Shimano heeft zijn naamsbekendheid vooral te danken aan hun schakelgroepen, maar ze kunnen veel meer dan dat. Hun schoenen zijn daar een goed voorbeeld van, onder meer getuige de RP9 schoenen waar we eerder over schreven. Maar ze hebben bijvoorbeeld ook een complete collectie brillen voor wielrenners. We kregen de S71R-PL mee naar Bikegear.cc The Ride (je weet wel, die 1.300km lange tocht van de Stelvio naar de Cauberg die we eerder dit jaar reden) om te proberen.
Voor mij is een zonnebril niet altijd louter tegen de zon, maar juist ook voor bescherming van mijn ogen tegen de wind en stof. Ik draag contactlenzen en mijn ogen gaan door de wind sneller tranen. Zon of geen zon, er is eigenlijk geen rit waarbij ik zonder bril op pad ga. Een goede bril kan ik wel waarderen dus.
De Shimano S71R-PL bril met gepolariseerde lens wijkt een beetje af in ontwerp van de meeste fietsbrillen. Vaak zie je een montuur dat met een nagenoeg rechte lijn voor je wenkbrauwen loopt. Deze bril volgt eigenlijk meer de lijn van je ogen. Niet raar of vreemd verder, het voelt juist natuurlijk deze vorm. De bril is lekker licht (25 gram!) en voelt solide aan. De poten gaan vrij stug open en dicht, maar dat vind ik persoonlijk juist fijn. De poten zijn recht en hebben een dun laagje rubber over de helft lopen zodat je geen hard plastic tegen je hoofd hebt. De lens bestaat uit één stuk en is eenvoudig te verwijderen en te plaatsen door het montuur een beetje te buigen. Dit hoef je gelukkig niet zo ver te doen dat je bang bent dat bij breekt. Het neusstuk is van rubber en kan je ook makkelijk verwijderen, maar zit desondanks stevig. Het slimme van het neusstuk is dat je hem kan omdraaien voor de kleinere neus, zodat de bril altijd goed op je neus past zonder een apart neusstuk te gebruiken.
Polariseren en breedbeeld
De bril komt standaard met twee lenzen. Een tegen de zon en een voor slecht weer. De donkere lens valt bij Shimano in categorie 3 wat zoveel wil zeggen hij de op één na donkerste lens is. Hij beschermd voor 100% tegen schadelijk UV-licht. Doordat de lens gepolariseerd is, worden schitteringen van de zon verminderd en dat geeft een wat rustiger ‘beeld’. In het begin is dat even wennen, maar je merkt goed hoe prettig het is wanneer je weer met een niet-gepolariseerde lens gaat rijden.
De gele heldere lens laat natuurlijk wel veel licht door. Hij is bedoeld voor slecht weer of voor als het donkerder wordt (’s avonds kan ook nog heb ik gemerkt) en de gele kleur maakt alles meteen lekker zonnig, om het zo maar te zeggen. Het heeft een hydrophobic coating waardoor de lens makkelijker water en vuil moet afstoten en schoon te maken is. Het gaat inderdaad makkelijk, maar verwacht geen wonderen van de coating. Als je door de regen fietst merk je dat de druppels en makkelijk aflopen, wat fijn is, maar poetsen gaat niet merkbaar makkelijker. Het ene vuil is het andere ook niet dus dat maakt ook verschil uit.
De lens bestaat dus uit één stuk en loopt redelijk ver door naar de zijkant. Dat is belangrijk omdat je niet wil dat het montuur in de weg zit als je ver opzij of achter je wilt kijken. Het montuur zit dus niet in de weg en dat is prima. Bij je neus is het zicht niet helemaal vrij omdat daar het montuur ook zit. Dat zie je wel, maar het heeft mij niet gehinderd. De bril zit prettig op mijn hoofd. Dat wil zeggen dat hij niet te strak of te los zit. Maar elk hoofd is anders en behalve het neusstuk kan je er niets aan afstellen. Mijn ervaring is echter dat dit – los van het neusstuk – ook zelden nodig is, veel brillen zitten standaard al goed om je hoofd. Heb je andere ervaringen, dan is het altijd goed om hem eerst even te passen. Sommige brillen komen met drie verschillende lenzen en andere met slechts één. De twee lenzen die bij deze S71R-PL zitten bieden naar mening voldoende om in verreweg de meeste omstandigheden uit de voeten te kunnen. De donkere lens heb ik het meeste gebruikt en gaf overdag eigenlijk altijd goed zicht. Bij slecht weer en schemering heb ik de gele lens gebruikt en die beviel juist ook heel goed. Zit je lang op de fiets, let dan wel even goed op het weerbericht zodat je de juiste lens kiest voordat je vertrekt. Je kan natuurlijk beide lenzen meenemen, maar liefst ga je met zo min mogelijk materiaal op pad.
Wat je de laatste jaren bij veel fietsbrillen ziet, zijn ventilatiegaten in de lens. Vents. Die heeft deze bril niet, maar kennelijk is dat ook niet nodig want ik heb geen enkele keer last van beslagen lenzen gehad. En dat is fijn, want als je zelf flink aan het doortrappen bent, bijvoorbeeld op een klim, dan is dat wel het laatste wat je wil. Enige punt van aandacht is dat het rubber aan de punten van beide poten iets begonnen te slijten. Nu heb ik de bril intensief gebruikt, onder andere tijdens The Ride, maar dergelijke slijtage, hoewel minimaal, vind ik wat snel. Het doet verder overigens niet af aan het functioneren of draagcomfort van de bril.
Details
Shimano S71R-PL zonnebril
Zilvergrijs montuur
Komt met gepolariseerde grijze en heldere gele hydrophobische lens en een opberghoes
Gemeten gewicht: 25 gram
Adviesprijs EUR 159,95
Meer info op Bikegear.cc
Plus
+ Licht en comfortabel
+ Omkeerde neusstuk
+ Meegeleverde lenzen goed voor nagenoeg alle omstandigheden
Min
– Zachte rubber op uiteinden pootjes slijt snel
Conclusie
Voor mij is een goede bril belangrijk en als ik tijdens het fietsen zo eens om mij heen kijken vinden meer fietsers dat. Vrijwel elke wielrenner draagt er een. Een goede bril voldoet wat mij betreft aan drie eigenschappen; comfortabel, ruim zichtveld en een goede allround lens. Die drie eigenschappen kan ik bij de S71R meteen aftikken! Hij is lekker licht en dankzij het aanpasbare neusstuk zit hij perfect. Het zichtveld is alle kanten op lekker ruim, het montuur heeft mij nooit in de weg gezeten. De gepolariseerde lens is niet te donker en niet te licht waardoor hij overdag haast altijd geschikt is. Voor het écht slechte en donkere weer of schemering kan je de gele lens er inzetten voor beter zicht. Natuurlijk is € 159,95 is veel geld, maar alles bij elkaar heb je hiervoor een goede en fijne bril waar je hele jaar door mee uit de voeten kan.