Een zadel moet als gegoten zitten, maar weet niet elke fietser het juiste zadel te vinden. Elk achterwerk is anders daarmee kan het moeilijk zijn het zadel te vinden dat er het beste bij past. Prologo heeft daar iets voor bedacht en rustte mijn achterwerk uit met het Nago Evo PAS CPC zadel.
Een zadel dat goed bij je past is belangrijk. Het is een van de drie contactpunten met je fiets. Wanneer dat niet goed samen gaat met je lichaam kan de lol van het fietsen er snel af zijn. Voor mij persoonlijk geldt dat ik niet lekker fiets op een zadel zonder uitsparing over het midden. En dan nog is niet elk zadel met zo’n uitsparing een succes waardoor de keuze voor mij behoorlijk beperkt wordt. Ik was dan ook erg benieuwd naar wat Prologo had bedacht om voor elk type renner (lees: achterwerk) het juiste zadel te kunnen vinden. Niet nieuw overigens, Cyril onderging hetzelfde al eerder in 2014 een testte een iets andere versie van de Nago Evo CPC. Omdat ik nogal kieskeurig ben wat betreft zadels wilde ik het systeem graag eens beproeven.
Prologo MyOwn
De Italianen gebruiken kortgezegd je fysiologische eigenschappen en je fietsprofiel om te bepalen welk zadel het beste voor je is. Ze noemen het systeem MyOwn. Oud prof Ludo Dierckxsens liet zien hoe dit in zijn werk gaat en dat is eigenlijk vrij eenvoudig. Eerst je profiel. Je geeft je geslacht en leeftijd op en wat voor fietser je bent. Dat laatste komt er op neer welke discipline je beoefend en hoe vaak je gemiddeld per week fietst. Het bepaalt voor het systeem of je een “friendly user” of “expert” bent.
Dan wordt gemeten hoever je zitbotjes uit elkaar staan. Een meting die vaker wordt gedaan voor het kiezen van een zadel. Hiervoor ga je op een kubus zitten met je hakken opgetrokken en een rechte rug. Vervolgens ‘maak je jezelf zwaar’, door 2 handvatten aan de kubus. Zodra je opstaat zie je precies de afdruk van je zitbotten in het memoryfoam van de kubus zitten. Die blijken bij mij relatief dicht bij elkaar te staan. Bij mannen is gemiddeld 95 tot 135mm en bij vrouwen 125 tot 165mm. Ik ‘scoorde’ 85mm. Dat wordt dus een smal zadel.
Een derde eigenschap die wordt vastgelegd is je mate van flexibiliteit. Hiervoor gebruiken ze een inclinometer om te meten hoe groot de hoek is van je onderrug wanneer je voorover buigt, zoals je ziet op de foto. De mate van flexibiliteit bepaalt hoe je bekken gepositioneerd is wanneer je op de fiets zit en daarmee weten ze ook welk vorm zadel het beste bij je past. Tenslotte wordt je BMI berekend. Dit bepaald mede de druk die het zadel te verwerken krijgt.
Vervolgens komt er een zadel uit het systeem ‘rollen’. In mijn geval de Nago Evo Pas CPC. Semi rond, waarbij andere modellen plat zijn (de Zero) en rond (de Scratch). Dit model van de Nago Evo is de eerste keus, je krijgt namelijk ook een paar alternatieven voorgeschoteld. De alternatieven verschillen vooral in prijs en soms ook in model. Het is niet zo dat je altijd gebonden bent aan één specifiek model.
Prologo Nago Evo PAS CPC zadel in de praktijk
Een klassieke mond vol, de naam van het zadel. Cyril had het ook al over marketingtermen in zijn review. Maar zo spannend is het allemaal ook weer niet. “Nago Evo” is de naam van het model. “PAS” staat voor Perineal Area System wat zoveel wil zeggen dat er een uitsparing is ten bate van je perineum en “CPC” staat voor Connect Power Control en slaat op de soort nopjes die op het zadeldek zitten. Die moeten volgens Prologo zorgen voor meer grip, betere luchtstroom en schokabsorptie. De laatste twee eigenschappen zijn moeilijk te voelen tijdens het fietsen, waarmee nog niet gezegd is dat het gebakken lucht is. Als ze ook maar klein beetje waarmaken van wat ze zeggen dat ze doen is het al meegenomen. De eigenschap die wél goed testen is, de grip, voldoet in ieder geval ruimschoots. Ik heb het als erg prettig gevaren in ieder geval. Het is niet zo dat je schuurpapier op je zadel hebt, waardoor je geen kant op kan, maar het CPC materiaal biedt net wat meer grip waardoor je makkelijk blijft zitten. Niet voor iedereen belangrijk, maar ik vind het fijn fietsen, zeker als ik wat dieper zit.
Maar past het zadel ook bij mijn achterwerk??
Daar kan ik vrij kort over zijn: ja! Al leek het in begin even alsof het zadel te smal was. Maar dan zou ik tegen de meting in gaan, dus dat zou raar zijn. Het bleek een kwestie wennen, aan het einde van de eerste rit was het al prima. Het zadel is vrij hard, maar dat vind ik zelf juist prettig, het is niet oncomfortabel. Belangrijker voor mij is dat het zadel geen druk uitoefent op mij perineum waardoor ik ook geen last van gevoelloosheid heb en daar ben ik erg tevreden over. Er zijn maar weinig zadels waar ik uren mee kan fietsen zonder klachten, en deze Prologo wordt aan het lijstje toegevoegd.
Het oog wil ook wat natuurlijk. Cyril vond het uitgesproken uiterlijk van zijn zadel minder, hij had de uitvoering in het wit. Ik heb de zwarte en die vind ik juist wel mooi. Alleen in het midden wat grijs, maar verder zwart met wat glanzende accenten. Niets op aan te merken. Wellicht was dit de uitvoering in wit anders geweest, maar dit zadel vind ik er dus goed uitzien.
Details
Prologo Nago EVO PAS CPC zadel
Breedte: 134mm (ook verkrijgbaar met 141mm breedte)
Kleur: Zwart (ook verkrijgbaar in wit)
Rail: Tirox (staal, ook verkrijgbaar in carbon)
Gewicht: 236 gram (gemeten)
Adviesprijs: EUR 149,95
Meer info over de Prologo Nago Evo PAS CPC en dealervinder
Plus
+ Prologo’s MyOwn systeem heeft een zadel uitgezocht dat goed bij mijn lichaam past!
+ CPC techniek werkt prettig als het gaat om grip
Min
– De CPC vlakken maken het uiterlijk van het zadel na gebruik minder strak
Conclusie
Gezien het resultaat kan ik wel zeggen dat Prologo’s MyOwn systeem goed werkt. Na het invoeren van gegevens en het opmeten, komt er een zadel uitrollen dat ook daadwerkelijk goed bij mijn lichaam, iets waar ik zelf al jaren slechts wisselend succes mee heb gehad. Geen last van gevoelloosheid en vele uren lekker fietsen zijn het resultaat. Het is ondanks de padding een hard zadel, maar wel het zit wel goed. Racezadels zijn bijna per definitie hard en dat is goed, als je maar niet direct op het carbon zit. Het CPC dient volgens Prologo meerdere doelen, maar in de praktijk zijn die niet alledrie even goed te voelen. De grip wel, en daar ben ik zeer over te spreken. Het zadel is met 236 gram niet extreem licht, maar zwaar kan ik het niet noemen. Alles bij elkaar, zeker inclusief de meting die je bij de dealer er gratis bij krijgt (bij aankoop), heb je voor 150 euro alles wat je achterwerk begeert!