Die snor, dat is toch altijd het eerst waar ik aan moet denken als ik de naam van Tom Ritchey op een frame of onderdeel zie. De man heeft zijn uiterste best gedaan om van zijn persoonlijkheid/uiterlijk een merk te maken, en met succes. Op de Ritchey Swiss Cross Disc die we testen staat dan ook een fraaie illustraties van de grote man, uiteraard met snor. Voor wie even niet weet waar we het over hebben, hier vindt je meer info over deze mede-grondlegger van het mountainbiken.
Terug naar onze test-fiets. De Swiss Cross is één van de vier modellen met een racestuur van Ritchey op dit moment, de andere zijn de Logic 2.0 en is een volbloed stalen wegracer en de Break-Away. De Swiss Cross lijkt veel op de Logic, maar is dankzij andere afmontage, licht afwijkende geometrie en de opvallende 35mm banden duidelijk een veldrijd/cyclocross monster. Althans, zo ljkt het. Beetje verwarrend is de naamgeving van beide modellen, de Swiss Cross is namelijk wel gemaakt van zogenaamde Logic Tubing, een ‘eigen’ staal variant van Ritchey die butted is om gewicht te besparen, maar waar verder weinig specifieks over te vinden is. Overigens worden beide modellen ondanks dat ze er lekker Amerikaans uitzien gewoon in Taiwan gemaakt en daar doen ze niet geheimzinnig over, het staat met een forse sticker gewoon op het frame. Volgens ons niks mis mee aangezien meer dan 90% van alle frames uit China danwel Taiwan komen vandaag de dag.
Eerste indruk
De eerste indruk is in dit geval niet helemaal de eerste, ik heb de Logic 2.0 namelijk hoog op mijn verlanglijstje staan als volgende racer. De Swiss Cross is dus de stoere variant daarvan en qua frame lijkt er op het eerste gezicht weinig verschil, maar als je goed kijkt (of beide geometriëen op papier naast elkaar legt) zie je dat elke buis en hoek net even anders is. De Swiss Cross is bijvoorbeeld compacter, heeft een hoger bottom bracket en een iets andere balhoofdhoek. Details die niet direct opvallen maar die zeker invloed hebben op het stuur- en rijgedrag. Naast deze technische verschillen is de ruimte voor die 35 millimeter banden natuurlijk een in het oog springend verschil. De fiets staat, dat moet gezegd worden. Niet alleen ik, maar ook bijna iedereen die ik tegenkom tijdens de test is vol lof over het uiterlijk. Waarschijnlijk een combinatie van ingetogen en smaakvolle vormgeving en het feit dat vrijwel elk onderdeel ook van Ritchey zelf is en dus de bekende WCS/ wereldkampioenchaps-kleurstelling draagt. Frame, zadel- en stuurpen, stuur, wielen, zadel en zelfs het profiel van de banden zijn voorzien van Ritchey logo. In totaal telden wij er zo’n 50 op de hele fiets. Misschien wat overdreven, maar het houdt de fiets visueel bij elkaar en maakt dat ‘ie duurder oogt (en wordt ingeschat) dan hij is.
Om te beginnen gaan we de fiets maar eens gebruiken waar ‘ie voor bedoeld is: modder ploegen. Helaas is de lokale cross competitie net afgelopen en moeten we het doen met wat rondjes op een verder leeg parcours, rondjes op een MTB traject en tochten in de buurt waar asfalt en onverhard afgewisseld worden. Op vrijwel elk onverhard terrein maakt de Swiss Cross indruk. Ik ben zeker geen ervaren crosser, maar heb wel mountainbike-ervaring en merk dat ik ontspannen op de fiets over verschillende soorten terrein dender. Zoals bij al dit soort capriolen, bandenspanning is alles! Is de ondergrond zacht, dan helpt een lagere bandenspanning ook. Maar ik heb ook over een keihard bevroren Lage Vuursche parcours gereden en dan wil je toch iets meer bar in de (helaas niet tubeless) banden. De fiets keert en draait lekker kort, maar is zeker niet zenuwachtig, de carbon vork zorgt voor een relatief laag totaalgewicht en is ook nog eens opvallende vergevingsgezind voor zon’n recht model. Pluspunten geef ik ook aan het lekker dikke stuur. Hoewel ik geen uitgesproken grote handen heb, is de grip perfect en helpt het dat vanaf de bocht het stuur een licht knik naar buiten maakt. Hierdoor heb je onderin de beugels meer controle over de fiets als je naar beneden gaat of hard over bevroren zandpaden knalt. Bij een aantal drops op het MTB parcours merk ik dat deze crosser toch weer minder relaxt reageert dan een mountainbike. Niet raar, want hij is voor het hele korte springwerk ook niet echt bedoeld, maar het kan er wel degelijk mee. Overal komt de Swiss Cross heel zeker over en moedigt ‘ie me aan om harder over het terrein te gaan dan ik misschien kan, pluspunten dus. Tot slot de schijfremmen, het blijft voor mij toch een haat/liefde verhouding met die dingen. Aan de ene kant remmen ze (zeker deze hydraulische Shimano Ultegra versies) echt perfect. Je hebt totale controle over de dosering bij elke snelheid, maar als er modder of viezigheid op de schijven komt, dan klinkt het meteen alsof je fiets enorm pijn heeft. Piepen, kraken, schuren, het klinkt allemaal verschrikkelijk en gaat ook een beetje in je hoofd zitten. Praktisch: ja, gevoelsmatig: ik twijfel nog.
