Ridley introduceerde vorig jaar rond de Tour hun nieuwe stokpaardje: de nieuwe Noah Fast. Hun aero racefiets waar onder andere de snelle mannen van Lotto-Soudal op te zien zijn. We hadden hem al eens op de gevoelige plaat gezet, maar nu hebben we hem dan ook kunnen proberen.
En eerlijk gezegd zat ik er al even op te wachten, of te verheugen eigenlijk. Want een van de leuke dingen van ons werk is dat we ook met regelmaat op mooie, nieuwe fietsen kunnen rijden, en dit is er zo één naar mijn mening.
De Noah is altijd al het snelle aerodynamische model geweest in de collectie fietsen van Ridley. Je had al de Noah en dan is er nog de Noah Aero+ met hetzelfde frame, maar met geïntegreerde kabels. Deze Noah Fast is van de grond af opnieuw ontworpen. Grofweg zijn de lijnen herkenbaar, maar daar houdt het wel mee op. Alles is op elkaar afgestemd en geïntegreerd.
Typisch voor de Noah’s, en ook bij deze Fast, is de toepassing van Ridley’s F-Surface technologie. Dit zijn de inkepingen die je onder andere op de foto hieronder ziet op het balhoofd en de vork. Ze hebben ongeveer dezelfde functie als de putjes op een golfbal. Kort gezegd creëren ze achter de inkeping een mini-turbulentie waardoor de lucht beter de lijnen van het frame volgt.
“Integratie” is dus het sleutelwoord bij de Noah Fast. Het doel daarvan is om zo min mogelijk uitstekende onderdelen te hebben, alles moet zo goed mogelijk in elkaar overlopen om de luchtstroom in goede banen te leiden. De voorkant is hiervan een goed voorbeeld, vind ik. Je ziet hoe de vork overloopt in het balhoofd en hoe ze dit doortrekken via de spacers naar de cockpit. Je ziet de naden wel, maar als je met je vingers er overheen glijdt voel je hoe alles netjes in elkaar overloopt.
Het volledig geïntegreerde stuur oogt heel slank, maar is toch echt heel stijf. De stuur is van boven gezien misschien wat breed, maar van opzij juist weer vrij dun. De lijn van de stuurpen loopt mooi door in het stuur. En het is één geheel, maar het is er in lengtes van 90 tot 130 mm. Ook de hoogte is aan te passen met de spacers waardoor je dus altijd jouw positie kan verkrijgen. In de breedte kan je kiezen uit 40, 42 en 44 cm. Zorg dus dat je van te voren goed weet wat die moet zijn. Zoals je op de foto’s kan zien zijn de shifters iets te ver naar voren geplaatst, maar zo hebben we de fiets ontvangen. Persoonlijk zou ik ze liever iets hoger in de bocht plaatsen, dat rijdt wat comfortabeler omdat je pols dan niet zo ver hoeft te ‘knikken’.
Ranke verschijning
Je ziet daarom ook nergens kabels, geen zadelpenklem en bijna geen boutjes, maar ze zijn er wel. Netjes gedaan dus. Het ‘schone’ aanzicht van de fiets hierdoor, wordt voor mij nog eens versterkt door zijn ranke verschijning. Veel aerofietsen zijn – met name van de zijkant gezien – vaal vrij fors. Dikke buizen lijken het dan van de zijkant, terwijl ze van boven gezien juist weer heel smal en dun zijn. Bij de Noah Fast lijkt het een beetje om de middenweg te gaan. De buizen zijn niet extreem dik of dun, het is mooi in balans.
Het maakt de fiets echter alles behalve bescheiden want hij ziet er heel snel uit, als je dat zo mag zeggen. De lijnen zijn strak en die worden nog eens iets versterkt door de kleuren. Het is vooral de cockpit die de fiets een snel en agressief uiterlijk geven. De stuurpen maakt een kleine negatieve hoek en doordat alle kabels intern lopen ziet het er allemaal erg goed uit. De foto’s van de zijkant geven dit goed weer.
Een allegaartje, maar dan wel een goede
De fiets is een beetje een allegaartje, maar in positieve zin. Het schakelen gaat volledig met Shimano Ultegra Di2, waar je maar moelijk kritiek op kan hebben. Het is een bewezen groep. Het remmen gaat ook met de groep, maar daar zie je dat er niet voor de kenmerkende Shimano Ultegra ICE rotor is gekozen, maar voor SRAM’s Centerline rotor. Best opvallend, zeker voor een productiefiets. Maar ik kan mij er wel in vinden want de rotors zien er simpelweg mooi uit en de prestaties doen niet onder voor die van Shimano, hoewel ik ze niet in extremere omstandigheden zoals heel lange afdalingen in de Alpen heb getest.
Een ander voorbeeld zijn de Rotor Flow cranks. In de eerste plaats zien ze er goed uit vind ik. Rotor heeft ze ontwikkeld als aerocranks, ze zijn ook helemaal dicht in combinatie met het NOQ kettingblad, eveneens van Rotor. Vanwege de uitstraling en aero-eigenschappen een logische keuze, maar het gaat ook om een inmiddels ietwat verouderd crankstel dat niet meer in de collectie van Rotor zit. Niet per se erg omdat het er goed uitziet en bovenal ook goed werkt, het schakelen ging vlekkeloos.
