De Shimano RC5 schoen die ik ga testen, heeft de typische en herkenbare blauwe Shimano kleur. Persoonlijk vind ik dit een gave kleur en valt het goed te combineren met verschillende kleuren fietsen en accessoires. Dit keer geen standaard zwarte of witte schoenen, maar lekker opvallend blauw dus.

Blauw, wit of zwart

De RC5 hebben ze afgeleid van het topmodel, de RC9 (of Sphyre). Dit kan je goed zien aan de vorm. Qua kleur lijken ze ook op elkaar, maar als je ze naast elkaar zet is de RC5 iets donkerder. Deze RC5 is overigens ook verkrijgbaar in het zwart en het wit, mocht je niet zo enthousiast zijn als ik over de blauwe kleur. De bovenkant van de schoen is van kunststof en heeft aan de voorkant en zijkanten de nodige gaatjes voor de ventilatie.

De linker en rechterkant van de schoen worden als het ware over elkaar heen gevouwen, en worden strak getrokken door de BOA sluiting. Deze BOA heeft een quick-release functie, door hem omhoog te trekken. Hiermee gaat de schoen in één beweging helemaal open. De schoen heeft dus geen tong die kan gaan schuiven. Bij de voorkant van de voet zit klittenband om ook hier de schoen lekker te laten aansluiten.

De schoen is gemaakt volgens Shimano’s Dynalast principe. Ze hebben de vorm van de zool gemaakt naar de vorm van de voet, zodat deze zijn natuurlijke houding houdt tijdens je fietstocht. De stijfheidsindex van de zool is 8. Even ter vergelijking: het topmodel van Shimano heeft een stijfheidsindex van 12. Bij de RC5 is de zool van nylon en is hij, op de plek waar de schoenplaatjes worden bevestigd, verstevigd met een gedeelte van carbon. Dit kan je goed zien op de foto hieronder. Er is ruimte voor het monteren van schoenplaatjes met drie schroeven, en de voor- en achterkant hebben beschermende rubberen gedeelten zodat je de zool niet beschadigd tijdens het lopen en je wat meer grip hebt.

Bij het monteren van schoenplaatjes probeer ik ze exact gelijk te krijgen met de vorige set plaatjes, of met het vorige paar schoenen. De lijntjes die op deze zool staan maken dat eenvoudig. Ik kom ook wel eens lijntjes tegen die ik niet echt snap. Als ik de schoen de eerste keer aan trek, kost dit wat moeite. Er zit een elastieken band aan de binnenkant die de bovenkant op zijn plek houdt en die is best strak. Je moet even iets meer moeite doen om je voet er doorheen te duwen, dan wanneer je schoen een losse tong heeft. Deze elastieken band knelt trouwens niet maar zorgt dat de schoen goed aansluit.

BOA-sluiting en klittenband

De schoen wordt dus ‘aangesnoerd’ met één BOA die met twee lussen de bovenkant over elkaar trekt. De twee lussen verdelen de spanning over de bovenkant van je voet, al zit de bovenste lus net wat strakker. Dat is uiteraard afhankelijk van je voet. De bovenkant van de schoen is stevig en de BOA hoeft niet heel strak aangedraaid te worden om goed stevig om je voet te zitten. Met een tweede BOA-sluiting, zoals bij de duurdere Sphyre schoen is de spanning wat beter te verdelen, maar daar hangt dan ook een ander prijskaartje aan. De padding die bij de hak en aan de rand van het bovenwerk zorgt voor een comfortabele aansluiting rondom je voet.

De BOA draai je met kleine stapjes vast maar een klein stapje de BOA losdraaien gaat niet. Om de schoen los te doen trek je de hele BOA knop omhoog en gaat de spanning eraf. De klittenband sluiting aan de voorkant werkt simpel, en is fijn om de schoen goed om je voorvoet te laten aansluiten.

Stevige kunststof zool

De stijfheidsindex van 8, is stijver dan ik had verwacht. Als je, zoals ik, gewend bent aan een full carbon zool, zal je het verschil vooral merken wanneer je een volle sprint aantrekt. Rij je rustig een rondje met de RC5 is de krachtoverbrenging met deze zool prima. De gehele zool heeft een beetje flex, maar het punt waar de kracht op komt (en de schoenplaatjes zijn gemonteerd) niet. Dit deel is van carbon en hierdoor kan je veel kracht direct op de pedalen leveren. Wanneer je staat op de pedalen en kracht zet, merk je dat de rest van de zool wat beweegt ten opzichte van je pedaal.

De schoen is rondom bijna geheel voorzien van gaatjes. Deze hebben aan de binnenkant een laagje van mesh. Aan de onderkant in de zool zitten ook gaatjes. Om precies te zijn negen stuks, in het carbon gedeelte van de zool. Al deze gaatjes zorgen ervoor dat de schoen goed ventileert. De warmte van je voet kan prima weg en ook bij temperaturen van 25 graden of hoger heb ik geen last gehad van te warme voeten.

Specificaties

Shimano RC5 Raceschoen
Kleur: Blauw. Ook verkrijgbaar in wit of zwart
Maten: 36 tot 50
getest in maat 42, reguliere schoenmaat 42
Gemeten gewicht: 255 gram (maat 42)
Adviesprijs: € 139,99
Meer informatie bij Shimano

Conclusie

De RC5 is een schoen waarbij je wat mij betreft ‘waar voor je geld’ krijgt. De schoen zit stevig om je voet en heeft padding op de juiste plek voor een comfortabel gevoel. Het bovenwerk is stevig en het sluiten met de BOA en het klittenband gaat simpel en snel. De zool, in combinatie met de carbon versteviging, zorgt voor een goede krachtoverbrenging. De schoen ventileert goed en de warmte kan goed weg. De RC5 is een schoen die wat mij betreft perfect is voor de wielrenner die houdt van lange rustige duur-ritten met onderweg een koffiestop op het terras! En dan is af en toe een plaatnaambordsprintje ook geen probleem.