kuipzool getrokken en verlijmd. Dit ziet er heel clean en strak uit en het geeft de schoen een mooie klassieke uitstraling. In het bovenwerk en de tong zijn er heel veel gaatjes te zien voor de ventilatie. Het microfiber is glad en daardoor heel makkelijk schoon te maken met een vochtige doek.
Ook de productie van de zool van deze schoenen gebeurd geheel in eigen huis. De carbon lagen voor de zool bestaan net als het bovenwerk, uit een stuk. Dat zie je goed aan de onderkant want er is geen onderbreking te vinden in de structuur van het carbon. De zool loopt in een kuip, zoals je ook ziet bij bijvoorbeeld een schaatsschoen. Dit loopt aan de zijkant verder door omhoog dan dat je aan de buitenkant kan zien.
Het microfiber bovenwerk valt ongeveer een centimeter over de carbon kuip. Hierdoor hebben de schoenmakers voldoende materiaal om het bovenwerk en de zool aan elkaar te verbinden met stiksels. Door de hoge carbon kuip en het minimale gebruik van microfiber zal er volgens Nimbl ook weinig tot geen rek op het bovenwerk komen waardoor de pasvorm ook na verloop van tijd goed blijft. Midden onder de schoen zitten een aantal ventilatiegaten en onder de hak en bij de tenen zit rubber ter bescherming van de zool als je er mee loopt.
De schoenen doe je dicht met twee Li2 BOA sluitingen, waarbij de voorste een extra lus heeft richting de voorvoet. De tong bestaat uit twee lagen microfiber met daartussen memoryfoam dat moet zorgen voor comfort. Slimmigheidje dat je niet ziet, is een klein stukje klittenband tussen de tong en het bovenwerk om ervoor te zorgen dat de tong niet gaat verschuiven.
Zo voelen de marginal gains
Als ik de schoenen de eerste keer aan doe, valt me op hoe laag ze bij de enkel zitten. Het sluiten gaat zoals je gewend bent met de twee BOA’s en we zijn klaar om te gaan. Het gewicht van de schoenen is zoals gezegd erg laag en dat merk je direct als je er mee wegrijdt. De voorvoet is redelijk breed en ik heb genoeg ruimte om m’n tenen te bewegen. Rondom de wreef en de enkel sluit de schoen mooi aan, al voel ik de hiel van m’n voet tijdens het lopen een klein beetje bewegen. Tijdens het fietsen heb ik hier geen last meer van en dat is toch ook waar deze schoenen voor gemaakt zijn. De eerste ritten moet ik een wennen aan de pasvorm en de schoenen moeten zich nog naar mijn voet vormen. Als ik de schoenen wat strakker dicht doe knelt het, en als ik de BOA weer wat losser doe zit het net te los. Tijdens de eerste week ben ik zo’n 4 a 5 keer bezig met het verstellen van de BOA’s, zoekende naar een fijne passing.
Het gewicht valt op tijdens het fietsen en dat geldt ook voor de stijfheid. De zool is enorm stijf en daar krijg je geen beweging in. Hij is niet te buigen en door de kuipvorm zit de schoen stevig om je voet. Klinkt wat gek, maar de kuipvorm maakt dat er geen zijwaartse beweging is van je voet in de schoen. Het microfiber bovenwerk helpt daar ook zeker bij, want dit sluit de schoen stevig rondom je wreef. Als je de schoen dichtdoet, zie je dat de tong mooi in het midden blijft zitten door het klittenband. Simpel en effectief want het draagt ook bij aan een stukje comfort. Niets zo vervelend als een verschuivende tong onderweg. Tijdens de testperiode is het lichte gewicht iets dat ik op den duur vergeet. Je raakt er heel snel aan gewend en pas als ik het afwissel met andere (zwaardere) schoenen valt op hoe licht ze zijn. De populariteit van Nimbl groeit heel snel en naast de renners van Jumbo-Visma zijn er veel World-Tour renners die bij ze aankloppen om een paar schoenen te bestellen.
Specificaties
Nimbl Ultimate Pro Edition
Prijs: € 499,-
Kleur: Wit met zwart (ook verkrijgbaar in combinatie met zilver, goud of zwart/goud)
Gewicht: 189 gram per schoen (kan een paar gram verschillen doordat ze met de hand worden gemaakt)
Conclusie
Zoals gezegd moest ik even wennen aan de schoenen en nu ze zijn ingereden, zitten ze heel comfortabel. Ze vormen zich naar je voet en je kan ze lekker strak aantrekken zonder dat dit voor knelpunten of brandende voeten zorgt. Door de stijve zool voel je dat de kracht direct op het pedaal wordt overgebracht. Het strak zittende bovenwerk zorgt ervoor dat je voet niet onnodig gaat bewegen waardoor de kracht ook efficient naar beneden op het pedaal wordt geduwd. Het kostenplaatje van een paar Nimbl schoenen is met € 499,- fors, maar daarvoor heb je schoenen uit het absolute topsegment. Dit zijn voor mij de meeste efficiënte schoenen waar ik mee heb gereden en daarbij zien ze er ook nog eens heel deftig uit en gaan met de week lekkerder zitten.
via Nimbl.cc