Ook een prettige keuze vind ik de Vittoria Corsa 25 mm bandjes. Toch het beste dat Vittoria in huis heeft als het gaat om clinchers, rolweerstand en uitstraling. Ik heb de banden al eens getest en rijd er nog regelmatig mee naar tevredenheid. Ze lopen lekker licht, dankzij de 25 mm breedte comfortabel en zien er goed uit. Dat Ridley voor deze banden kiest vind ik dan ook een plus. Als je een beetje fiets zijn ze met een seizoen wel op, maar als je het loopvlak regelmatig even afveegt na je rit kan je de levensduur nog wat rekken.
De carbon wielen komen uit eigen huis, van Forza. Het huismerk van Ridley waarmee je veel van hun fietsen uitgerust zal zien als het gaat om componenten en wielen. Zo ook bij deze Noah Fast, al geldt het nu alleen voor de wielen. De R45 wielen zijn 45 mm hoog, een fijne allround maat vind ik, 26 mm breed en hebben een heel net – opgegeven – gewicht van 1528 gram. De 350s naven zijn misschien niet de lichtste, maar je krijgt wel DT Swiss kwaliteit en betrouwbaarheid terwijl ze prijs iets drukken. De wielen zijn een goeie match met de fiets. De breedte past goed bij de 25 mm bandjes, ze zijn stijf en accelereren vlot. En dat is precies wat deze fiets nodig heeft, want hij is duidelijk niet gemaakt voor een rustig rondje toeren.
Voor het echte werk
Zo snel als de fiets eruit ziet, zo gedraagt hij zich ook. Hij voelt zich het meest op zijn gemak bij snelheden boven de 30 km/u, liefst nog – veel – harder. Het lijkt alsof de fiets dan in een soort race-modus gaat. Er verandert natuurlijk niets aan de fiets, maar je voelt dat alle aerodynamische eigenschappen zich dan juist het meest laten gelden. Bij lage snelheden dienen ze ook niet meteen veel nut, het zijn juist de sprints, ontsnappingen en afdalingen waar in kan en moet uitblinken. Lekker diep onderin de beugels pakken, op de pedalen gaan staan en knallen dus. We hebben de fiets in de koude wintermaanden getest waardoor het weer ons af en toe parten speelde, maar toch viel er genoeg plezier aan te beleven. De fiets nodigt je uit om net even wat harder te gaan dan je in eerste instantie van plan was.
Persoonlijke touch
Misschien kijk je er niet meer raar van op, maar er toch maar heel weinig merken van het Ridley-kaliber waarbij je de kleuren van de fiets naar wens aan kan passen. Je kan er met de online tool echt een unieke fiets van maken, mocht je zo creatief zijn. Die creativiteit kost je dan € 500,- extra. Er is ook nog de Pureline met een aantal alternatieve ontwerpen. Daarvoor betaal je € 250,- extra. De fiets is er ook nog met velgremmen en is er ook als frameset. Als complete fiets is hij er met Shimano Ultegra mechanisch, Ultegra Di2 en Campagnolo Super Record.
Details
Frame: Noah Fast Disc, 60T-40T-30T High Modulus Unidirectional Carbon, In-Mould F-Surface Technology
Vork: Noah Fast Disc, 60T-40T-30T High Modulus Unidirectional Carbon, In-Mould F-Surface Technology
Groepset: Shimano Ultegra Di2
Crankstel: Rotor Flow 52-36
Cassette: Shimano Ultegra 11-28
Remmen: Shimano Ultegra Di2
Wielen: Forza R45 19cc DB
Stuur: Ridley Fast Integrated Cockpit
Stuurpen: Ridley Fast Integrated Cockpit
Zadelpen: Komt bij frame
Ketting: KMC 11sp
Zadel: Selle Italia SLR
Banden: Vittoria Corsa 25mm
Gemeten gewicht in maat M: 7,86 kg
Adviesprijs € 7.899,- (compleet € 6.499,- met Ultegra mechanisch, € 8.999,- met Campa Super Record 12-speed en € 4.499,- voor een frameset)
Alle info bij Ridley
Plus
+ Mooi geheel, alles is op elkaar afgestemd
+ Goed in waar hij voor gemaakt is: snelheid
+ Stijf
+ Eigenzinnige afmontage
+ Wielen i.c.m. Vittoria Corsa G+ 25 mm bandjes
Min
– geen
Conclusie
Zoals het een topmodel betaamd, is de Noah Fast niet een allemansvriend. En dat hoeft ook niet. Sterker nog, ik vind het juist goed. Want het gaat hier om een wedstrijdfiets die heel goed is in waar hij voor gemaakt is: presteren op hoge snelheid. Hij nodigt je er ook echt voor uit, want je voelt hij in zijn element komt als je snelheid opvoert. En dat geeft een heel fijn en vertrouwd gevoel want alles aan de fiets is hier ook op afgestemd. Van het heel fraai ogende en stijve geïntegreerde stuur, de 45 mm carbonwielen i.c.m. de Vittoria Corsa bandjes, het Rotor aero crankstel tot de Ultregra Di2 Disc groep aan toe.
Alles klopt wel aan de fiets, ik kon dan ook geen echt minpunt ontdekken. De prijs van de Noah Fast is natuurlijk niet gering, het is duidelijk geen koopje. Maar het is wel een passende prijs die ook in lijn is met die van andere high-end aerofietsen. Je kan er ook overigens ook prima mee toeren maar dat is toch een beetje alsof je met je Porsche 911 RS op de snelweg je aan de maximum snelheid aan het houden bent. Het kan wel, maar je wil meer. Maar net zoals het luxe interieur in de Porsche, biedt ook de Noah Fast genoeg comfort om ook wat rustiger te rijden. Althans, als je je kan inhouden…