Schwalbe G-One Allround Evo

Op zoek naar een gravelband, maar weet je nog niet precies wat je er allemaal mee gaat doen? Dan maak ik je de keuze makkelijk: probeer de G-One Allround.

Bandenfabrikant Schwalbe begeeft zich al geruime tijd op gravelvlak met de G-One en in de loop van de tijd zijn er verschillende smaken van op de markt gekomen. Zo heb je de Speed, Bite en Ultrabite. De namen spreken voor zich en dat geldt ook voor deze band, de Allround. Niet specifiek voor snelheid of grip in zand, maar wat van beide. Dan blijft er dus ook maar weinig over om zich onder te verschuilen

Schwalbe G-One Allround Evo

Voor de goede orde, het gaat in ons geval om de G-One Allround Evo MicroSkin TLE. Met OneStar compound. Een mond vol, maar het zijn wel allemaal eigenschappen van de band:

  • G-One: de naam van de bandenlijn. Met G van Gravel
  • Allround: het type. Een band die zowel geschikt voor asfalt als gravel als onverharde paden (trails)
  • Evo: staat voor Evolution Line. Dit kan je zien als een luxere uitvoering t.o.v. de Performance Line. Dat uit zich onder meer in een ander rubber en lager gewicht
  • MicroSkin: dit is een zeer dicht geweven microvezel dat samen met het karkas en compound (rubber) gevulkaniseerd wordt. Het zorgt voort hoge luchtdichtheid, stabiliteit en versterkte zijwanden van tubeless banden
  • TLE: Tubeless Easy. Dit is de laatste techniek van Schwalbe die tubeless banden heel licht maken en de installatie makkelijk.

Een hoop termen en namen dus bij deze band. Het is een hoogwaardige band voor gravel die geoptimaliseerd is voor tubeless gebruik en toch een laag gewicht heeft. Daar komt het zo’n beetje op neer. De Allround band is breed inzetbaar volgens Schwalbe, maar minder geschikt bij nat weer. Dan wil je als je offroad wilt gaan rijden wat grovere noppen die verder uit elkaar staan.

Tabel van Schwalbe m.b.t. het gebruik van de verschillende G-One banden
Schwalbe G-One Allround Evo

De mtb test
Ondanks dat Schwalbe lekker scheutig is met marketingtermen en namen, zoals zoveel merken dat doen, blijken toch heel veel van hun beweringen te kloppen naar mijn idee. Een van de eerste ritten die ik er mee maakte had meteen alles. Die ging over het asfalt van Abcoude naar Driebergen om daar een paar kilometers van de plaatselijke mtb-route te rijden en vervolgens weer terug naar Abcoude. Veel asfalt dus, maar ook veel door de bossen. Het viel mij op de terugweg eigenlijk pas op hoe makkelijk de band rolt over het asfalt. Heerlijk licht met redelijk goede grip in de bochten. Op de heenweg zat er wel wat meer lucht die ik voor de mtb-route heb laten ontsnappen, maar toch viel het niet tegen. Misschien is dat ook omdat het tegen de verwachtingen ingaat. Over de droge mtb-route hield de G-One Allround zich goed, al waren sommige scherpe bochten met los zand iets te veel van het goede. Zowel de fiets (stalen Specialized Sequoia) als de banden zijn eigenlijk niet geschikt voor deze route, maar daarom juist een goede test om ze eens het vuur aan de schenen te leggen.

Schwalbe G-One Allround Evo

Geen probleem!
Na die rit had ik de smaak te pakken en zijn de G-One’s niet meer van de fiets af geweest en werd het mijn do-it-all fiets. Dat klopte ook wel redelijk, al was soms een ‘echte’ racefiets noodzakelijk voor het snellere werk over asfalt. Maar voor al het andere pakte ik deze. Ook voor de vakantie door België en Frankrijk waar ik in de Vogezen soms iets te steile en rotsachtige bospaadjes (bleek achteraf beneden) meepakte. Toch ben ik er nooit mee de mist in gegaan. Geen glijpartijen en nooit lek. Ook het betere klim- en daalwerk (over asfalt) rondom Gérardmer heb ik er niet mee geschuwd en was ik heel blij met de banden toen er op volle snelheid in de afdaling opeens een strook onverhard tussen zat. No problemo!

Schwalbe G-One Allround Evo

Die vakantie bevestigde het voor mij. Deze G-One is écht een allrounder. Op pad gaan met het gevoel elk terrein aan te kunnen is heerlijk. Je kan letterlijk van de gebaande paden afwijken zonder in de problemen te komen. Ze hebben mij nooit in de steek gelaten al zal ik bij heel natte en modderige omstandigheden voor offroad iets grovers willen hebben.

Schwalbe G-One Allround Evo

Details
Schwalbe G-One Evo Allround MicroSkin TLE
Maat: 700x38c / ETRTO 40-622 / 28×1,50
Gemeten gewicht: 480 gram
Adviesprijs: € 59,90

Conclusie
De Schwalbe is perfect voor de fietsers die vaker het onverharde willen opzoeken zonder te weten wat ze precies nodig hebben. Maar ook perfect voor de fietser die precies weet wat hij wil: snelheid en grip op het asfalt en snelheid en grip op gravel en zandpaden. Ik had ook de tekst van de Schwalbe-site kunnen copy-pasten, want er is geen woord van gelogen. De G-One Allround kan het allemaal en is daarmee een uitkomst voor de fietser die met regelmaat van terrein wisselt, natte omstandigheden daargelaten. Je hoeft simpelweg minder van band te wisselen. Hij laat zich makkelijk monteren, is natuurlijk tubeless, en ondanks heel veel kilometers on- en offroad nooit lekgereden. Topband!

Schwalbe G-One Allround Evo