Scope is niet het eerste merk uit Nederland dat carbon wielen levert. Maar toch staat er met terechte trots ‘Developed in the Netherlands’ op de website van Scope. Want dat slaat bij de carbonwielen van Scope niet alleen maar voor de velgen zoals bij veel merken, maar ook voor de naven. Met een flinke dosis wielerervaring (ex-profs) en de samenwerking met de TU Eindhoven, weten de oprichters Nieck Busser en Rik Kusters echt waar ze het over hebben. De hele website doet dan ook zeer technisch aan. Termen als aero, stijfheid, remprestaties en flensbreedte komen regelmatig voorbij. Aan alles is gedacht en alles is uitvoerig getest. En hoe ingewikkeld de techniek achter deze wielen allemaal lijkt, de line-up is lekker overzichtelijk.
Voor de racefiets zijn er drie types : de R3, R4 en R5. De drie types geven je de keuze uit een 30mm, 45mm of 55mm hoge velg. En voor alle drie de versies is er een velg- en schijfremversie. Voor gravelracers en mountainbikers is er trouwens sinds kort ook een wiel, de O2. Alle wielen hebben dezelfde prijs van € 1398,-, zodat je niet op basis van geld, maar op basis van gebruik een wiel kiest. De R3 met de 30mm hoge velg is voor de klimmer, de R4 met de 45mm hoge velg wordt gezien als de allrounder en de R5 met de 55 mm hoge velg is voor degene die op zoek is naar optimale aerodynamische prestaties. Omdat de testperiode van de wielen samenvalt met een verblijf in de Franse bergen en ik ook op het vlakke zal rijden was de allrounder de beste keuze om aan een review te worden onderworpen.
Op papier
Eigen velgen, eigen naven en Sapim spaken. Niet alles in eigen hand, maar twee hele belangrijke onderdelen van het wiel wel. En daarmee kunnen ze veel beïnvloeden op basis van testen in samenwerking met de TU Eindhoven.
De velg bestaat uit verschillende type patronen van carbon. Het unidirectionel carbon (UD) wordt voor het overgrote deel van de velg gebruikt. Dit carbon wordt gebruikt om het wiel stijf te maken, maar ook om trillingen te kunnen opvangen. Rond de spaakgaten is gekozen voor een 3K gewoven carbon om de krachten rondom de spaken aan te kunnen. De vorm die gegeven is aan de velg is zo gevormd om de drag en invloeden van zijwinden zo minimaal mogelijk te maken. Wat daaruit gerold is een bollere velg die overloopt in de band. De brede binnenkant van de velg maakt van de 25mm band, gauw een 26mm. En in ons geval zelfs 27mm. De velgen zijn overigens geoptimaliseerd voor tubeless banden, maar je kunt natuurlijk ook een binnenband gebruiken.
Omdat Scope de wielen als geheel ontwerpt en niet losse onderdelen bij elkaar zoekt, kunnen ze alles op elkaar afstemmen. Zo hebben ze om het wiel als geheel stijver te maken de flensbreedte van de naven zo groot mogelijk proberen te maken. In combinatie met de spaken die dan ook verder uit elkaar staan neemt de stijfheid van het wiel toe. Aan de binnenkant van de naaf zitten standaard industrielagers van SKF. Voor wie dat wil is er ook upgrade naar keramische lagers van Ceramic Speed voor € 500,-
De spaken komen dus bij Sapim vandaan, maar dan kan je daar nog steeds veel invloed mee uitoefenen. Bij Scope is er gekozen voor een zo evenwichtige mogelijke spaakspanning tussen links en rechts met een 2:1 spaakpatroon. Waarbij de zijde met de meeste kracht twee spaken krijgt en de minder belaste zijde één. De evenwichtige spakenspanning zorgt ervoor dat de kans op een gebroken spaak minder wordt. Even nameten van de spaakspanning laat inderdaad de spaakspanning zien met minimale verschillen tussen de spaken.
In de fiets
Prachtig die techniek achter zo’n wiel, maar uiteindelijk gaat het toch om het rijplezier dat het oplevert. En hoewel je overal aan went, gaven de Scope wielen me toch iedere keer een boost. Eerst al om de looks en daarna om de prestaties. Het lage gewicht van de wielen zorgt ervoor dat je snel op gang komt. Ook bergop merk je dat je makkelijker kunt versnellen. Stijfheid speelt hierbij natuurlijk ook een rol. En die stijfheid is meer dan in orde. De brake-rub die ontstaat bij velgremmen door onvoldoende zijdelingse stijfheid is bij deze disc-versie natuurlijk wat moeilijk op te merken. Maar in allerlei situaties waar ik maximale kracht op de pedalen zette, gaven de wielen geen krimp. Van de sterkte van de wielen ben ik ook overtuigd. Want hoe mooi het fietsen is in Frankrijk, het asfalt is er niet altijd even mooi. En op het vlakke en bergop kun je de kuilen wel ontwijken, maar in de afdaling kan je soms niet anders dan er doorheen. Maar na behoorlijk wat klappen zijn de wielen nog in perfecte staat. Die klappen lijken ook niet superhard door te komen. Dat komt natuurlijk ook door de tubeless banden waarbij je ongestraft met een lagere bandendruk kunt rijden. Zelf reed ik tussen de 6.0 en 6.5 bar rond. Dat gaf comfort, maar tegelijkertijd lopen de banden en wielen er nog steeds licht. Ook op het vlakke rijdt deze allrounder prima. De wielen hebben weinig last van zijdelings wind of windstoten. Natuurlijk vangen de hogere velgen wat meer wind en dat voel je soms aan je stuur, maar alles is te handelen. Het geluid uit het freewheel is een mooi midden: luid genoeg om je voorganger te laten weten dat je nog over hebt, maar net niet te luid om jezelf er aan te storen.
Details
Scope R4d Wielen (24/21 spaaks)
Spaken: Sapim CX-Sprint
Velgen: 45mm hoog, 26mm breed extern, 19mm breed intern.
Gewicht wielset: 1557 gram
Adviesprijs: € 1398,-
meer informatie bij Scope
Plus
+ Stijfheid
+ Looks
+ Prijs (verhoudingsgewijs)
Min
– Geen
Conclusie
De beste upgrade van je fiets is een beter set wielen. Dat is een veel gedeelde mening. De afgelopen periode met de Scope wielen hebben mij dat dubbel en dwars bewezen. Met de Scope wielen wordt je fiets mooier, je fietst lichter en je bent er aerodynamischer door. Kortom een boost in moraal en snelheid. Twijfels over de sterkte van carbon voor als je door een kuil rijdt, zijn ook niet nodig. Met € 1398,- is het nog altijd een flinke investering, maar voor wie in de markt is voor carbon wielen weet dat het een competitieve prijs is. De Scope wielen hebben eigenlijk geen minpunten en komen dan ook met vlag en wimpel deze review door.