Maar wat als…
Gedurende de ritten in december en januari groeide opeens een idee in mijn hoofd. Wat als je nu maar één fiets zou kunnen en mogen kopen, en je wil er alles mee kunnen doen, van toeren tot veldrijden. In deze tijd waar duurzaamheid terecht op de agenda staat is het best een legitieme vraag, hoewel het keihard indruist tegen Velominati regel #5. Dus is het tijd voor de meer gemixte ondergrond. Ik neem de fiets een paar keer mee tijdens groepsritjes waar wordt doorgereden, maar snelheid niet alles is, zogenaamde social rides. Ik kom in eerste instantie lekker mee voor mijn gevoel, maar merk dat ik meerdere keren tijdens de tweede helft van de tocht toch echt naar de staart van de groep afzak… en daar ook blijf. Want hoewel de Ritchey een comfortabele fiets is waar je prima mee over verhard terrein kunt rijden, gaan vooral de 35mm banden vooral boven een snelheid van zo’n 28/29 km/uur tegen je werken. NIet gek natuurlijk, gezien hun breedte en profiel. Kom je echter een stuk zand, klinkers of anderszins ruwere ondergrond tegen en de Swiss Cross spuit voor je gevoel vooruit. DIt was vooral merkbaar tijdens een aantal zanderige, rechte stukken tijdens een rit over de Veluwezoom. Van mijn plek achterin de groep fietste ik zonder extra inspanning niet alleen naar de kop van de groep, maar ook er vooruit, de Ritchey was hier duidelijk in zijn element. Ook tijdens regen of zelfs nog gladdere wegdeksituaties zoals ik ook tegenkwam tijdens de testperiode zijn de banden een zegen. Geen enkele keer twijfelde ik in een bocht of voelde de fiets onzeker aan. Die stabiliteit is iets dat je tijdens winterse ritten echt gaat waarderen.
Tijdens de test werd ik steeds nieuwsgierig naar het weggedrag van deze fiets met andere banden. Ik weet dat de geometrie gelijk blijft maar toch, misschien kun je hiermee deze modderfiets wel in een echte allrounder te veranderen zoals bijvoorbeeld de GT Grade die we een tijd geleden testten. Ik verruilde de crossers voor 25mm Michelin Pro4 Service Course slicks (meteen ook de minimale geadviseerde breedte volgens Ritchey) en ging wederom op weg. Wat direct meeviel was de nieuwe look. De looks van de Swiss Cross stonden nog steeds als een huis, het bleef complimenten regenen. En het weggedrag? De perfecte mixt tussen comfort, snelheid en directheid als je het mij vraagt. Toegegeven, echte wegfietsen, zeker met carbon frames zullen sneller en directer reageren op input van de pedalen, dus als je wedstrijden wilt gaan rijden dan zou ik nog even verder kijken. Maar als ontspannen toeren op tempo je ding is en je avontuurlijk bent aangelegd qua ondergrond keuze, dan heb je zeker met een lichter rollende band 2 kneitergoede fietsen voor de prijs van 1 met de Ritchey Swiss Cross, waarbij ik het vermoeden heb dat als je de test zou omdraaien (dus gaan veldrijden met het wegframe, de Logic 2.0) je minder makkelijk die overstap maakt. Ik heb zelfs met volle winterwind tegen op een asfalt enorm genoten van een cross-fiets, nou jij weer.
Conclusie
Wat begon als een test van een crosser, eindigde in rijden met één van de meest allround fietsen die ik tot nu toe heb leren kennen. Helaas heeft de Swiss Cross geen oogjes voor bagegerekken, anders dan zou ik nu op de ‘bestel’ knop duwen. De fiets raakt voor mij precies het juiste midden tussen comfort, snelheid en stijl. Ja er zijn snellere, lichtere, exotischere en completere fietsen te koop, maar deze Ritchey doet heel veel dingen zo goed en oogt daarbij als een eerlijke, stalen fiets met het karakter van een kampioen met een grote ouderwetse snor. Hij staat er niet alleen op, hij zit ook in deze fiets! Als je af en toe een set banden wisselen geen probleem vindt kun je bijna alles aan met deze fiets, van de Ventoux op vrijdag tot een strandrace op zaterdag en zondag nog even een cross, het kan allemaal. Dankjewel Tom.
Pluspunten
+ veel complimenten
+ complete fiets, mooi plaatje
+ zeer comfortabel
+ misschien wel de ideale fiets…als je er maar 1 mag kopen
Minpunten
– schijfremmen soms wat lawaaierig
De Ritchey Swiss Cross is in Nederland te koop bij verschillende dealers. De officiële adviesprijs voor de Disc versie zoals wij testen is € 3.999,-